مدیر جهادکشاورزی خداآفرین خبر داد؛

آغاز برداشت پیله کرم ابریشم در خداآفرین

مدیر جهادکشاورزی خداآفرین از آغاز برداشت پیله کرم ابریشم در این شهرستان خبر داد و گفت: خداآفرین از دیرباز در پرورش کرم ابریشم و نوغانداری فعالیت داشته و همچنان دارد.
کد خبر: ۹۰۲۳۶۹۴
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رشید نظمی اظهار داشت: امسال در سطح شهرستان خداآفرین 60 جعبه تخم نوغان در بین 32 نفر از بهره برداران توزیع شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که امسال بیش از یک هزار و 500 کیلوگرم پیله تر برداشت شود، اظهار کرد: در اسفند ماه سال 1396 نیز در راستای توسعه نوغانداری در شهرستان خداآفرین 2 هزار اصله نهال توت نیز در سطح شهرستان توزیع گردید.

نظمی افزود: نوغانداری، از جمله مشاغل مکمل و جانبی بخش کشاورزی بوده که همزیستی و همگرایی ویژه ای با سایر مشاغل دارد و در قالب کشاورزی ترکیبی، بدون ایجاد هرگونه مزاحمتی، زمینه را برای بهبود معیشت خانوارهای روستایی با رویکرد کشاورزی چند کارکردی فراهم می کند.

وی ادامه داد: نوغانداری مزیتهای فراوانی از جمله کوتاه بودن طول دوره پرورش، با ایجاد توتستان امکان ادامه فعالیت برای دوره طولانی مدت فراهم می شود، افزایش تقاضا برای مصنوعات ابریشمی در حال حاضر، ظرفیت اشتغالزایی بالا و نقش موثر در توسعه پایدار روستایی و افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی و سطح رفاه آنها دارد.

 نظمی تاکید کرد: خرید تضمینی پیله از نوغانداران، ارائه مشاوره های فنی پرورش کرم ابریشم به نوغانداران و حضور مداوم کارشناسان در پهنه تولید نوغانداری، ایجاد نهادهای حمایتی و مشاوره ای، فرآوری پیله مستقیماً در منطقه پرورش در راستای افزایش ارزش افزوده می تواند اثرات قابل توجهی در توسعه و کارآمدی نوغانداری داشته باشد. 

وی با بیان اینکه از سال 93 با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، به صورت تجمعی، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در راستای منطقی تر شدن قیمت و تشویق نوغانداران به این صنعت، 53 درصد افزایش یافته و مبلغ 11 هزار تومان سال 92 ، به 18 هزار و 104 تومان فعلی رسیده است افزود: امسال نیز همانند سال گذشته قیمت خرید تضمینی پیله تر از قرار کیلویی 18 هزار و 300 تومان است اما خوشبختانه با توجه به رونق و اقبال بازار هم اکنون هر کیلو پیله تر ابریشم در بازار توافقی کشور 30 تا 32 هزار تومان خرید و فروش می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار