خبرهای داغ:
به همت هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

طراحی و ساخت اولین لود سل غیر مکانیکی و غیرتماسی کشور در شیراز

اولین دستگاه اندازه گیری تناژ غیر مکانیکی کشور بر روی تسمه نقاله واحد تولید اوره پتروشیمی شیراز برای نخستین بار در کشور توسط عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک و مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود طراحی، نصب و راه اندازی گردید.
کد خبر: ۹۰۲۵۲۶۲
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، اولین دستگاه اندازه گیری تناژ غیر مکانیکی کشور بر روی تسمه نقاله واحد تولید اوره پتروشیمی شیراز برای نخستین بار در کشور طراحی، نصب و راه اندازی گردید.
طراحی، ساخت، تست و نصب این تجهیز در شرکت پرتو تجهیز بعثت، از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شاهرود توسط دکتر رضا قلی پور پیوندی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک و مهندسی هسته‌ای این دانشگاه صورت پذیرفت.
در همین راستا روابط عمومی دانشگاه صنعتی مصاحبه‌ای با وی انجام دادند در در ادامه می‌آوریم:
دکتر قلی پور پیوندی با سلام، لطفاً در خصوص طراحی و ساخت اولین لود سل غیر مکانیکی و غیرتماسی کشور توضیحاتی را بفرمایید.
با سلام خدمت شما، خوشبختانه اولین دستگاه اندازه گیری تناژ غیر مکانیکی برای نخستین بار در کشور نصب و راه اندازی شد. این سیستم اندازه‌گیری تناژ به صورت غیر تماسی و غیر مکانیکی بوده و بر خلاف نمونه‌های رایج کشور که به صورت فیزیکی و مکانیکی خط تسمه نقاله را لمس می‌کنند به صورت غیر تماسی اندازه گیری را انجام می‌دهد.
از مزایای این سیستم نسبت به دیگر نمونه‌های مکانیکی بفرمائید.
عدم وابستگی به میزان کشش تسمه، انحراف تسمه، نوسانات مکانیکی، دما، گرد و غبار و... از مزایای این سیستم در مقایسه با نمونه‌های مکانیکی آن می‌باشد. همچنین این سیستم دارای سایر مزیت‌ها شامل کالیبراسیون بسیار ساده، قابل نصب بروی انواع تسمه‌های خطی، تسمه‌های پوشش دار، تسمه‌های حلزونی و سایر حالت‌های انتقال موادی است که لود سل‌های مکانیکی قابلیت نصب آن را ندارند.
اساس کار این دستگاه اندازه گیری به چه صورت می‌باشد؟
مبانی اندازه گیری این شیوه بر اساس تابش پرتو‌های گاما و عبور از خط نصب نقاله و دریافت توسط یک دتکتور و ارسال با پروتکل RS۴۸۵ تا فاصله یک کیلومتر و محاسبات بر اساس تن بر ساعت و ارسال به صورت ۴ تا ۲۰ میلی آمپر به اتاق کنترل می‌باشد.
آیا این دستگاه دارای عیوبی نیز است؟
بله طبیعتا در هر دستگاهی احتمال بروز نواقصی وجود دارد، لود سل‌های کنونی نصب شده در کشور که تماماً بر اساس اندازه گیری مکانیکی می‌باشند عمدتاً دارای عدم دقت اندازه گیری بوده و کارخانه‌های مختلف را دچار مشکل می‌کند.
و، اما سوال پایانی، این دستگاه در چه فضا‌هایی قابل بکارگیری می‌باشد؟
در صنایع فولاد، پتروشیمی، سیمان، چوب و کاغذ و تمامی کارخانجاتی که دارای انواع تسمه‌های اندازه گیری درونی و بیرونی هستند قابل بکارگیری می‌باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها