چندی پیش بود که خبر احتکار خودروهای تولید داخل توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد؛ هر چند خودروسازان این موضوع را تکذیب کردند، این روزها گویا با بسته شدن سایت فروش ایران خودرو، موضوع احتکار برای افزایش قیمت خودروهای تولیدی این خودروساز قوت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۲۴۷۱۲
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي؛ در سال جدید، خبرهای منتشره شده پیرامون خودروسازان داخلی بسیار بوده است؛ از افزایش قیمت خودروهای داخلی بدون مجوز نهادهای ذی ربط گرفته تا احتکار خودروهای تولید داخل توسط خودروسازان، همه خبرهایی است که در این چند ماه در رسانه ها منتشر شده است.

در 24 اردیبهشت 1397 بود که نادر قاضی پور، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احتکار 90 هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا خبر داد.

قاضی پور با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو را احتکار کرده است، گفت: خودروهای داخلی به صورت میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون افزایش قیمت داشته اند که این موضوع گران فروشی است و نارضایتی های اجتماعی را ایجاد کرده است.

بعد از مصاحبه این نماینده مجلس، خودروسازان در 25 اردیبهشت 1397 موضوع احتکار را تکذیب کردند. قاسم خاکی جوان رئیس اداره اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه های گروه خودروسازی سایپا در این زمینه گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 25 مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب 60 هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دستکم 150 هکتار فضا نیاز است. تأمین چنین فضایی دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می خواهیم نشان دهند، چنین فضایی در کجا واقع شده است؟

مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بین الملل ایران خودرو نیز ضمن رد مطالب قاضی پور گفت: پارکینگ مادر ایران خودرو در نهایت ظرفیت هشت هزار خودرو را دارد و تأمین فضا برای نگهداری سی هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.

حالا چند وقتی است که ایران خودرو درگاه فروش محصولات خود را بسته و هیچ گونه خودرویی را در نمایندگی های خود عرضه نمی کند و همین موضوع احتمال احتکار محصولات ایران خودرو را افزایش داده است.

محمد عزیزی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در 12 خرداد 1397 طی مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از عدم عرضه محصولات ایران خودرو به بازار، عنوان کرد: متأسفانه در شرایطی که مردم به دنبال خرید و استفاده از کالای داخلی هستند، حدود یک ماه است، سایت فروش محصولات ایران خودرو بسته و فروش محصولات این کارخانه متوقف شده است.

بسته شدن درگاه فروش محصولات ایران خودرو باعث شده است تا قیمت محصولات این خودروساز در بازار آزاد بسیار افزایش یابد. به عنوان مثال قیمت کارخانه ای پژو 207 حدود 54 میلیون تومان است، حال آنکه این محصول ایران خودرو در بازار آزاد به قیمت حدود 64 میلیون تومان به فروش می رسد.

منبع : تابناك

ارسال نظرات