بچه دارها در شب قدر شرکت کنند
شب قدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که سرنوشت یک سال ما در این شب رقم می خورد مسلمانان در این شب به شب زنده داری می پردازند . مساجد و خیابان ها پر می شود از جمعیت ؛ از آنجا که لذت این شب ها به حضور پیدا کردن در این مراسم ها است اما در این بین هستند کسانی که صاحب فرزندان کوچکی هستند ؛ از طرفی دوست دارند که مانند سال های قبل در مراسم احیا شرکت کنند و از طرفی هم می ترسند که نکند با حضور در این مراسم هم تمرکز خودشان گرفته شود هم تمرکز دیگران و هم کودکشان اذیت شود اما...
کد خبر: ۹۰۲۴۳۲۶
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۸

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛باید بگوییم که حضور در این مراسم ها به نفع شما و آینده ی فرزندتان است لذا ما به شما راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد که با اجرا کردن این کارها هم شما از فیض شب قدر محروم نشوید و هم شب خاطره انگیزی را برای کودکتان رقم بزنید .

1)کودکتان را آماده کنید
اولین و مهمترین کار آماده کردن ذهنی کودک از وقایع شب قدر است. برای کودکتان از فضیلت ها و اهمیت شب قدر به گونه ای که او درک فهم آن را داشته باشد توضیح دهید. مثلا با مقایسه ی کردن چیزای گران بها ارزش ها را به کودک یاد دهید تا وقتی می گویید که شب قدر از هزاران ماه بهتر و از شب های دیگر با ارزش تر است قدرت درک آن را داشته باشد .

در قالب داستان برای کودکتان شب قدر را شرح دهید چرا که کودکان از سه- چهار ماهگی با داستان و قصه ارتباط زیادی برقرار می کنند و تمام ان را در ذهنشان تجسم می کنند.

2)کودک را با تاثیرات دعا آشنا کنید
پیامبر گرامی اسلام دعا کردن را اسلحه مومن و موجب نجات انسان در روزهای زندگی می دانند لذا در این شب‌ها از تاثیرات دعا کردن برای فرزندانتان بگویید. به او بگویید که در این شب با دعا کردن همه ی اتفاقات خوب و بد برای انسان ها رقم می خورد .

کودکان آرزوهایی دارند که شاید آن آرزوها برای ما بزرگترها خنده دار باشد حال رسیدن به این آرزوها به اندازه ی اجابت دعا برای ما هیجان آنگیز و نشاط اور است اما باید شیوه ی درست دعا کردن را به کودک آموخت. باید به او بگویید که وقتی می خواهی دعا کنی و از خدا چیزی میخواهی اول باید از همه ی مهربانی ها و لطف هایش تشکر کنی و به خدا نشان بدهی که چقدر دوستش داری و بعد خواسته ات را بگویی تا خدا هم خواسته ات را براورده کند.

شما می توانید شیوه ی دعا کردن و همچنین انتظار کشیدن برای رفع حاجت را به کودک بیاموزید مثلا اگر فرزندتان از شما می خواهد که برای او وسیله ی بازی بخرید به او بگویید که برو و برای داشتن این وسیله ی بازی ات دعا کن و بعد از مدتی که این وسیله را برای او خرید مسلما کودکتان از داشتن آن خوشحال می شود و این عمل باعث می شود که کودکتان از طرفی قدر داشته هایش را بداند و از طرفی متوجه شود با دعا کردن دیر یا زود به خواسته هایش می رسد و همچنین این عمل در دراز مدت باعث تقویت ارتباط کودک با خدا می شود.

3) وسایل مورد نیاز برای سرگرم کردن کودک
شرایط را برای کودک فراهم کنید تا در طول روز و اوایل شب راحت بخوابد تا بتواند شب را بیدار بماند اما بیدار ماندن کودک به تنهایی کافی نیست و حضور در چنین مراسم هایی برای کودکان جذابیتی ندارد وحتی ممکن است به دلیل گریه و زاری اطرافیان باعث وحشت کودک هم بشود لذا این والدین هستندکه باید فضا را برای کودک مهیج کننداما چگونه ؟

ما بزرگتر ها در این شب اغلب کتاب دعا به دست داریم و از آنجا که بچه ها هم علاقه ی زیادی دارند که مانند بزرگتر ها رفتار کنند بهتر است دفترچه یا کتابی را به همراه داشته باشید. حتما اسباب بازی کوچک اما بی صدا با خود ببرید تا حوصله ی کودک سر نرود . همچنین از انجا که این مراسم ها با صدای بلندی پخش می شود و این مساله می تواند برای کودکان کلافه کننده باشد می توانید با استفاده از هدفون و گذاشتن کارتون در موبایل او را سرگرم کنید .

بردن خوراکی را فراموش نکنید . ممکن است کودکتان گرسنه و تشنه شود پس با خودتان خوراکی های مناسب مثل آب، نان و پنیر و سبزی، کیک و بیسکویت، پسته همراه داشته باشید .

4) بازی با هم سن و سال ها
والدین بچه دار در مکان تاریک ننشینند . اگر می بینید که در جایی تعدادی بچه جمع شده اند و بازی می کنند شما هم نزدیک آنها بروید تا کودکتان بتواند با آنها هم بازی شود.کودک وقتی ببیند که کودکان دیگر هم همراه والدین خود در این مراسم حضور دارند احساس خوبی به او دست می دهد و انگیزه ی سرشاری در او ایجاد می شود که باعث می شود بدون آنکه غر بزند یا گریه کند تا پایان مراسم بیدار بماند.

5) سحری دلچسب در پارک!
اگر می توانید با خودتان سحری ببرید تا بعد از تمام شدن احیا سحری تان را در پارک میل کنید. این مساله شادی بچه ها را صد چندان می کند و خاطره ی حضور در این شب ها برای او شیرین تر می شود مخصوصا که ممکن است شب های دیگر موقع سحری خوردن شما خواب بوده باشند.

6) صبوری فراموش نشود
برای شرکت در این مراسم باید خودتان را آماده کنید که ممکن است از دعا جا بمانید، کودک گریه کند ، گرسنه شود، بی قراری کند و ... و شما تنها باید با صبوری و آرامش با او برخورد کنید چرا که عصبانیت و خشونت تنها کارتان را خراب می کند و باعث می شود کودکتان از حضور در این مراسم دلزده شود لذا شرایط را طوری تنظیم کنید که کودکتان برای حضور در شب قدر باقی مانده اشتیاق داشته باشد .

منبع : تبيان

ارسال نظرات