اعلام فراخوان بیست و نهمین جشنواره‌ی تئاتر استانی کردستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اعلام فراخوان، بیست و نهمین جشنواره‌ی تئاتر استانی در بین گروه‌های نمایشی خبر داد و گفت: این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ مرداد جاری در سنندج برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۲۵۴۳۰
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جلال قلعه شاخانی اظهار کرد: انجمن هنر‌های نمایشی کردستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، انجمن هنر‌های نمایشی ایران، بیست ونهمین جشنواره‌ی تئاتر استان کردستان را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به محور‌های مورد تاکید دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره‌ی تئاتر استانی عنوان کرد: نگاه ویژه به شعار سال (حمایت از تولید ملی)، توجه به مفاهیم فرهنگ کهن ایرانی، اسلامی با رویکردی خلاقانه و نو، ارائه‌ی نمایش‌هایی درجهت نفی خشونت وجنگ طلبی و درحمایت از گسترش صلح جهانی، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز، خصوصا مسائل خانواده، جوانان، طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و قاچاق کالا، بهره گیری از فرهنگ بومی و محلی در نمایش‌ها از جمله محور‌های این دوره از جشنواره تئاتر استانی است.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره در راستای ارتقاء، تشویق و ترویج اجرای عمومی آثار نمایشی در سطح استان و با تأکید بر تولید نمایش‌هایی با مضامین انسانی و فاخر برگزار می‌شود.

قلعه شاخانی با بیان اینکه، بیست ونهمین جشنواره تئاتر استان کردستان ویژه‌ی نمایش صحنه‌ای است، افزود: متقاضیان بخش نمایش‌های خیابانی باید از طریق فراخوان اعلام شده‌ی دبیرخانه‌ی جشنوار‌ی بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اقدام کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، اذعان کرد: آثار نمایشی متقاضی، می‌بایست در فاصله زمانی شهریور ۹۶ تا یک هفته مانده به زمان بازبینی جشنواره سال ۹۷ در یکی از سالن‌های استان اجرای عمومی داشته باشند و حداقل ۵ اجرا به تایید انجمن هنر‌های نمایشی و مجوز شورای صدور پروانه نمایش شهرستان یا استان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان نباید پیشتر با همین گروه (بازیگران وکارگردان) درهیچ جشنواری (استانی، منطقه‌ای و سراسری) شرکت کرده باشند، ابراز داشت: نمایش‌هایی که مبتنی بر متون نمایشنامه نویسان مطرح کشوریا متون چاپ شده بوده و تاکنون اجرا‌های زیادی از آن‌ها شده باشد، تنها در صورت ارائه طرح اجرایی خلاق و نو مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

قلعه شاخانی همچنین گفت: حضورنمایش‌های اقتباسی ازآثارخارجی-به شرط ایرانی شدن-با ذکرنام اثراصلی دربخش مسابقه جشنواره بلامانع است.
وی با بیان اینکه هرکارگردان فقط با یک اثر نمایشی می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد، اضافه کرد: تعیین زمان، مکان و تعداد اجرا در جشنواره بر عهده‌ی ستاد برگزاری جشنواره و بر اساس امکانات موجود بوده و دبیرخانه هیچ تعهدی نسبت به هماهنگی حضور بازیگران مشترک در اجرا‌های متفاوت را نخواهد داشت.

وی افزود: با هدف حمایت از حقوق نویسندگان و نا شرین آثار هنری، ارائه‌ی مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر اثر ضروری است و آثاری که این بند را رعایت نفرمایند مورد ارزیابی و بازبینی جشنواره قرار نخواهند گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، زمان نمایش‌ها را حداقل ۳۰ و حداکثر ۹۰ دقیقه اعلام کرد و افزود: چنانچه مواردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق ستاد جشنواره تصمیم گیری، اعلام و اجرا خواهد شد و اگرمشخص شود که آثار برگزیده از فراخوان تخطی نموده اند، ستاد جشنواره مانع حضور اثر نمایشی در هر مرحله از جشنواره می‌شود.

قلعه شاخانی با اشاره به بخش جنبی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بیان کرد: پس از بازبینی آثار متقاضی بخش جنبی، در این بخش، ۱ یا ۲ اثر نمایشی می‌توانند حضور داشته باشند.

وی آخرین مهلت ارسال آثار برای بازبینی را تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه چهارم مرداد سال جاری اعلام و بیان کرد: نتایج بازبینی همزمان با هفتم مرداد اعلام و جشنواره نیزهمزمان با ۱۶ تا ۱۸ مرداد در سنندج برگزار می‌شود.

قلعه شاخانی خاطر نشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این دوره از جشنواره تئاتر استانی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی تئاتر استانی کردستان واقع در سنندج – میدان بسیج - بلوار توحید – مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج - دفتر انجمن هنر‌های نمایشی استان مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۳۲۳۰۰۰۹ تماس بگیرند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات