در شب نوزدهم ماه رمضان انجام شد:

'الغوث الغوث 'زمزمه عاشقان ولایت در نخستین شب از لیالی قدر

ندای الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب همزمان با سراسر کشور و در شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی(ع) با حضور گسترده مردم سیستان و بلوچستان در مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی پیچید.
کد خبر: ۹۰۲۴۰۷۶
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، در شب قدر که شب دلدادگی به معبود و سوگ پیشوای مظلوم شیعیان است، فریاد‌ها و دست‌ها به آسمان می‌رود و دل‌ها در دامان خدایی مهربانتر از مادر آرام می‌گیرد.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است که خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرمود: ه است، در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

شب قدر، از هزارماه بهتر است، فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگار خود برای تقدیر هر کاری نازل می‌شوند، آن شب انباشته از سلامت و برکت و رحمت، تا طلوع صبح است.

چه زیباست صوت ملکوتی قرآن مجید به هنگام سخن از شب قدر، رسا، دلنشین و خاشع قلب انسان‌ها را به لرزه می‌آورد گویی که در جان آدمی رسوخ می‌کند وقتی می‌گوید: ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟

به راستی ما چه میدانیم شب قدر چیست؟ آنچه در آینه هستی خداوند وجود دارد از درک و فهم انسان‌ها فراتر است و هر کس به حد ذوق خود از این دریا جام بر می‌دارد و هیچکس را توان درک ذات باری تعالی نیست.

مردم در جای جای سیستان و بلوچستان در شب ضربت خوردن امام اول شیعیان، یکپارچه به عزاداری و دعاخوانی پرداختند و مومنان با برپا داشتن نماز، قرائت قرآن و دعا و گریه از خداوند منان طلب آمرزش کردند.

مراسم ویژه نخستین شب قدر در مصلی قدس زاهدان با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

همچنین مراسم ویژه شب قدر در سایر مساجد شهر زاهدان همراه با نوحه خوانی، روضه خوانی و قرائت دعای جوشن کبیر، مجیر و به جا آوردن دیگر آداب ویژه این شب همراه بود.

تهیه غذای سحری در برخی از مساجد و حسینیه‌ها برای شب زنده داران از دیگر برنامه‌های شب‌های قدر در سیستان و بلوچستان بود.

بسیاری از اماکن متبرکه سیستان و بلوچستان نیز به همین مناسبت میزبان مردم مومن و دیندار این استان بود که برای عزاداری و مراسم احیا به این مکان‌های مقدس آمده بودند.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان وامام جمعه زاهدان یکشنبه شب در نخستین مراسم شب‌های قدر در مصلی قدس زاهدان اظهار داشت: برای شب‌های قدر سه اسم در قرآن ذکر شده که نخستین آن 'خیر' است که نشان از آن دارد همه انسان‌ها در هر قشر و گروهی می‌توانند با حضور خالصانه در درگاه خداوند و طلب مغفرت از خیر این شب‌ها بهره جویند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: درک این شب‌ها از فهم انسان بالاتر است با این وجود هر فردی به اندازه لیاقت و ظرفیت خود می‌تواند از خیر این شب‌ها استفاده کند.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: 'قدر' به معنای نرخ گذاری نشان از آن دارد که انسان‌ها با توجه به شایستگی‌های خود می‌توانند ارزش و جایگاه شان را در پیشگاه خدواند رقم زنند.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: بعضی از انسان‌ها با الگو گیری از امام علی (ع) در معامله با خداوند حاضرند جان خود را داده و رضایت باری تعالی را به دست آورند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: در مکتب اهل بیت (ع) بر خلاف دیگر مکاتب جبر و انعطاف پذیری افراطی قابل قبول نیست، بلکه انسان‌ها بر اساس اراده و شایستگی از لطف خداوند در حد ظرفیت برخوردار می‌شوند.
ارسال نظرات