خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین گفت: می‌توان به انواع گناهان آلوده بود، اهل دروغ، غیبت، ربا و ظلم باشیم اما نمازمان را هم بخوانیم، این مسائل با نمازخواندن منافاتی ندارد اما با اقامه نماز سازگاری پیدا نمی‌کنند زیرا اقامه نماز با فحشا و منکر همخوانی ندارد.
کد خبر: ۹۰۲۵۳۱۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد امام خمینی(ره) در تفسیر سوره «نمل» اظهار کرد: این سوره، جزو آیاتی است که در مکه نازل شده است و آیات این سوره با محوریت آموزش اعتقادی به مردم است.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه قرآن کتابی روشنگر و معجزه‌ای آشکار است، افزود: در این سوره آمده قرآن کریم برای هدایت و بشارت مردم نازل شده است؛ یعنی قرآن کتابی است که علاوه بر نشان دادن مسیر هدایت، ما را به مقصد اصلی می‌رساند.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد: اگر کسی انگیزه اقامه دین نداشته باشد براساس آیات ابتدایی سوره «نمل» مومن نیست، اقامه نماز به معنای اقامه دین است، امام راحل جزو بزرگانی بود که نماز و دین الهی را اقامه کرد و در حکومت طاغوت هر موضوعی که مخالفت با اقامه دین داشت با آن مقابله می‌کرد.
وی اذعان کرد: می‌توان به انواع گناهان آلوده بود، اهل دروغ، غیبت، ربا و ظلم باشیم اما نمازمان را هم بخوانیم، این مسائل با نمازخواندن منافاتی ندارد اما با اقامه نماز سازگاری پیدا نمی‌کنند زیرا اقامه نماز با فحشا و منکر همخوانی ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مومنان واقعی اقامه کننده نماز هستند و حقوق الهی و فقرا را در خمس و زکات پرداخت می‌کنند، نمی‌توان نماز خواند اما مال ما حرام و غصبی باشد زیرا مسائل مالی و اقتصادی دیوار به دیوار مسائل اعتقادی قرار دارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: مومنان کسانی هستند که به آخرت یقین دارند، البته قرآن کریم نماز و زکات را ابتدا مطرح کرده و سپس بحث یقین را مطرح می‌کند، مهمترین گوهر گرانبهای هر انسان مومنی یقین است.
آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: یقین به معنای اعتقاد راسخ و محکمی که هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه پیدا نمی‌کند، همه عبادت‌ها باید به یقین ختم شود و خداوند تاکید کرده است که با عبادت زمینه ایجاد یقین در ما ایجاد می‌شود.
وی ابراز کرد: آیات ابتدایی سوره «نمل» به ما می‌گوید که برای دستیابی به یقین باید پایبند به عبادات الهی باشیم، زمانی که اذکار الهی و قرآنی را در نماز می‌خوانیم با تفکر به معانی آن، زمینه‌ای در ما ایجاد می‌کند تا اعتقادات ما از درون مستحکم شود.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه افزود: در دعاهای ماه رمضان می‌خوانیم که خدایا حال ما را به بهترین حالات تغییر بده، این دعا بدین معناست که خدایا ما را از عالم شک، وهم، خیال و تردید به عالم اعتقاد راسخ و یقین منتقل کن.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عبادت زمینه دستیابی به یقین را در جان و قلب ما فراهم می‌کند، تصریح کرد: آنهایی که به قیامت ایمان ندارند، شاید به خدا ایمان داشته باشند اما نسبت به قیامت و آخرت غفلت دارند.
وی در ادامه افزود: خداوند در این آیات می‌فرماید غافلان روز قیامت، نشانه‌ای دارند که با آن شناخته می‌شوند و این نشانه این است که خداوند زندگی، مال و فرزندان آنها را برایشان زینت می‌دهد برای همین حوصله شنیدن روز قیامت را ندارند.
امام جمعه قزوین در پایان گفت: مرگ فقط انسان را از دنیا به آخرت منتقل می‌کند و زشتی و زیبایی مرگ را اعمال خوب و بد ما در این دنیا مشخص می‌کند، کسانی که آخرت را قبول ندارند سرگردان هستند و دلشان به زندگی دنیا خوش است.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها