مدیرمرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج تاکید کرد: باید نهضت سواد فضای مجازی در کشور تشکیل شود.
کد خبر: ۹۰۲۳۲۹۷
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ احمدرضا متین‌فر در نخستین نشست دورهمی فعالان حوزه سواد فضای مجازی مشهد که در مجتمع فدک برگزار شد، اظهار داشت: طی جلسه‌ای که فعالان فضای مجازی سال گذشته با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند، ایشان از بی‌سامانی فضای مجازی گله‌مند بودند که پس از آن طی ابلاغیه‌ای به شورای عالی فضای مجازی صراحتا بحث پرداختن به سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری را گوشزد و تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در این جلسه انتظارات خود را از جناح مومن انقلابی در فضای مجازی مطرح کردند، افزود: ایشان بار‌ها فرمودند که جناح مومن انقلابی در راستای تقویت نهاد مقدس خانواده باید اقداماتی را انجام دهد.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج ادامه داد: مقام معظم رهبری در این جلسه نیرو‌های انقلابی را به این سمت آگاه کردند که دشمن را از عرصه فضای مجازی کشور برانیم و باید‌ها و نباید‌های این فضا را تبیین کنیم.

متین‌فر بیان کرد: فضای مجازی امروز مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌ها را در خود به همراه دارد که باید این نکات را برای خانواده‌ها تبیین کرد، با این نگرش مطبوعات و رسانه‌ها کم کاری‌های فراوانی داشته‌اند و در عرصه تبیین باید‌ها و نباید‌های فضای مجازی اقدام مهمی انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نهاد‌های متولی کشور در حوزه تبیین آسیب‌های فضای مجازی کوتاهی می‌کنند، افزود: عقب ماندگی و کج رفتاری‌هایی نشات گرفته از آسیب‌های فضای مجازی در خانواده‌ها و فرزندان وجود دارد که عمدی نیست و علت آن هم کم کاری نهاد‌های متولی است.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان فضای سراج عنوان کرد: باید سهم تمامی دستگاه‌ها را برای تقویت نهاد خانواده رصد و کم کاری این ارگان‌ها را آسیب‌شناسی کرد.

متین‌فر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جناح مومن انقلابی باید به دنبال کار عملیاتی در حوزه فضای مجازی باشد، تاکید کرد: طبق پژوهش‌های به عمل آمده کشور‌های غربی از دوران مدرسه و از سنین مثبت پنج سال بحث سواد فضای مجازی را آموزش می‌دهند که این خود امری مهم و اثرگذار است.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه فضای مجازی مبتنی بر پژوهش است، یادآور شد: مخاطب موثر حوزه سواد فضای مجازی مدارس ما در کشور هستند.

متین‌فر با اعلام این خبر که هم اکنون در سازمان فضای مجازی سراج تعداد سه هزار نفر راهنمای فضای مجازی در ۲۱ استان کشور تربیت و بسیج کرده‌ایم، افزود: آسیب‌های فضای مجازی بسیار زیاد است، به طور مثال جوانان تنهایی خود را در این فضا سپری می‌کنند و حتی سرگرمی و بازی خود را هم در فضای مجازی سیر می‌کنند که تاثیرات منفی و مخربی بر روی آنان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به پژوهش‌های خود در حوزه فضای مجازی، ادامه داد: در جوامع غربی بیش از ۱۵ سال است که دانشگاه‌ها به امر مهم فضای مجازی می‌پردازند و روانشناسی این فضا را انجام می‌دهند، اما در کشور ما روانشناسان به این فضا وارد نمی‌شوند.

مدیرمرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج گفت: سازمان فضای مجازی سراج در قالب مبحث پژوهشی برای اولین بار دوره روانگری مبتنی بر فضای مجازی را برگزار کرده است، با این نگرش افراد بسیاری به کلینیک ترک اعتیاد اینترنت سازمان فضای مجازی سراج مراجعه می‌کنند که همواره مورد تهاجم اثرات مخرب فضای مجازی قرار گرفته‌اند که به نوعی از آن‌ها با عنوان آسیب‌خوردگان فضای مجازی یاد می‌شود.

متین‌فر تاکید کرد: سازمان فضای مجازی سراج در محور بعدی اقدامات خود بنا دارد تا شهریورماه امسال بحث سواد فضای بازی‌های رایانه‌ای را تبیین کند و به صورت تحلیل و تفسیر باید‌ها و نباید‌های این حوزه را طی دوره‌هایی معرفی کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید نهضت سواد فضای مجازی در کشور تشکیل شود، گفت: امروز پرچم پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی در دست نیرو‌های انقلابی است، با این نگرش جایگاه پرداختن به حوزه فضای مجازی در سبک زندگی نهفته است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب خطاب به جناح مومن انقلابی می‌فرمایند که برای مردم تولید امید انجام دهید، در نتیجه پرداختن به حوزه فضای مجازی یک نیاز اجتماعی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها