نفس‌های مردم اراک با گرم شدن هوا علاوه بر آلاینده‌های صنعتی پذیرای گرد و غبارهای ناشی از ورود ریزگردهایی می‌شود که منشأ بیشتر آن از تالاب کویری میقان است.
کد خبر: ۹۰۲۵۵۲۴
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ تالاب كویری میقان یكی از ظرفیت‌های ارزشمند و از زیستگاه‌های بسیار مهم حیوانات به شمار می‌رود كه در صورت رسیدگی و رفع مشكلات آن علاوه بر جلوه های زیبایی كه دارد، می تواند به عنوان ظرفیتی درآمدزا مورد استفاده قرار گیرد.

متاسفانه به دلیل بی توجهی هایی كه در چند دهه اخیر به تالاب کویری میقان شده، ضرب آهنگ قلب تپنده این تالاب کم نظیر طنین متوازن خود را از دست داده است.

تالاب میقان اراک یکی از مرتفع ترین نقاط شوره زار ایران است که میانگین ارتفاع آن از سطح دریای آزاد یک‌هزار و 670 متر است و از جمله آخرین حلقه های اکولوژیک حوضه آبریز دشت اراک محسوب می شود.

این تالاب کویری دارای 11 کیلومتر طول و 16 کیلومتر عرض است و حوضه آبریز آن با وسعت پنج هزار و 481 کیلومتر مربع به صورت کاسه بسته ای بین رشته کوه های زاگرس و کوه های مرکزی قرار گرفته است.

تالاب کویری میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر اراک در سال 87 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت سازمان محیط زیست کشور درآمده و وسعت دامنه آبی و اراضی اطراف آن 25 هزار هکتار است.

12 هزار هکتار از کویر میقان به دلیل شوری بالا، فاقد پوشش گیاهی، در معرض فرسایش بادی و مستعد ایجاد گرد و غبار است. موضوعی که عدم تخصیص اعتبارات مصوب هیئت دولت برای رفع مشکلات ناشی از آن، باز هم در روزهای گرم سال ریزگردها را میهمان نفس های مردم شهر می کند.

در سفر هیئت دولت تدبیر و امید به استان مرکزی، رئیس جمهور در ورزشگاه دو هزار نفری شهدای پنج مرداد اراک و در جمع مردم این استان در خصوص مشکلات زیست‌محیطی از جمله گرد و غبار و تالاب میقان، گفت: در این ‏سفر تصمیم گرفته شد با اعتبار 12 میلیارد تومان و با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، 5 هزار هکتار از اراضی ‏این تالاب، بیابان‌زدایی گردد.‏

همچنین رئیس دولت یازدهم در جلسه شورای اداری استان مرکزی که در سوم آبان‌ماه در شهرستان خمین برگزار شد، ضرورت حل مسأله آب، فاضلاب و محیط زیست را خاطر نشان ساخت و گفت: به هر حال تالاب میقان انتقام خواهد گرفت و اگر به فریاد دریاچه ارومیه نمی‌رسیدیم از 14 میلیون نفر ایرانی انتقام می‌گرفت.

وعده‌ای که بنا به اعلام رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تا به امروز یک ریال از این اعتبار به محیط زیست استان مرکزی تخصیص داده نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات