مشاورامورجوانان استاندارمازندران نیزمی گوید: مازندران رتبه نخست فارغ‌التحصیلان بیکار را در کشور به خود اختصاص داده است و با وجود آمارهای مختلفی مبنی برایجاد فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان، درحقیقت، اشتغال این عزیزان وضعیت مناسبی ندارد.
کد خبر: ۹۰۲۵۴۲۶
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بیکاری معضل و دغدغه بسیاری از مسئولان و خانواده ها بوده و در هر منطقه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی نرخ متفاوتی دارد. استان مازندران با وسعت 24هزارکیلومتر مربع و جمعیت بیش از 3 میلیون و300 هزار نفر دارای مزیت های فراوان اقتصادی و اشتغال مانند کشاورزی، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و ورزشی است که با توجه به این توانمندی ها آمار بیکاری نباید چندان بالا باشد اما حقیقت چیز دیگری است. متاسفانه مازندران در این خصوص استانی فقیر است وبیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی هم سرآمدآمارهای دیگر این حوزه است.

استاندار مازندران از نرخ ۳۴ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان خبر داد.

اسلامی با بیان اینکه عملکرد موثری درحوزه اقتصاد و شکوفایی تولید برای فارغ التحصیلان دراستان مشاهده نکردم، می افزاید: با وجود ظرفیتهای فراوان اقتصادی و اشتغال دراستان هم اکنون 9 هزار مهندس ساختمان و 12 هزارمهندس کشاورزی مازندران بیکار هستند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید از فارغ التحصیلان استان به عنوان فرصت مناسبی برای اشتغال استفاده کرد، تصریح می کند: باید آموزش های مهارتی مشخصی برای جوانان ارائه شود تا آنان نیز به سرنوشت فارغ التحصیلان مبتلا نشوند.

البته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تعداد فارغ التحصیلان بیکاراستان را دربخش کشاورزی که تا کنون شناسایی شده اند ۷ هزار نفراعلام کرد.

علی محمدی می گوید: با یک بررسی اجمالی می بینیم که جمعیت تولید کننده دربخش کشاورزی مازندران نیروهایی با میانگین سنی 50 سال و بیشتر با سواد کم و یا بی سواد هستند و ازسویی دیگر چندین هزار فارغ التحصیل این بخش بیکارند.

وی می افزاید: البته نظام مهندسی وظیفه اجرایی برای شاغل کردن آنان ندارد و فقط می تواند فرصت های شغلی ای را که دیگر دستگاه ها می توانند فراهم کنند در اختیار فارغ التحصیلان قرار دهد.

وی با بیان اینکه اگرعرصه تولید با حضور جوانان و با ایجاد امنیت شغلی برای آنان پر نشود بامشکل جدی مواجه خواهیم شد، تصریح می کند: درمازندران با چشم اندازهای بزرگ و پتانسیل های فراوان در کشاورزی، نباید دغدغه بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه ها راداشته باشیم اما متاسفانه چنین نیست.

مشاورامورجوانان استاندارمازندران نیزمی گوید: مازندران رتبه نخست فارغ‌التحصیلان بیکار را در کشور به خود اختصاص داده است و با وجود آمارهای مختلفی مبنی برایجاد فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان، درحقیقت، اشتغال این عزیزان وضعیت مناسبی ندارد.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت مازندران را جوانان تشکیل می‌دهند، می افزاید: 22 هزارمهندس بیکاردرمازندران به ‌دنبال شغل هستند.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در آمار دیگری گفت: هم اکنون 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در مقاطع مختلف بیکار هستند.

موحد با بیان اینکه در صورت حمایت مدیران ارشد مازندران، دانشگاه پیام نور آمادگی دارد با خلق ایده های نو بخش بسیاری از فارغ التحصیلان بیکار بخش های مختلف دانشگاهی استان را شاغل کند از آمادگی این دانشگاه برای تدوین برنامه ده ساله آمایش مازندران خبر می دهد و می افزاید: می توانیم با اجرای این برنامه آمایشی، بخش کشاورزی را به سمت کارآفرینی اقتصادی درآوریم.

وی از روند کنونی توسعه صنعتی مازندران ابراز نارضایتی می کند و می گوید: روش فعلی توسعه صنعتی استان مبتنی بر دانش قرن های 16 تا 18 بوده که اثرگذار نیست و بیکاری را افزایش خواهد داد.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران هم با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان بیش از بیسوادان است می گوید: باید بااتحاد میان کارآفرینان دانشگاهی وحوزه های سرمایه گذاری کار، تعامل منطقی تری حاصل شود.

احمد جعفری صمیمی، مراکز کارآفرینی و دانشگاه ها را مهمترین ارکان اقتصاد نوین می داند و می گوید: این دو نهاد به عنوان دو حلقه مفقوده زنجیر توسعه جوامع می توانند درتربیت کارآفرینان و آموزش کارآفرینی مفید باشند درحالی که در وضعیت کنونی ، بخش صنعت و فرصتهای سرمایه گذاری اعتماد چندانی به آموزه های دانشگاهی ندارد . دانشگاهیان نیز معتقدند صنعت باید به دنبال آنان باشد تا مشکلات خود را رفع کند که هر دو این ذهنیت ها اشتباه است و موجب از بین رفتن بسیاری از فرصتها شده است.

وی یکی از چالشهای مهم دوره های آموزش عالی کشور را مطابقت نداشتن آموزش های نیروی انسانی با نیاز جامعه و بازار کار برای راه اندازی موسسات و نهادها، شرکتها و کارخانجات برای ایجاد کسب و کارهای جدید و مسائل مالی عنوان می کند.

بابایی (فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی) در این باره می گوید: پس از فارغ التحصیل شدن برای یافتن شغل مناسب به صفحه آگهی های استخدام روزنامه ها مراجعه کردم. یکی از شرایط مهم این آگهی ها داشتن سابقه بالای 3 تا 5 سال بود. من که تازه فارغ التحصیل شدم از کجا سابقه کار پیدا کنم؟ تا کارخانه و اداره ای به من اعتماد نکند و مرا مشغول به کار نکند من سابقه کاری نخواهم داشت.

محمد که فارغ التحصیل رشته معماری است می گوید: صاحبان صنایع باید ریسک کنند و فارغ التحصیلان دانشگاه ها را به کار گیرند، این افراد به خاطر اینکه تازه مشغول به کار می شوند احساس مسوولیت بیشتری دارند و سعی می کنند تا کارها را با دقت و توجه بیشتریانجام دهند و جای خود را در محیط کاری محکم کنند.

نماینده نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم می گوید:متأسفانه 20 درصد واحدهای آموزش عالی غیرانتفاعی کشور درمازندران مستقر هستند که نشان دهنده بی برنامگی و هرج و مرج در صدور مجوزها و ضعف نظارت دراین باره است.

احمدی لاشکی با انتقاد از افزایش بی رویه راه اندازی واحدهای آموزش عالی در مازندران، از تأخیر 2 ساله در اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور به ویژه در استان انتقاد می کند و می افزاید: در کمیسیون آموزش مجلس طرحی تصویب شد که به زودی موانع اجرای این طرح را بررسی و بر طرف می کند.

با توجه به گفته های مسئولان، کارشناسان و فارغ التحصیلان می توان گفت: سيستم آموزشي در كشور به گونه اي است كه دانشجويان در طول تحصيل ارتباط موثر و سازنده اي با محيط واقعي كار ندارند و با بخش صنعت كاملا بيگانه هستند و براين اساس دانشجويان پس از فارغ التحصيلي نيز براي ورود به محيط كار آماده نيستند و در اين زمينه مشكلات جدي براي آنها ايجاد مي شود.

تغيير شرايط فعلي نيازمند تحول در بخش صنعت و نيز بخش دانشگاه است و بايد شرايطي فراهم شود كه صنعتگران در دانشگاه و دانشگاهيان در صنعت حضوري فعال و پايدار داشته باشند. هم اکنون بیش از230 هزار دانشجو در 120 مرکزآموزش عالی درمازندران تحصیل می کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها