به رغم تهدید‌های آمریکا

شرکت بهارات پترولیوم هند خرید نفت از ایران را یک میلیون بشکه افزایش داد

دو منبع آگاه اعلام کرد: علیرغم تهدید‌های آمریکا، شرکت بهارات پترولیوم هند برای ماه ژوئن یک میلیون بشکه نفت بیشتری سفارش داده است.
کد خبر: ۹۰۲۳۴۱۰
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷


به گزارش خبرگزاری بسیج، دو منبع آگاه صنعتی اعلام کرد شرکت پالایشگاهی «بهارات پترولیوم هند» از شرکت ملی نفت ایران درخواست کرده برای ماه ژوئن یک میلیون بشکه نفت بیشتری تحویل دهد.

این اقدام BPCL نشان می‌دهد پالایشگاه‌ها تلاش می‌کنند در آستانه اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا میزان خریدهای خود را بیشتر کنند. برخی تحریم‌ها پس از ۹۰ روز یعنی تا ۶ آگوست و برخی هم پس از ۱۸۰ روز یعنی تا ۴ نوامبر اعمال خواهد شد.

*نفت ایران برای هندی‌ها جذاب تر است

یکی از منابع آگاه اعلام کرد: در حال حاضر نفت ایران برای مشتریان بسیار جذاب‌تر شده است. خرید مدت‌دار نفت ایران نسبت به خریدهای نقدی بهتر است. ایران همچنین موافقت کرده است تا برای حمل نفت به پالایشگاه‌های هند در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ کرایه‌ای دریافت نکند و این عمل قیمت حمل نفت را برای خریداران نسبت به کشورهای دیگر بسیار کاهش می‌دهد.

این منبع آگاه اضافه کرد: زمانی که قیمت برای شرکت بهارات هند کاهش یافت، آنها تمایل بیشتری برای خرید دارند. البته تاکنون این شرکت هندی اظهارنظری نکرده است.

در حال حاضر هند عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران پس از چین است و ازجمله کشورهایی است که در دور قبلی تحریم‌های آمریکا روابطش را با ایران قطع نکرد و این کشور روابط خود با ایران را تنها محدود به تحریم‌های سازمان ملل متحد کرد.

تاکنون واردات نفت هند و سازوکار پرداختی آن تحت تأثیر جدی تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته است. البته هفته گذشته شرکت رلیانس، صاحب بزرگترین مجموعه‌ پالایشگاه‌های جهان اعلام کرد خرید نفت از ایران را لغو خواهد کرد. ظاهراً رلیانس قرار است در ماه اکتبر یا نوامبر وارداتش را قطع کند.

*مذاکره مسئولان هندی با 4 کشور درباره مسائل تحریمی ایران

یک مقام دولتی هند اعلام کرد: نمایندگانی متشکل از وزرای اقتصاد، نفت و امور خارجه هند قرار است از روز دوشنبه به مدت یک هفته برای پیدا کردن راه‌های ادامه تجارت و داشتن روابط با ایران با مقاماتی از کشورهای اروپایی دیدار کنند.

کشورهای اروپایی در حال حاضر برای تداوم توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران تلاش می‌کند و می‌خواهند همچنان بتوانند با ایران تجارت داشته باشند.

این مقام دولتی گفت: «در حال حاضر اروپا موقعیت موضع متفاوتی گرفته و ما با کشورهای اروپایی در یک قایق هستیم.»

نمایندگان هندی قرار است با مسئولان دولتی و بانکی کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و بلژیک دیدار کنند. در حال حاضر هند پرداخت‌های نفتی خود را به صورت یورو و از طریق بانک آلمانی EIH انجام می‌دهد.

*موضوعات بانکی و خرید نفت ایران دو محور اصلی مذاکرات هند با اروپایی‌ها

این مقام رسمی دولتی افزود: مسئله ما نه‌تنها واردات نفت نیست بلکه مسائلی دیگری چون موضوعات بانکی هم مطرح است. ما قرار است در دیدار با مسئولان اروپایی همه موضوعات را به پیش ببریم.

سفر نمایندگان هندی به اروپا پس از دیدار اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با هند صورت می‌گیرد. هند و ایران خواهان گسترش روابط دوجانبه هستند.‌

ارسال نظرات