امام جمعه بخش مرکزی یزد:

کسانی که بواسطه برجام سرمایه‌های کشور را تضییع کردند امروز می‌خواهند ماجرای حکمیت را اجرایی کنند

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: امروز یکی از مصادیق بارزی که می‌تواند به عنوان سرمشق زندگی سیاسی روز ما قرار بگیرد، جریان حکمیتی است که بر امیرالمؤمنین تحمیل شد.
کد خبر: ۹۰۲۳۶۷۱
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزرای بسیج از یزد، آیت‌الله سید کاظم مدرسی در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته محمدآباد ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت علی (ع) گفت: تاریخ زندگی امیرالمؤمنین از ابتدای کودکی تا لحظه شهادت برای ما درس و پند و فراگیری سبک زندگی است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: همه لحظات عمر با برکت امیرالمؤمنین اعم از زندگی فردی و اجتماعی و زندگی عبادی و سیاسی ایشان برای شیعیان ایشان و برای آزادگان تاریخ حاوی درس‌ها، زیبایی‌ها، پند‌ها و روش‌های روشن زندگی است.

مدرسی اظهار داشت: همچنین نقطه مقابلی که در تاریخ زندگی امیرالمؤمنین وجود دارد، چه کسانی که با تضعیف جایگاه ولایت، سقیفه‌گرایی را رواج دادند و چه آن‌هایی که بعد از حکومت امیرالمؤمنین در قالب گروهک‌ها با اختلاف مبانی در مقابل آن حضرت ایستادگی کردند، این‌ها نیز حاوی عبرت‌هایی است.

وی تأکید کرد: مشکلاتی که در مسیر حکومت امیرالمؤمنین بود امروز هم در مسیر حکومت اسلامی برگرفته از مکتب امیرالمؤمنین وجود دارد. اگر در آن زمان عده‌ای افراطی و عده‌ای تفریطی بودند و یا عده‌ای اهل توقعات نابجا بودند، امروز هم ما در حکومت اسلامی‌مان نعل به نعل این جریانات را داریم می‌بینیم. اگر عده‌ای در آن زمان کوتاهی کردند و به دنبال منافع مادی و هوس‌رانی‌های شیطانی دنیایی خودشان بودند، امروز هم این جریانات را می‌بینیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد یادآور شد: امروز یکی از مصادیق بارزی که می‌تواند به عنوان سرمشق زندگی سیاسی روز ما قرار بگیرد، جریان حکمیتی است که بر امیرالمؤمنین تحمیل شد. آنچنان حضرت علی (ع) را تحت فشار قرار دادند تا مجبور شد برای حفظ جان خود و حفظ اسلام تن به حکمیت دهد، اما بعد از آنی که حکمیت نتیجه‌ای عکس در جامعه داد، انگشت اتهام را به طرف امیرالمؤمنین دراز کردند و این‌گونه تبلیغ کردند و به جامعه القای انحرافی کردند که این علی بود که حکمیت را پذیرفت و اگر علی با یک فرمان حکمیت را نمی‌پذیرفت جامعه اینچنین مبتلا به معاویه‌ها نمی‌شد!

مدرسی با بیان اینکه این برای ما یک درس تاریخی است، اضافه کرد: امروز هم نعل به نعل این جریان کم و بیش در حال اجراست. بر رهبر معظم انقلاب جریان مذاکره را تحمیل کردند و از ایشان خواستند و مطالبه کردند و جو را به گونه‌ای قرار دادند که باید مذاکره با کدخدا را انجام بدهیم تا مشکل آب خوردن‌مان، پوشاک‌مان، لباسمان و امنیت‌مان حل شود و اینطور القا کردند که همه این‌ها به مذاکره وابسته است.

وی ادامه داد:، اما بعد از مدتی و با سپری شدن چندین سال و تضییع سرمایه‌ها و از دست دادن عمر این جامعه و نظام و این مردم و از کف دادن امکانات‌مان حالا که می‌بینند نتیجه هیچ و پوچ و بلکه بدتر از هیچ و پوچ است، عده‌ای از خدا بی‌خبر و بی‌تعهد تبلیغات می‌کنند که بله در این زمینه باید محکم‌تر و قاطع‌تر همگان می‌ایستادیم!

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: این همان سیاستی است که در دوران امیرالمؤمنین برای تضعیف مبانی حکومت ایشان پیاده شد. این‌ها درس‌هایی است که باید از تاریخ بگیریم، تاریخ حیات امیرالمومنین مملو از فراز‌ها و فرودهاست که هر فرازی و هر فرودی برای ما درس‌هایی دارد که باید از آن عبرت بگیریم.

مدرسی با اشاره به سالروز رحلت جان‌گذار امام خمینی (ره) اظهار داشت: حقیقتا انقلاب اسلامی یک حرکت استثنایی بود و امروز هم انقلاب اسلامی یک آزمون بزرگ برای همه آحاد این جامعه و برای همه مسئدولان این کشور است. حوادث فراوانی در طول تاریخ محقق شده و خواهد شد، اما یکی از مهم‌ترین حوادثی که در طول تاریخ بشریت بعد از بعثت نبی اسلام و جریانات تاریخی اهل بیت اتفاق افتاده انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه انقلاب‌های فراوانی در طول تاریخ به وقوع پیوسته و هزینه‌های سنگینی‌ها داده‌اند، اما هیچ‌کدام از آن انقلاب‌ها به اندازه انقلاب اسلامی دستاورد نداشته، تأکید کرد: ویژگی انقلاب اسلامی است که در صدد احیای دین خدا است. ما بعد از انقلاب بعثت، هیچ انقلابی را به مانند انقلاب اسلامی برای احیای دین الهی سراغ نداریم. هدف از این انقلاب احیای دین الهی و ارزش‌های اسلامی بود.

این استاد حوزه تأکید کرد: این انقلاب یک حرکت استثنایی بود از یک روحانی ساده خانه به دوش تبعید شده از ایران بدون کمترین امکانات. نه امکانات مادی در اختیار امام بود، نه امکانات تبلغیاتی در اختیار امام بود، نه امکانات سلاحی در اختیار امام بود و نه اجازه می‌دادند که تشکیلات منسجمی از لحاظ فکری و مبانی در اختیار امام باشد. مدرسی خاطرنشان کرد: هر جا شاخ و برگی از امام وجود داشت، یا او را می‌کشتند یا قطع می‌کردند یا زندانی می‌کردند یا از بین می‌بردند. اما امام بر اساس احساس وظیفه حرکت کرد و انقلابی را شکل داد که این انقلاب امروز به عنوان یک دستاورد بزرگ تاریخ بشریت بعد از حدود چهل سال در میان مردم دنیا می‌درخشد.

وی با بیان اینکه امروز همه ما به این انقلاب بعنوان یک آزمون باید نگاه کنیم، عنوان کرد: این انقلاب و دستاورد‌های آن یک امانت الهی است. ما چگونه با این امتحان الهی برخورد می‌کنیم؟ یکی از جلوه‌های بارز امتحانی انقلاب این آیه شریفه است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» بله خیلی‌ها شعار تبعیت از رهبری را بیان می‌کنند، اما راهشان با رهبری فاصله دارد. «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» یکی از مواد امتحانی قرانی دوران حاضر در رابطه با این انقلاب است. اینکه چقدر نسبت به مقام معظم رهبری تبعیت داریم و چقدر نسبت به فرمایشات ایشان حساسیت داریم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: این انقلاب نیاز به اقتدار دارد و اقتدار این انقلاب وابسته به توسعه معرفت دینی است. به معنای حضور دین در جامعه آن هم حضور دینی که از جانب روحانیت باشد، چون هیچ قشر دیگری در جامعه متکفل معرفت دینی نیست. فقط حوزه‌های علمیه‌اند که پاسدار حریم دین و توسعه معرفت دینی هستند و دشمن هم تشخیص داده است که اگر روحانیت عمق بیشتری پیدا بکند حتی به این مقدار هم که دشمن توانسته است نفوذ کند از نفوذ او کاسته خواهد شد.

مدرسی افزود: در کنار تحصیلات دانشگاهی، حوزه‌های علمیه را هم دریابید، کمک کنید به حوزه‌های علمیه. دشمن می‌داند که اگر یک حوزه‌ی علمیه‌ای در همین یزد ساخته شود که سالی ۴۰۰ تا طلبه از اینجا فارغ‌التحصیل شوند یا در دوران تحصیل‌شان وارد میدان‌ها شوند این یعنی سدی برای نفوذ دشمن. این یعنی سدی در مقابل انحرافات فکری. این یعنی بسطی برای توسعه اعتقادات اسلامی. این را می‌دادنند که گسترش حوزه‌های اعتفادی وابسته به حوزه‌ها است.

وی با بیان اینکه حفظ عزت ملی و تقویت بنیه نیرو‌های دفاعی کشور از عوامل اقتدار در کشور است، اظهار داشت: از دیگر عوامل اقتدار در کشور ما تقویت و توسعه قدرت علمی است. به طوری که فرمود: «العلم سلطان»؛ و شاهد هستیم که مقام مظعم رهبری بر روی مسئله علم سرمایه گذاری کرده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به جنایت رخ داده در یکی از مدارس غرب تهران گفت: اگر خوب دقت کنیم خواهیم دید این محصول بی‌دقتی در گزینش‌ها است. وقتی در این کشور نسبت به گزینش‌ها دهن‌کجی می‌شود این نتیجه را می‌گیریم. وقتی بدون در و دروازه ما گزینش نیرو داشته باشیم طبیعی است که گاهی با چنین مهره‌های کثیفی هم روبرو می‌شویم.

مدرسی افزود: این جریان برای ما روشن کرد که بخش زیادی از این فساد‌ها محصول فضای مجازی پلید و آلوده‌ای است که بار‌ها مسئولان عالی رتبه نظام نسبت به آلودگی این فضا تذکر داده‌اند. فضای مجازی که همراه با ولنگاری و همراه با آموزش مطالب غیرارزشی باشد نتتیجه‌اش همین می‌شود که شخصی به نام ملعم و در لباس آموزش و پرورش و نه حقیقتا معلم و نه حقیقتا آموزش و پرورشی اینچنین از فضا سوءاستفاده کند.

وی با بیان اینکه تحصیل منهای تربیت دینی برای ما اصل نیست بلکه تحصیل همراه با تربیت دینی اصل است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل این مسئله نگاه تجاری‌سازی به آموزش و پرورش است؛ این مدارس غیرانتفاعی که گاهی با نگاه تجاری به آن‌ها چشم دوخته می‌شود و برایشان مجوز صادر می‌شود؛ لازم است که دولت برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند و نظارت دقیق‌تری داشته باشد.
ارسال نظرات