سعید نعمتی
غبار غربت بر مزار شهدای گمنام خنداب/نیمه کاره ماندن بنای یادبود
با گذشت بیش از پنج سال گنبد سیمانی بنا شده بر مزار شهدای گمنام شهرستان خنداب و جلوه نازیبای آن بر مزار مطهر این شهدا نارضایتی بسیاری از خانواده‌های شهدا و مردم شهر را برانگیخته است.
کد خبر: ۹۰۲۴۹۷۸
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج خنداب ، ۸ سال دوران دفاع مقدس یکی از پرافتخارترین مقاطع تاریخ ایران‌ اسلامی است، تاریخی که فرزندان برومند انقلاب اسلامی با دستانی خالی و قلبی مملو از ایمان در برابر تجاوز قدرت‌های استکباری جهان ایستادند و مردانه از ذره‌ذره خاک میهن دفاع کردند تا مردمان کشورمان در آرامش زندگی کنند.
شهر خنداب دیر زمانی است میزبان اختران بی‌نشانی است که به یُمن قدومشان در خردادماه سال ۹۱ فضایی معنوی را بر شهرستان خنداب حاکم کردند و دل‌های بسیاری را به فرهنگ ایثار و شهادت گره زدند.

غربت شهدای گمنام خنداب در سایه بی‌توجهی مسئولان

اندکی تأمل در قبور مطهر این دو شهید، غریبانه بودن آنان را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. مکانی که برای این شهدا در نظر گرفته شده در یکی از بلند‌ترین نقاط شهر خنداب است. جلوه نازیبای گنبد سیمانی بنا شده بر سر مزار مطهر این دو شهید نارضایتی بسیاری از خانواده‌های شهدا و مردم خنداب را برانگیخته است.

مردم شهر خنداب در مراسم تشییع شهدا رسم مهمان‌نوازی را به جا آوردند و حال نوبت مسئولان است که به وعده‌های خود با گذشت ۵ سال جامه عمل بپوشانند.

اگرچه ساخت مزار احتیاج شهدای گمنام نیست و آن‌ها با فدای جان خود به حقیقتی دست ‌یافته‌اند که با ساخت مزار و برگزاری یادمان قابل جبران نیست، ولی وجود مزار تلنگری بر وجدان خفته ما انسان‌هایی است که گاه فراموش می‌کنیم که آرامش و امنیت امروز را مرهون چه کسانی هستیم.
سعود ایرانشاهی، مدیر فنی و مهندسی امور یادمان‌های شهدای گمنام استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم خنداب در این خصوص گفت: حضور شهدای گمنام در هر شهر بنا به درخواست مسئولان و مردم همان منطقه صورت می‌گیرد لذا پس از دفن شهدا، ساخت مقبره و آرامگاه مناسب و در شأن شهدا به نهادهای دولتی و مردمی همان شهرستان محول می‌شود.

ایرانشاهی اظهار کرد: امسال مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از محل اوراق خزانه به بازسازی مقبره شهدای گمنام شهر خنداب اختصاص داده شد. همچنین روند ساخت بخشی از مقبره انجام شده است.

وی در ادامه افزود: ادامه روند ساخت مقبره شهدای گمنام شهر خنداب در کنار اعتبارات مصوب، نیازمند مشارکت مردم و مسئولان این منطقه است اما شهرستان خنداب به علت عدم استقرار کارخانه، صنایع تبدیلی و نبود خیرین، شهرستانی محروم به حساب می‌آید به همین منظور ساخت مقبره شهدای گمنام با تأخیر مواجه شده است.

مدیر فنی و مهندسی امور یادمان‌های شهدای گمنام استان مرکزی خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان خنداب باید با اعتبارات مصوب سال ۹۶ که برای بازسازی مقبره شهدای گمنام این شهر در نظر گرفته شده، ۸۰ درصد از روند ساخت این مکان را تا تیرماه سال ۹۷ به اتمام برسانند تا بتوانیم از بودجه سال آینده درخواست تخصیص اعتبار برای تکمیل بخش باقی مانده کار را بدهیم.
حال بایستی دید که مسئولان شهرستانی می‌توانند به تعهد خود تا تیرماه امسال جامه عمل بپوشانند و مابقی اعتبار مورد نیاز را برای تکمیل عملیات اجرایی ساخت مقبره شهدای گمنام دریافت کنند؟

بی‌شک اگر این مسئولان پست و منصب خود را مدیون خون شهدا بدانند در همین مدت هم تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا دست کم دین خود را نسبت به شهدا و خانواده‌های آنان ادا کنند.
منبع: سایت خبری نسیم خنداب
ارسال نظرات