پس از خروج آمریکا از برجام کاسبکاران برجام به دنبال نگه داشتن و تحمیل برجام معیوب هستند. هدف از امضای برجام لغو تحریم‌ها بود که محقق نشد. این کاسبکاران با ادعای اینکه در روند برجام کاپ اخلاق گرفتیم و تعهد خودمان و عدم تعهد آمریکا را به جهانیان ثابت کردیم؟! در مسیر نگه داشتن برجام معیوب و تحمیل آن به مردم ایران هستند.
کد خبر: ۹۰۲۵۶۷۷
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد در سالگرد حضرت امام خمینی (ره) فرمودند:
«امروز برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، یک عده‌ای در داخل می‌گویند این نشود، جنگ می‌شود، نه آقا! این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است.»

تحمیل کنندگان برجام، پیش از خروج آمریکا از برجام با دیدار‌های مخفیانه با جان کری و برخی وزرای امورخارجه کشور‌های اروپایی در صدد نگه داشتن جسم برجام بودند هرچند روحی برای برجام با تحریم‌های آمریکا باقی نمانده بود.

پس از خروج آمریکا از برجام کاسبکاران برجام به دنبال نگه داشتن و تحمیل برجام معیوب هستند. هدف از امضای برجام لغو تحریم‌ها بود که محقق نشد. این کاسبکاران با ادعای اینکه در روند برجام کاپ اخلاق گرفتیم و تعهد خودمان و عدم تعهد آمریکا را به جهانیان ثابت کردیم؟! در مسیر نگه داشتن برجام معیوب و تحمیل آن به مردم ایران هستند.

پرسش این است که با تجربه شکست چندباره در مذاکرات با اروپا و آمریکا چرا این گروه کاسبکار در صدد نگه داشتن برجام معیوب هستند. گفتنی است این عده مثل زمان انتخابات در تحمیل برجام معیوب تهدید سایه جنگ را در بوق و کرنا کرده و می‌خواهند ادراک مردم را مدیریت کنند که اگر برجام معیوب هم نماند جنگ می‌شود. مقام معظم رهبری با احاطه کامل به این موضوع بر این خط تبلیغاتی خط بطلان کشیدند.

اینکه چرا این گروه بر طبل برجام معیوب می‌کوبند نیاز به بررسی و تحلیل دارد؛ که در ضمن نکات ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱. کاسبکاران برجام در زمان انتخابات با شعار چرخیدن چرخ سانتریفیوژ‌ها و چرخ کارخانه‌ها مردم را در پرتگاه معیشت و هسته‌ای و از سوی دیگر جنگ و هسته‌ای قرار دادند و این ادراک را در مردم به وجود آوردند که همراهی با برجام به آنان رفاه و خروج از تنگناهای اقتصادی می‌دهد. حال که آمریکا از برجام خارج شده است و تحریم‌های ثانویه و اولیه در حال برگشت است و چرخ اقتصاد کندتر از گذشته در حال چرخیدن است، کاسبکاران برجام با تحمیل برجام معیوب، در مسیر همان ادراک ساخته شده برای طرفداران خود هستند که چرخ کارخانه‌ها خواهد چرخید.

۲. کاسبکاران تحریم پس از خروج آمریکا از برجام این خروج را به ترامپ و جمهوریخواهان نسبت می‌دهند و معتقدند که اگر دموکرات‌ها بودند چنین چیزی رخ نمی‌داد. به همین دلیل امید به انتخابات آینده کنگره بستند و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ایالت کالیفورنیا را مقدمه‌ای برای پیروزی در انتخابات نوامبر کنگره می‌دانند و می‌گویند دموکرات‌ها در صورت پیروزی دولت ترامپ را مجبور به امضای دوباره برجام خواهند کرد.

نگاه کنید به تیتر درشت سایت انتخاب دلواپس کنونی برجام در مورد انتخابات کالیفورنیا در مورخه ۱۶ خرداد ۹۷ «پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات بزرگ‌ترین ایالت آمریکا / زنگ خطر سقوط حزب ترامپ در کنگر»

همچنین آینده نگری رییس جمهور محترم برای انتخابات میان دوره کنگره خواندنی است «شرایطی که امروز در آمریکا وجود دارد دائمی نیست؛ معلوم نیست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، چه اتفاقی بیفتد / قدم‌های برداشته شده برای پایداری برجام تا بحال مثبت بوده».

همچنین بخوانید وعده جان کری را به طرفداران برجام معیوب: «وی در مصاحبه خود با روزنامه سوئیسی گفت: [اگر برجام از بین نرود]این امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دوباره به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، اما باید تا آن زمان صبر کرد.

۳. شیرینی ماندن در قدرت و پیروزی در انتخابات سال ۹۸ مجلس و ۱۴۰۰ ریاست جمهوری از عوامل دیگر تحمیل برجام معیوب است. این گروه می‌دانند که در صورت از بین رفتن برجام دیگر هیج امیدی به انتخابات آینده نخواهند داشت. تحلیل صادق زیبا کلام که به اذعان خودش متن برجام را هم نخوانده در حال حاضر که آمریکا از برجام خارج شده است خواندنی است. «دوره جریان اعتدال و میانه‌روی تمام شد و در صورت منتفی شدن برجام به دهه ۸۰ برمی‌گردیم، به این معنا که حسب آنچه می‌خواهیم، جلو می‌رویم و دیگر برای ما اهمیتی نخواهد داشت که آژانس و اتحادیه اروپا چه می‌کنند. وی درباره توصیه برخی سیاسیون به دولت روحانی برای استعفا گفت: آقای روحانی از ریاست‌جمهوری استعفا بدهد یا ندهد، به اصلاح‌طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی‌کند؛ چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد. وی درباره سرنوشت جریان اعتدالی داخل مجلس با محوریت علی لاریجانی نیز گفت: سیل جریان مخالف دولت آنقدر پرزور و پرشتاب خواهد بود که آقای لاریجانی و اصولگرایان معتدل و میانه‌رو را با خود می‌برد یا آن‌ها را به سکوت وادار می‌کند. دولت آقای روحانی، علی لاریجانی، اصولگرایان معتدل و میانه‌رو و اصلاح‌طلبان دیگر هیچ یک در برابر گردباد سهمگین ناشی از منتفی شدن برجام توان ایستادن نخواهند داشت و به حاشیه عرصه سیاسی کشور رانده می‌شوند!».

همخوانی ایده‌های کاسبکاران برجام داخلی و خارجی شنیدنی است. بخوانید نظر جان کری را که ترس از انزوای طرفدران برجام را مهمترین خطر می‌داند و به اروپا توصیه می‌کند که هر طور شده برجام را حفظ کنند. «خروج از برجام هم باعث منزوی شدن آمریکا می‌شود و هم افرادی که در ایران این توافق را انجام دادند. ترامپ با این اقدام به توافقی پایان داد که طبق آن ایران مسئول محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است... اروپا اکنون باید مداخله کند تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود در غیر اینصورت، شرایط از آنچه هست دشوارتر خواهد شد.»
 
به قلم موسی سلیمانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها