خبرهای داغ:
تلاش‌های جریان‌های انقلابی و کمیته‌های مردمی نتیجه داد و بررسی لایحه موسوم به FATF در مجلس به مدت 2 ماه مسکوت می‌ماند. پس از ماه‌ها شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی درباره برخی بندهای خطرناک لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دیروز نمایندگان مجلس مقرر کردند تا 2 ماه بررسی این لایحه مسکوت بماند.
کد خبر: ۹۰۲۵۷۷۴
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیچ در قزوین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه علنی با ۱۳۸ رأی مثبت با مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت 2 ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا موافقت کردند.
ابتدا 50 نفر از نمایندگان مجلس درخواست مسکوت ماندن این لایحه به مدت 2 ماه را در نامه‌ای به هیات‌رئیسه ارائه کردند. وفق‌ آیین‌نامه مجلس، سپس رای‌گیری درباره این نامه و پیشنهاد مسکوت ماندن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار قرار گرفت. یک نفر از موافقان و یک نفر از مخالفان مسکوت ماندن این لایحه نیز صحبت کردند و سپس رای‌گیری انجام شد که در نهایت پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با 138 رأی موافق در مقابل 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 253 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد.
این یک پیروزی بزرگ برای جریان منتقد برجام در داخل ایران است. منتقدان می‌گویند با خروج آمریکا از برجام و نامشخص بودن تعهدات اروپایی‌ها و نیز نامعلوم بودن تکلیف برجام، اجرای هرگونه تعهدات جانبی وابسته به برجام از سوی ایران اشتباه و پرهزینه است. از سوی دیگر، برخی مفاد این لایحه که به صورت مستقیم بازوان اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه را تضعیف می‌کند نیز سوال‌های زیادی در افکار عمومی ایجاد کرده که این موضوع نیز در مسکوت ماندن این لایحه بسیار موثر بوده است. یکی از دلایلی که روز گذشته در تصویب مسکوت ماندن این لایحه موثر بوده، این استدلال بوده که باید تا 2 ماه آینده که موعد اجرای تحریم‌های آمریکا می‌رسد منتظر ماند و دید رفتار اروپا در قبال این تحریم‌ها چگونه است و آیا اروپایی‌ها تضمین‌های لازم را برای عدم پایبندی به این تحریم‌ها به ایران ارائه خواهند داد یا خیر! بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را به رفتار اروپایی‌ها در قبال برجام و تحریم‌های آمریکا مشروط کردند. این اقدام نمایندگان مجلس دهم نشان‌دهنده تغییر اساسی در تصمیم‌گیری این نهاد قانونگذاری نسبت به تعهدات خارجی دولت حسن روحانی است. در حالی که در مجلس نهم، برجام برخلاف انتظارات عمومی در 20 دقیقه تصویب شده بود اما حالا لایحه موسوم به FATF که برخی منتقدان آن را از ضمائم نانوشته برجام درباره تعهدات ایران می‌دانند، 2 ماه مسکوت می‌ماند تا تکلیف تعهدات طرف مقابل مشخص شود. شاید تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم حالا درس عبرتی برای نمایندگان مجلس دهم شده باشد.
گویا دولت نیز با مسکوت ماندن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موافق بوده است. علی لاریجانی که از حامیان تصویب این لایحه بوده است در پایان جلسه علنی دیروز گفت دولت نیز با مسکوت ماندن این لایحه به مدت 2 ماه موافقت کرده است.
FATF یعنی خودتحریمی
با در دستور کار قرار گرفتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، نمایندگان موافق و مخالف این لایحه نظرات خود را عنوان کردند.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، با اشاره به اینکه موضوعاتی نظیر حق تحفظ، بیانیه تفسیری و... از لحاظ حقوقی بلااثر است، اظهار داشت: عضویت در کنوانسیون مذکور الزاماتی را در چارچوب تعیین‌شده توسط دشمنان برای‌مان رقم می‌زند به عنوان مثال اختیارات نظام پولی و مالی را با پیوستن به این کنوانسیون محدود می‌کنیم لذا آن وقت نمی‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم. وی با بیان اینکه ایران بر اساس قانون داماتو، برجام، موشکی، تسلیحاتی، حقوق بشر و CFT تحریم است، گفت: طبق اظهارنظر وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی، آنها در زمان برجام با ما همکاری مالی و پولی نکردند، چطور می‌خواهیم این انتظار را داشته باشیم که با پیوستن به این کنوانسیون همکاری‌های لازم با ما صورت گیرد؟ نماینده ورامین در مجلس با بیان اینکه این کنوانسیون چارچوب‌هایی را توسط دشمنان ما تعیین کرده است، گفت: ما به برجام متعهد بودیم،‌ آژانس به عنوان تنها مرجع راستی‌آزمایی در ۱۱ بیانیه به رفتار ایران و عمل به تعهداتش صحه گذاشته اما آمریکا از برجام خارج شد و هیچ مجازاتی متوجه این دولت نشد. حال چرا ما می‌خواهیم دوباره خود را در چارچوب‌ها و الزاماتی قرار دهیم که توسط دشمنان‌مان طراحی شده است؟
نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قانون داماتو، برجام، کاتسا و... در حال اجراست، اظهار داشت: بنابراین پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم‌ها ندارد و در واقع خودتحریمی انجام می‌دهیم. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: باید یادآور شد وزارت خزانه‌داری آمریکا جزو چارت سازمانی FATF است. وی با بیان اینکه با پیوستن به این کنوانسیون، آمریکایی‌ها ما را به صورت نقطه‌زن تحریم می‌کنند، گفت: ما مخالف پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی نیستیم اما اگر به این کنوانسیون بپیوندیم آثار منفی متوجه کشور می‌شود.
به عراقچی اعتماد کنیم؟
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز دیروز به عنوان نماینده دولت درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به اظهارنظر پرداخت و از عضویت ایران در این لایحه دفاع کرد. عراقچی البته در اظهارات خود ناچار شد به حفره‌های امنیتی این لایحه اعتراف کند. او در این‌باره گفت: کشورهای غربی از مفهوم تروریسم سوءاستفاده می‌کنند و گروه‌های مقاومت را تروریست قلمداد می‌کنند. ما برای مقابله با این تهدید هم همه‌جوره اندیشیده‌ایم، شاید بیش از 2 سال است درباره این لایحه تمام ارگان‌های امنیتی کشور کار کارشناسی انجام دادند، از جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه، همه دستگاه‌ها بیش از 2 سال است کار کارشناسی روی این لایحه انجام می‌دهند. هیچ لایحه‌ای ندیدم که تا این حد کار کارشناسی روی آن انجام شده باشد. شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داده با حق شرط‌هایی که گذاشتیم هیچ مشکل و تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد. آقای شمخانی در مجلس این را به صراحت بیان کرد. ما تمام حفره‌های موجود در این کنوانسیون را دیده‌ایم و تمام نقاط ضعفی را که ممکن است باعث سوءاستفاده شود دیده‌ایم و برای آن تدابیری اندیشیده‌ایم. وی افزود: حق‌شرط‌هایی که در نظر گرفته شده، تمام نقاط ضعف را پوشش می‌دهد. معاون وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: ما این حق حاکمیتی خودمان را داریم و هر لحظه احساس کنیم این کنوانسیون ضرری برای کشور دارد از آن خارج می‌شویم، چرا الان برای خودمان هزینه تحمیل کنیم و به خودمان خسارت بزنیم؟
دانشجویان پای کار بودند
شامگاه شنبه تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در میدان بهارستان تهران تجمعی برگزار کردند تا پیام جوانان درباره تصمیم روز یکشنبه مجلس را به نمایندگان برسانند. دانشجویان علت تجمع خود را که ساعتی به طول انجامید اعتراض به قرار گرفتن لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام کردند. دانشجویان تجمع‌کننده اعلام کردند پیوستن ایران به این کنوانسیون عواقب جبران‌نشدنی برای کشور بویژه در حمایت از جبهه مقاومت به بار خواهد آورد. در قم نیز مردم فعال انقلابی در این صحنه هم حاضر بودند. مردم و طلاب قم عصر شنبه در اعتراض به FATF و بررسی لایحه تامین مالی تروریسم در مجلس، مقابل دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در قم تجمع کردند. به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با این مضمون که تصویب لوایح 4 قلو در مجلس به ضرر ملت است، مخالفت خود را با تصویب لوایحی مانند الحاق به FATF، الحاق به کنوانسیون پالرمو و... در مجلس اعلام کردند. این بار البته برخلاف تجمعات در زمان بررسی برجام در مجلس، تجمع‌کنندگان از این اقدام خود رضایت دارند، چرا که حداقل این اعتراضات و تجمعات آنها در مسکوت ماندن لایحه موسوم به FATF بسیار موثر بود.
منبع: روزنامه وطن امروز

ارسال نظرات
پر بیننده ها