قدس و فلسطین از دیرباز مساله ای حائز اهمیت برای ایران و ایرانیان بوده و دغدغه آن تنها محدود به دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نبوده و پیش از انقلاب نیز مساله فلسطین مورد توجه مردم و چهره های متنفذ کشور بوده است.
کد خبر: ۹۰۲۵۰۲۲
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان،  قدس و فلسطین از دیرباز مساله ای حائز اهمیت برای ایران و ایرانیان بوده و دغدغه آن تنها محدود به دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نبوده و پیش از انقلاب نیز مساله فلسطین مورد توجه مردم و چهره های متنفذ کشور بوده است.

 

به طور کلی مواجه ایران با مساله فلسطین و اسرائیل را در سه دوره تاریخی می توان بررسی کرد که در هر سه این دوره‌ها، روحانیون نقش اصلی را برعهده داشته و به نوعی نقش هدایتگرانه در این مقوله داشته اند.

 

دوره  نخست دوران روشنگری، انتقاد و یاری: 

 

مخالفت با اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین امری باسابقه در ایران بوده و محدود به دوران انقلاب و پس از آن نبوده است. به واقع حمایت از فلسطین و قدس از همان سال تاسیس اسرائیل(۱۳۲۶) آغاز گشت به گونه ای که آیت الله کاشانی در خصوص طرح تقسیم فلسطین  به مسلمانان اعلامیه داد و زمینه ساز نخستین تظاهرات حمایت از فلسطین در تهران گردید.(بیستم دیماه ۱۳۲۶ )

حتی در دهه چهل شمسی و شروع قیام توسط امام راحل، وقتی هنوز سخن از رفتن شاه نبود ضدیت با اسرائیل مطرح بود. این ضدیت در سخنرانی های امام و شاگردانشان همچون شهید مطهری به خوبی نمایان بود.

 

دوره دوم : دوره گفتمان فلسطین

این دوره مربوط به پس از پیروزی انقلاب و از برکات امام عزیز است و به نوعی یک گام روبه جلو نسبت به گذشته بوده است. در این دوره مساله فلسطین تبدیل به سخن غالب دنیای اسلام و حتی جهان شد.

گفتمان سازی از بحث فلسطین را نباید دست کم گرفت چرا که موجب شد مرور زمان مسأله را به فراموشی نسپارد و حتی توسط قدرتهای جهانی مسأله اشغال فلسطین پاک نشود، به طوریکه حتی با سایش مبارزان اول و گروههای فلسطینی مسأله فراموش نشد و تا  امروز نیز فلسطین مساله اول جهان اسلام باقی مانده است.

به واقع ابتکار روز قدس توسط امام خمینی  در گفتمان شدن مسأله فلسطین نقش اصلی را داشت و امام راحل با انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس با هوشمندی، به خوبی مساله فلسطین را با شریعت پیوند زدند.

 

البته امروزه گفتمان فلسطین تنها مختص جوامع اسلامی نبوده بلکه  در فرهنگها و ملتهای غیر مسلمان هم اثرات خاص خود را گذاشته مثل تحریمbds، تعهد هنرمندان موسوم به "بخاطر فلسطین متعهد شو" و حتی اسرائیل ستیزی در میادین ورزشی و...

 

دوره سوم: دوره فعالیت عملی ونظامند برای محو اسرائیل

 

به واقع وقتی ضدیت با اسرائیل سخن غالب و مقبول ملتها شد و همگان با ماهیت واقعی این رژیم جعلی آشنا شدند آن زمان مبارزه عملی با اسرائیل توجیه می یابد.

 

امروز به لطف گفتمان روز قدس نه تنها گروههای فلسطینی اجازه مقاومت یافته اند بلکه حمایت ایران به آنها هم در افکار عمومی دنیا قابل توجیه شده است.لذا مقام معظم رهبری کار امام راحل را یک گام اساسی ارتقاء دادند و آن ساختار بخشی به فعالیت هاو اقدام برای محو اسرائیل بود.

این گام اساسی خود سه مرحله طی کرده: 

الف) راهبرد رجوع به آراء عمومی فلسطینیان برای حل مسأله . که دوران ریاست جمهوری و اوایل رهبری دنبال میشد و مبتنی بر این امر بود که آینده فلسطین باید بر اساس رای شهروندان اصیل آن دیار مشخص گردد تا با ابزار مردمسالارانه عدم مشروعیت اسرائیل به جامعه جهانی نشان داده شود.

 

ب) اعلام حمایت از هر کشور و جریانی که با اسرائیل بجنگد: وقتی فزون خواهی اسرائیل در شهرک سازی ها ادامه یافت ایشان این راهبرد را پیش گرفت . در دهه اخیر جنگ حزب الله و جنگ غزه رسما با حمایت ایران مقابل اسرائیل مقاومت شد.

 

ج) مسلح کردن کرانه باختری و کشاندن درگیری با اسرائیل از نوار غزه به تمام فلسطین و  وعده نابودی اسرائیل.

به واقع پس از دوران آگاه سازی آیت الله کاشانی و دوران گفتمان سازی امام خمینی امروز زمان دوران اقدامات عملی برای محو رژیم صهیونیستی با هدایت مقام معظم رهبری است.

 

در پایان باز هم تاکید می شود که  ایران و ایرانی از همان روز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی تا امروز همواره حامی فلسطین بوده و در مقابل اسرائیل ایستاده است و به یاری خداوند به زودی شاهد محو اسرائیل از صفحه روزگار خواهد بود.

 

عبداله نظری کارشناس ارشد حقوق عمومی و مدرس دانشگاه

ارسال نظرات