خبرهای داغ:
موسس نهضت جهانی «نهج البلاغه خوانی» روش‌های انس با نهج البلاغه و راه‌های ساده خواندن آن را تبیین کرد.
کد خبر: ۹۰۲۵۴۰۷
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸

حجه الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم اظهار داشت: نهضت نهج البلاغه خوانی به عنوان بزرگترین حرکت مردمی کشور چهار سال است به صورت جمعی درکشور و خارج از کشور شروع شده است و هم اکنون در ۳۳ کشور جهان اجرا میشود و هدف آن این است که اکثریت مردم درداخل یا خارج کشور، مسلمان یا غیرمسلمان نهج البلاغه بخوانند.
وی در خصوص اهمیت نهج البلاغه خوانی ابراز کرد: واقیعت جامعه ما اینگونه است که اگر چه زبان ظاهر ما یکی است، اما زبان باطن ما باهم یکی نیست و همدیگر را نمی‌فهمیم و این موجب ایجاد شکاف در جامعه شده است ونتیجه این شکاف و فاصله عدم درک و فهم پدر و فرزند، زن و شوهر و... از یکدیگر است و سرانجام آن افزایش آمار طلاق در جامعه می‌باشد.
مهدوی ارفع ادامه داد: درمان حل این شکاف و فاصله ایجاد یک زبان فکرو خواسته مشترک است که «گفتمان» نامیده میشود؛ برای ایجاد این گفتمان لازم است یک شخصیت، فکر یا عالمی را به عنوان مصالحه مطرح کنیم که هرکسی با هر فکر و اندیشه‌ای قبول دارد؛ امیرالمومنین علی (ع) شخصیتی است که همه عالم او را قبول دارند؛ مسیحی، یهودی، بودایی و...
موسس نهضت جهانی «نهج البلاغه خوانی» افزود: حضرت علی (ع) در حکمت ۴۵ نهج البلاغه در ارتباط با جایگاه خود میفرمایند: اگر با شمشیرم بر بینى مؤمن بزنم که دشمن من شود، با من دشمنى نخواهد کرد، و اگر تمام دنیا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد و این بدان جهت است که قضاى الهى جارى شد، و بر زبان پیامبر امّى صلّى اللّه علیه و آله و سلّم گذشت که فرمود:: «اى على مؤمن تو را دشمن نگیرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت»؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمود:: شخصیت امیرالمومنین (ع) در هیچ جا مثل نهج البلاغه تجلی پیدا نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: در اینجا گروهی امیرالمومنیین را می‌شناسند وقبول دارند ومحبتش آنان را می‌کشاند به این سمت و افکارشان را با او تطبیق می‌دهند و گروهی نمی‌شناسند که با خواندن نهج البلاغه با او آشنا می‌شوند و خودشان را با او تطبیق میدهند.
مهدوی ارفع تصریح کرد: در واقع ما به دنبال ایجاد یک گفتمان مشترک در جهانیم و این ظرفیت بعد از قرآن کریم در نهج البلاغه است؛ از آنجایی که قرآن دستخوش برداشت‌های مختلف توسط گروه‌هایی مانند داعش و سعودی و... است، امیرالمومنین (ع) میفرمایند: قرآن صامت است و کسی باید ازطرف قرآن نطق کند از این رو حضرت علی (ع) را قرآن ناطق نامیده اند؛ بنابراین می‌خواهیم نهج البلاغه بخوانیم.
استاد حوزه ودانشگاه افزود: آنچه موجب شد تا این نهضت به سرعت گسترش یابد دو راهبرد بود؛ یکی آسان سازی ودیگری ارزان سازی است.
وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که این کتاب غریب مانده، تصور سخت بودن آن است، زیرا عربی آن از قرآن سخت‌تر است با روش ساده‌ای که دراین نهضت کار میشود هرفردی از بچه ابتدایی تا زن خانه دار و کاسب و راننده تا استاد حوزه و دانشگاه میتواند ازنهج البلاغه استفاده کند مانند قرآن که همه استفاده می‌کنند.
مهدوی ارفع گفت: برای ارزان سازی دو کار انجام داده ایم یکی اینکه با این روش استاد نمیخواهد و همه میتوانند نهج البلاغه بخوانند ودیگر اینکه عرضه کتاب در همه نقاط کشور باقیمت بسیار پایین و البته با کیفت‌تر و زیباتر از آنچه در بازار است.
وی ادامه داد: هرکس در جای کشور، باهربهانه ای، هرسلیقه و سنی مخصوصا جوان بتواند ده نفر را دورهم جمع کنند و ما بدون هیچ هزینه و توقعی برای راه اندازی جلسات به آنجا می‌رویم؛ این روش از طریق سفر‌های تبلیغی، ارتباط فردی علاقمندان و یا از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها در داخل و خارج کشور تبلیغ می‌شود و خاصیت کار مردمی مانند بازی دومینو است که وقتی اولی را بزنی خودش تا آخر میرود.
موسس نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی ادامه داد: شش نکته‌ای که موجب آسان سازی میشود به این شرح است:
۱. از آنجایی که ما به دنبال فصاحت و بلاغت نیستیم بلکه به دنبال معارف نهج البلاغه هستیم خواندن ترجمه آقای دشتی که از بین ۷۴ ترجمه موجود از همه آسانتراست
۲. همه باهم بخوانند از بچه تا بزرگ
۳. روزی ده دقیقه نهج البلاغه بخوانند
۴. نهج البلاغه دارای سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها است از آنجایی که حکمت‌ها آسانتر است گفته ایم ابتدا حکمت‌ها را ۲ دور بخوانند سپس از نامه‌ها را از آخر به اول بخوانند و بعداز آن خطبه‌ها را از آخر به اول بخوانندزیرا خطبه‌های آخر ساده‌تر و آسانتر از خطبه‌های اول است.
۵. در دور اول نیازی به حفظ و یاداشت نیست فقط مطالعه کنند، آرام آرام در دور‌های بعدی دقیقتر و عمیقتر میشوند
۶. در دور اول اگر جملاتی را نفهمیدند توقف نکنند و رد شوند که آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها