وزیر راه از برنامه‌ریزی برای اجرای ترمینال ۲.۵ میلیارد یورویی ایرانشهر از طریق نظام مالی بین المللی خبر داد و گفت:‌ترمینال سلام به همین زودی‌ها افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۹۰۲۳۷۱۹
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

به گزارش عمران خبرگزاری بسیج، عباس آخوندی در آیین رونمایی از ایده‌های برتر پایانه 2.5 میلیارد یورویی ایران‌شهر اظهار کرد: مدت هاست در باره فرودگاه امام و نارسایی های موجود بحث‌های بسیاری انجام می‌شود،‌اما واقعیت این است که در این شرایط سخت اقتصادی علاقه مند بودیم وقتی مطالب را صحنه اجتماعی می‌کنیم تا کارها برای شروع، مقدمات درستی را طی کرده باشد. مطمئن باشیم یک ریال از پول ملت هزینه می‌شود درست و در جایگاه خودش هزینه شود.

وی تصریح کرد: فرودگاه امام می‌تواند کانونی برای خلق ارزش افزوده برای ملت ایران باشد، مشروط بر این‌که درست بنیان گذاشته شده و بر اساس خرد باشد.

وی با بیان این‌که امروز آغاز یک پروژه خیلی مهم و بزرگ فرودگاهی (ایرانشهر) را اعلام می‌کنیم، افزود: اقدام فوری درباره فرودگاه امام می‌توانست برای ما مشکل‌ساز باشد در حال انجام کاری هستیم که مطمئن باشید می‌تواند در سطح جهانی رقابت کند. در فرودگاه امام از جهت اقتصادی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقلی یک فکر منسجم و به هم پیوسته ای دارد. به دنبال آن هستیم فرودگاه بتواند به صورت یکپارچه یک ترمینالی به وسعت 100 میلیون مسافر داشته باشد . این یک کار بسیار پیچیده و بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این فرودگاه به طور همزمان باید با قطار سریع‌السیر تهران-قم اصفهان ترکیب شود. از سوی دیگر این فرودگاه بایستی بتواند نظام حمل و نقل تهران را سامان دهد. فکر می‌کنم بیش از 1000 هکتار انبارهای پراکنده در تهران داریم که نه تنها کمکی به ترافیک پایتخت نمی‌کنند بلکه هم گرفتاری ترافیکی و آلودگی محیط زیستی دارند. فرودگاه امام باید به مکان لجستیکی تهران تبدیل شود تا هم از طریق زمین،‌هوا و ریل متصل شود.

آخوندی با بیان این‌که به دنبال اتصال فرودگاه امام به صورت مستقیم به بنادر هستیم، اظهار کرد: در فرودگاه امام باید نحوه اتصال به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی که بتواند ارزش افزوده ایجاد کند، فراهم شود. وقتی می‌خواستیم این اهداف را کنار هم بگذاریم طرح جامع فرودگاه بحث ساده‌ای نبود که بتوانیم به سادگی از آن عبور کنیم. ساخت یک ساختمان بیخ گوش تهران کار سختی نیست، اما تبدیل فرودگاه به قلب تپنده ایران مهم بود که عملیاتی شد.

وی با اشاره به این‌که طرح جامع توسعه فرودگاه امام داریم که می‌تواند تمام اهداف ذکر شده را محقق کند، گفت: فرودگاه با طرح توسعه می‌تواند برای تهران یک نفسکش باشد.

وی یادآور شد: گام بعدی ما ساختن ترمینال ایرنشهر است، ترمینال 100 میلیونی فرودگاه‌ امام خمینی (ره) به چند مرحله تقسیم شده که مرحله اول آن به ظرفیت 25 میلیون نفری به نام ایرنشهر نامگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی آنچه اینجا می‌سازیم باید نشانی از هویت و فرهنگی ایرانی و در عین مدرن و معاصر باشد، اظهار کرد:‌ می‌توان مانند بسیاری از کشورها ترمینال مدرن ساخت، اما برای شما فرقی نمی‌کند که این ترمینال در آفریقاست یا ایران. به دنبال این بودیم ترمینالی را بسازیم تا کسی که وارد آن می‌شود بداند به چه سرزمینی آمده است.

آخوندی با بیان این‌که خیلی از ماها از وضع موجود گلایه داریم که بخشی از این تصویر به مسائل کارکردی و بخشی به فضا برمی‌گردد، افزود:‌ اولین خواسته ما در ساخت پروژه این بود که مردم ما چه انتظار و آرزویی در ارتباط با فرودگاه بین المللی امام دارند که در این رابطه 560 طرح از سوی مردم ارسال شد.

وی با اشاره به این‌که فرودگاه امام باید یک فناوری کاملا مدرن و کارکرد 100 درصدی داشته باشد، گفت: در گام 2 یک گروه محدود و حرفه‌ای وارد طراحی ایده ترمینال ایرانشهر می‌شوند. همزمان گام سوم را به صورت موازی بر میداریم؛ یعنی نظام تامین مالی بین المللی این پروژه را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: ترمینال سلام در مراحل نهایی قرار دارد و به همین زودی‌ها افتتاح می‌شود.

به گزارش تسنیم، نیمه اسفندماه سال گذشته مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آغاز فراخوان برای "جذب ایده و آغاز طراحی" ابر پروژه 2.5 میلیارد یورویی پایانه مسافری هوایی ایران شهر خبر داده و گفته بود: با ساخت این ترمینال ظرفیت فرودگاه امام به 63 میلیون نفر افزایش می یابد.

شهرام آدم نژاد افزود:‌ چندین سال است که یکی از مواردی که می شنویم در رابطه با بحث ترمینال های بین المللی کشور است. تاکید شده که این ترمینال باید شایسته باشد و چندین دهه قبل طراحی هایی در این بخش صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که مقایسه مسافران ورودی و خروجی بیانگر این است که باید روند توسعه فرودگاه تسریع شود، تصریح کرد: ابنیه موجود در ترمینال و ماموریت اول ما ایمنی، پیاده و سوار شدن و ... است اما باید به چند نکته توجه شود به طوریکه ترمینال در قامت هویت اصلی و فرهنگی ایران بگوید می خواهیم ایران را به مسافران معرفی کنیم.

وی با بیان این که فرودگاه می تواند بیان هویتی باشد که برای دیگران خلق لحظه های ماندگار باشد، تصریح کرد: شهر فرودگاهی فکر می کند که حق هر ایرانی است که انتظار خود را به عنوان یک طراح، دانش اموز و... را اعلام کند. حتی اگر طرحی هم نباشد باید بتواند خواست خودش را در خصوص پایانه مسافری هوایی ایران شهر اعلام کند.

وی گفت: به همین دلیل مسابقه فراخوان جذب ایده های پایانه مسافری هوایی ایران شهر مطرح شد و امروز اولین مسابقه آن برگزار می شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به این که هم اکنون ظرفیت فرودگاه امام حداکثر 8 میلیون نفر است و در چند ماه آینده ترمینال سلام با ظرفیت 5 میلیون نفر به بهره برداری می رسد، گفت: فاز اول ابرپروژه پایانه ایرانشهر 25 و در فاز بعدی به حدود 63 میلیون نفر می رسد. این ترمینال بخشی از خواسته های مردم را تامین می کند و می توانیم با غرور درباره فرودگاه های کشور صحبت کنیم.

آدم نژاد بیان کرد: ایده های برتر برای پایانه مسافری هوایی ایرانشهر در فرآیند طراحی مفهوم و هویت پایانه فرودگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به 10 ایده برتر داخلی و 5 ایده برتر خارجی جوایز ارزنده ای به همراه تندیس و لوح تقدیر اعطا می شود.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در رابطه با روند تامین مالی ساخت این ترمینال، اظهار کرد: در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری مناقصه بین المللی این ترمینال هستیم و منابع مالی آن هم خارجی و داخلی خواهد بود.

وی با بیان این که 2.5 میلیارد یورو برای افزایش ظرفیت به 100 میلیون نفر سرمایه گذاری نیاز است، گفت: ترمینال ایران شهر در سه فاز 25 میلیون نفری، 63 میلیون نفری و 100 نفری اجرا می شود.

وی با تاکید بر این که نگران جذب سرمایه برای اجرای این پروژه نیستیم، افزود: همه مد های حمل ونقل به جز دریایی، مناطق آزاد و... در فرودگاه امام موجود است و این منطقه فضای بسیار مناسبی برای توسعه زیرساخت های حمل ونقل و گردشگری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات