مدیر برتر یک موسسه قرآنی در مسابقات کشوری و دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود:
مدیر برتر یک موسسه قرآنی در مسابقات کشوری و دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود گفت:عمل به قرآن باعث امنیت در جامعه است.
کد خبر: ۹۰۲۳۶۹۶
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
عمل به قرآن باعث امنیت در جامعه استنیره عامریان یکی از مدرسان حق‌التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود است که به‌تازگی در مسابقات بین‌المللی قرآن، عنوان مدیر برتر را در بین ۸۰۰ موسسه قرآنی کسب کرد. او قرآن آموزی و عمل به آن را باعث امنیت جامعه می‌داند. به سراغ وی رفتیم تا در مصاحبه‌ای با فعالیت‌های قرآنی او بیشتر آشنا شویم.
خودتان را معرفی کنید.
نیره عامریان هستم مدرس دانشگاه آزاد شاهرود و دانشجوی دکتری. از سال ۸۵ فعالیت خودم را به‌عنوان مدرس در دانشگاه علوم قرآنی شاهرود شروع کردم و از سال ۸۹ هم به‌عنوان مدرس درس قرآن در دانشگاه آزاد شاهرود بودم.
فعالیت‌های قرآنی شما از چه زمانی آغاز شد توضیح بدهید.
فعالیت‌های قرآنی بنده از سال ۷۹ آغاز شد که درزمینه تدریس قرآن بود در شهر شاهرود با ارگان‌های مختلفی همکاری داشتم ازجمله سازمان تبلیغات که هم به‌عنوان مدرس و هم در بخش داوری این همکاری ادامه یافت. فعالیت‌های خودم را ادامه دادم تا موسسه‌ای بنام جامعه القرآن در شاهرود افتتاح شد. ابتدا به‌عنوان مدرس در آنجا بودم و بعداً با توجه به فعالیت‌هایی که انجام دادم به‌عنوان مسئول این موسسه انتخاب شدم و فعالیت خودم را به‌عنوان مدیر موسسه جامعه القرآن در شاهرود از سال ۱۳۸۳ در بخش خواهران آغاز کردم.
در مورد این موسسه و فعالیت‌های آن و البته موفقیت اخیرتان بیشتر توضیح بدهید.
این موسسه با توجه به فعالیت گسترده‌ای که در سطح کشور در زمینه آموزش قرآن دارد و حرف اول را در مقاطع مختلف خردسالان، نوجوانان و بزرگ‌سالان میزند در شهر قم اداره می‌شود. بنده ۷ سال است که به‌عنوان مدیر برتر این موسسه در بین ۸۰۰ موسسه جامعه القرآن در کل کشور انتخاب شدم و در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که چند روز گذشته در مصلای تهران انجام شد موسسه جامعه القرآن شاهرود به عنوان برترین موسسه کشور در بخش آموزش قرآن و آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن انتخاب شد. خدا را شاکر هستم از اینکه این نعمت حفظ قرآن را به من عطا کرد و من هم این لطف و عنایتی که خداوند به من داشت را سعی کردم که در خدمت مردم عزیز شهرم قرار بدهم و خوشحال هستم که شهر شاهرود با توجه به معیار‌های خیلی خوب و بالایی که دارد توانست در این دوره از آزمون به‌عنوان رتبه نخست در کل کشور شناخته بشود و این خودش خیلی لطف بزرگی از جانب خداوند است و هم نکته مثبتی می‌تواند باشد برای پیگیری‌های بعدی که از سوی مسئولان شهر ان‌شاءالله انجام می‌شود.
انتظار شما از مسئولان شهر در جهت حمایت از فعالیت‌های قرآنی چیست؟
با توجه به اینکه شهر شاهرود گذشته خوب و مذهبی دارد از مسئولان انتظار می‌رود بیشتر فعالیت‌های قرآنی مؤسساتی ازاین‌دست را حمایت کنند. در این صورت است که مردم فهیم شهرمان هم رویکردشان به مسائل قرآنی و نهادینه کردن این کتاب آسمانی در زندگی‌شان ان‌شاءالله بهتر و مؤثرتر می‌شود.
