از ابتدای سال جاری استان کرمان شاهد بروز پدیده گرد و غبار در نقاط مختلف از جمله مرکز استان و شهرستان‌های شرقی کرمان بوده است؛ در همین راستا علل وقوع این پدیده را از مسئول مربوطه در استان جویا شده ایم.
کد خبر: ۹۰۲۳۴۱۲
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ استان کرمان از ابتدای سال ۹۷ روز‌های همراه با ریزگرد و گرد و غباری را سپری می‌کند و طبق گفته مسئولان امسال ما تنها یک روز در فروردین ماه شاهد هوای پاک و سالم در استان کرمان بوده ایم.





شهرستان ریگان نیز از جمله جا‌هایی در استان کرمان است که همواره با ریزگرد‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و با کوچکترین آلودگی در استان درگیر می‌شود و نفس هایش به شماره می‌افتد.





وضعیت بسیار خطرناک در ریگان/کاشت ۷۰۰ هکتار جنگل در منطقه ریگان تاثیرات کمی داشته است





امین باقری فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار ما؛ با اشاره به وقوع ریز گرد‌ها طی روز‌های گذشته در سطح استان کرمان اظهار کرد: معمولا مشکلی که در سطح استان رخ می‌دهد در شهرستان ریگان حادتر می‌شود؛ با توجه به وقوع گرد و غبار در سطح شهرستان مجبور به تعطیلی دو ساعته زودتر ادارات شدیم.





فرماندار ریگان با بیان اینکه در شهرستان خشکی داریم نه خشکسالی ابراز کرد: خشکسالی به این معنا است که بارندگی در یک سال برای منطقه از آنچه که می‌بایست بوده کمتر می‌باشد و حدود بیست سال است که میزان بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است.





باقری ابراز داشت: یکی از اقدامات بنده که بالغ بر سه سال در این منطقه مشغول به فعالیت هستم مقابله با طوفان‌های شن و ریزگرد‌ها و پدیده خشکسالی می‌باشد.





وی اضافه کرد: به دلیل کم بودن پوشش گیاهی در منطقه با کوچکترین وزش باد، خاک حرکت می‌کند و پدیده ریزگرد‌ها اتفاق می‌افتد و ما را درگیر خود می‌کند و شاید سایر نقاط استان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.





فرماندار ریگان با بیان این که ما در حوزه منابع طبیعی یک پروژه پنج ساله‌ای را با حضور مسئولین در سطح استان تعریف کردیم، یادآور شد: در نهایت این پروژه به تصویب رسید و در سال گذشته نیز برنامه و اقداماتی آغاز شد و برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان ۲۵۰۰ هکتار در منطقه ماچ پاشی شد تا از حرکت دانه‌های شن جلوگیری شود واین موجب شده است که ما پوشش گیاهی نداشته باشیم.





وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۷۰۰ هکتار جنگل برای کاشت در منطقه داشته ایم که با توجه به شرایط منطقه تأثیرات کمی داشته اند بنابراین عزم بیشتری را می‌طلبد.





باقری با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی که از مهر ماه سال گذشته مورد محاسبه قرار می‌گیرد هیچ گونه بارندگی نداشته ایم؛ عنوان کرد: متوسط بارندگی ما ۵۴ میلیمتر بوده است و این مسئله شرایط را بدتر می‌کند و همچنین برداشت آب‌های زیر زمینی سطح آب پایین آمده است.





فرماندار ریگان در پایان گفت:: امیدواریم بتوانیم این روستا‌ها را از این طوفان‌ها مدیریت کنیم، زیرا شرایط شهرستان بر سایر شهرستان‌های اطراف همانند نرماشیر و بم تاثیر می‌گذارد و اقدامات ما با آن سرعتی که برای تاثیر گذاری است هم خوانی ندارد.





وضعیت آلودگی در استان کرمان روز به روز وخیم‌تر می‌شود/ عدم مدیریت مناسب منابع آب و منابع طبیعی از دلایل این آلودگی است





رضا جزینی زاده مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه وضعیت گرد و غبار در استان کرمان روز به روز وخیم‌تر می‌شود، اظهار داشت: خشکسالی و تغییر اقلیمی، عدم مدیریت مناسب منابع آب و منابع طبیعی و همچنین راه اندازی نشدن حقابه‌های تالاب‌های استان به دلیل کمبود بارش از دلایل این امر می‌باشد.





وی در خصوص کانون ریزگرد‌ها در استان کرمان گفت:: استان کرمان توسط کویر لوت، لوت مرکزی و کویر یزد احاطه شده است و همچنین در قسمت جنوب تالاب خشکیده جازموریان را داریم.





مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: یک سری معادن و رگه‌های معدنی رها شده در استان داریم که یا در حال کار هستند و یا به صورت اصولی فعالیت نمی‌کنند و از سوی دیگر وقتی این معادن تمام می‌شود به دلیل خشکسالی دیگر این معدن رها شده به حالت طبیعت اولیه بر نمی‌گردد و تولید گرد و غبار می‌کند و باعث می‌شود که زندگی مردم مختل شود و مشکلاتی برای بیماران ایجاد شود.





جزینی زاده با بیان این که مرکز هماهنگی شورای اطلاع رسانی این مرکز برای پایش هوا در شرایط ویژه مرکزی برگزار می‌شود؛ خاطر نشان کرد: این مرکز متشکل از محیط زیست، هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، مرکز صدا و سیما است و در هر جایی که جلسات محیط زیست تشکیل شود بلافاصله حضور پیدا می‌کنند.





وی ادامه داد: در این مرکز بر اساس اعلام هواشناسی در خصوص جبهه هوا بیست وچهار ساعت مستقر است و محیط زیست بر اساس پایشی که از طریق دستگاه‌های اندازهگیری انجام می‌دهداگر از حدی بالا باشد اطلاع رسانی می‌شود و به رسانه‌های جمعی مکتوب و مجازی در این خصوص اطلاع رسانی می‌شود.





مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان این که در این شرایط باید چه اقداماتی انجام دهند؛ توضیح داد: افراد نباید در هوای باز فعالیت داشته باشند؛ همچنین دانش آموزان را کمتر در این هوا قرار دهند.





این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به موارد چهار گانه آلودگی که شامل مرحله نارنجی که در شاخصه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ قرار دارد، شاخص ۱۵۰ تا ۲۰۰ که مرحله قرمز است، شاخص ۲۰۰ تا ۳۰۰ که مرحله بنفش است و شاخص ۳۰۰ به بالا مرحله قهوه‌ای است؛ که در مراحل یاد شده در صورت صلاحدید شورای اطلاع رسانی به مردم اطلاع داده می‌شود که مردم موارد مختلف در زمان آلودگی را رعایت کنند.





جزینی زاده اضافه کرد: بعد از آن کارگروه ویژه شرایط سخت آب و هوایی داریم که به ریاست استاندار است و با دبیری محیط زیست در این کارگروه تمهیدات بزرگتری اندیشیده می‌شود و این کارگروه باید توسط دبیر صورت بگیرد و تصمیماتی که گرفته می‌شود باید با حضور استانداری یا جانشین ایشان انجام شود.





جزینی زاده در ادامه عنوان کرد: بر اساس کمیته فعلی گرد و غبار در کشور برخی از دستگاه‌ها متولی امور مربوطه هستند و استاندار‌ها موظف هستند در شورای برنامه ریزی استان‌ها فوریت‌های طرح‌ها را به تثبیت برسانند.





وی با بیان این که سازمان مدیریت مکلف است که لوایح بودجه را سالانه ببیند، ابراز داشت:همچنین وزارت نیرو نیز باید در جا‌هایی که نیاز است مالچ را تهیه کند و یکی از موارد هم این است که در استان‌ها کارگروه گرد و غبار استانی تشکیل شود که سال گذشته این کار انجام شد و در سند گرد و غبار استان هم تصویب و دوازده ارگان دراین خصوص درگیر هستندو بیشتر به مسائل خشکسالی در منابع آبی و منابع طبیعی می‌پردازند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

تهیه و تنظیم:سیروئی نژاد،شیخ الاسلامی

ارسال نظرات