نظرتان در مورد ارائه یک واحد درسی قرآن در دانشگاه آزاد چیست؟ آیا در ارتقای شناسایی قرآن نزد دانشجویان مؤثر است؟
دانشگاه آزاد در مقام مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها یک کار خوبی که انجام داده این است که واحد قرآن را در کنار واحد‌های دیگر ارائه داده است. خب این نکته مثبتی است و ان‌شاءالله هم مستدام باشد، ولی باید یک تغییر و تحولاتی داده بشود.
چه تحولاتی؟
اولاً که قرآن به‌صورت یک واحد درسی است. در این یک واحد درسی آن تعداد ساعاتی که دانشجویان می‌خواهند سر کلاس بنشینند و آموزش ببینند اگر زمینه قبلی داشته باشند که خوب است، چون مدرس خیلی بهتر می‌تواند کارش را انجام دهد، اما چون دانشجویان از رشته‌های مختلف هستند آن مدرس کارش را با توجه به چیزی که مدنظرش دارد و با توجه به جزواتی که داده می‌شود و آن سرفصل‌هایی که به ما داده‌شده و می‌خواهیم به دانشجو ارائه بدهیم، اصلاً نمی‌تواند در این مدت‌زمان کم تدریس کند، چون قرآن فقط بخش تئوری نیست اصلش آن عملی کردنش در زندگی‌شان است.
پیشنهادتان چیست؟
تقاضایی که من دارم این است که در کنار این واحد درسی که فکر می‌کنم برکتی است برای کل مجموعه دانشگاه آزاد کارگاه‌هایی برای مدرسین قرآن در دانشگاه‌های مختلف بگذارند و آنان مسائل قرآنی را به‌روزرسانی کنند و در کنار تئوری بودنش واحدش را هم اضافه کنند، چون فکر نمی‌کنم هیچ مشکلی ایجاد بشود، چون در کنار خیلی واحد‌هایی که دانشجو‌ها می‌گذرانند و شاید اصلاً به درد آینده آن‌ها نخورد تنها چیزی که می‌تواند به درد زندگی آینده‌شان بخورد قرآن است حالا چه بخواهند بعد‌ها مشغول به کار بشوند و چه نشوند در زندگی شخصی خودشان هم حتماً به کار گرفته خواهد شد. هر مدرسی قبل از اینکه وارد کلاس بشود یک اهدافی را برای خودش در نظر می‌گیرد، اما وقتی به مجموعه کلاس وارد می‌شود ممکن است به خیلی از آن اهدافش که مدنظر داشته تا آخر ترم نرسد. اما توصیه می‌کنم قبل از ورود به کلاس هر ترم این کار انجام بشود که خود مدرسان هر دانشگاه باهم تعامل داشته باشند و برنامه‌های خودشان را باهم ارتباط بدهند شاید آن چیزی که من سر کلاس مد نظرم است مدرس دیگر نداشته باشد یا بالعکس. یکی این مسئله و یکی دیگر هم اینکه گفتم یک کارگروه‌هایی قرار بدهند که مدرسان به‌روز بشوند خب چه اشکالی دارد این پیشنهاد از جانب دانشگاه آزاد شاهرود باشد این انجام بشود و خود مدرسان ملزم باشند که سر موقع در آن جلسه حضور پیدا کنند و باهم حرف‌هایشان را یکی کنند و برنامه‌هایی که دارند را پیشنهاد بدهند و این به‌صورت مستمر هم باشد حالا این‌طور نباشد که این ترم انجام بشود و ترم بعد انجام نشود.
خودتان تأثیر قرآن را در زندگی‌تان چطور دیدید؟
قرآن یک کتاب آسمانی است که بعد از آن هم کتاب آسمانی دیگری نخواهد آمد و این به یقین هم ثابت‌شده. قرآن خواندن و انس با آن جزو مستحبات است، اما آن‌کسی که در خانواده مذهبی بزرگ شده است به‌خوبی این مسئله را درک می‌کند که قرآن تأثیر بسزایی در زندگی شخصی و رابطه او با دیگران خواهد داشت. در اینجا لازم است که من هم از خانواده‌ام و هم از اساتیدم تشکر بکنم که مرا به سمت این کتاب هدایت کردند. انسی که من با قرآن پیدا کردم از زمانی بود که من کار حفظ را شروع کردم شاید تا قبلش این‌قدر با قرآن آشنایی نداشتم و خیلی هم آن را کار سختی می‌دانستم. از اینکه یک نفر بتواند ۶۰۴ صفحه را کلمه به کلمه و حرف‌به‌حرف در ذهن خودش بسپارد و حتی در مجامع بین‌المللی و کشوری و استانی تحویل بدهد این یک طرف قضیه یعنی حفظ کردن الفاظ یک طرف است و طرف دیگر آشنایی با مفاهیم است یعنی بکار گرفتن آن‌ها در زندگی.
زمانی که من شروع به حفظ قرآن کردم تقریباً می‌شد گفت که یک سال و چهار ماه طول کشید تا من آیات قرآن را حفظ کردم. بعد شروع کردم به آشنایی با مفاهیم و تفاسیر آن و به عینه حتی همان زمانی که حفظ می‌کردم و آشنایی با تفاسیرش نداشتم برکت و وسعت و آن معنویت قرآن را در زندگی خودم می‌دیدم یعنی بعضی جا‌ها که به مشکل برمی‌خوردم از خود کتاب قرآن و از خود صاحب قرآن کمک می‌خواستم و مشکلم رفع می‌شد. الآن هم حتی در کلاس‌ها به بچه‌ها میگویم که شما نیازی نیست همه قرآن را تلاوت کنید بلکه یک سوره را که در کلاس با هم کار می‌کنیم سعی کنید همان سوره را هر روز تلاوت کنید و همه آن قواعدی که به شما آموزش داده می‌شود آن‌ها را رعایت کنید. برنامه کاری من این است که به دانشجویان می‌گویم همان چند آیه را فقط ترجمه‌اش را نگاه کنند و خودشان را ملزم کنند که اگر چیزی از آن یاد گرفتید در طول هفته به کار ببندند و در این صورت می‌بینند که بعد از مدتی برای آن‌ها ملکه ذهن می‌شود و روح و جسم آن‌ها، چون با قرآن است دیگر نمی‌تواند خدای‌نکرده حرف بدی یا عمل ناشایستی از آن سر بزند، چون خودشان را در محضر قرآن و خدای بزرگ و صاحب قرآن می‌بینند.
اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
روزی که دیدم نام شهر شاهرود توسط مجری یک برنامه کشوری به‌عنوان برتر برده شد و مجری وقتی‌که گفت: از خانم عامریان تجلیل می‌شود به‌عنوان مدیر موسسه برتر خب این خیلی خوشحال‌کننده بود برای من که نام شهر شاهرود در بین این‌همه شهر‌های شرکت‌کننده در آزمون سراسری برده شد. فکر نمی‌کردیم بتوانیم در بین این‌همه استان‌های شرکت‌کننده و مؤسساتی که خیلی قدر بودند و خیلی شرکت‌کننده داشتند ما بتوانیم با توجه به شرکت‌کننده‌های که در شهر بود این رتبه را کسب کنیم به‌خصوص که توانسته بودیم رتبه‌های خوبی را کسب کنیم یعنی بیش از صد نمره قبولی کامل داشتیم که همین برای من خیلی خوشحال‌کننده و جذاب بود و خدا رو شکر کردم که شهر شاهرود در بین این‌همه شرکت‌کننده رتبه نخست را کسب کرد. از مسئولین شهرمان خصوصاً خواهشمندم بهای بیشتری به قرآن و قرآنیان بدهند حالا نه‌تن‌ها به موسسه جامعه القرآن به همه کسانی که در زمینه‌های قرآنی دارند فعالیت می‌کنند، چون همه می‌دانند کسی که پشت‌وپناهش قرآن باشد و در ردیف و خط قرآن حرکت بکند هیچ‌وقت تنها نمی‌شود و هیچ‌وقت ضربه نمی‌خورد هیچ‌وقت شیاطین آن را گول نمی‌زنند و هیچ‌وقت از مسیر حق و درست منحرفش نمی‌کنند این به نفع شهر ماست شهری آرام و پر از امنیت داشته باشیم.

گفتگو از: سید امیر رضا حسینی نژاد
ارسال نظرات
پر بیننده ها