خبرهای داغ:
کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد:
کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از آغاز عملیات برداشت گل گاوزبان از سطح مزارع منطقه الموت توابع شهرستان قزوین خبر داد .
کد خبر: ۹۰۲۵۷۸۶
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج قزوین، علیرضا نوروزیان اظهار کرد : بر اساس پیش بینی ها تا پایان فصل برداشت 300 الی700 کیلوگرم در هکتار گاوزبان تر برداشت شود .
وی افزود: این میزان برداشت محصول نسبت به سال گذشته به دلیل بروز سرمای بهاره در سال جاری کاهش داشته است .
کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد : منطقه الموت از لحاظ میزان برداشت گل گاوزبان و کیفیت آن بهترین منطقه در کشور محسوب می شود که در حال حاضر 22 هکتار از اراضی منطقه الموت به زیر کشت محصول گل گاوزیان رفته است .
به گفته نوروزیان، میانگین برداشت گل گاوزبان خشک در مزارع این منطقه در هر هکتار 100 الی 300 کیلوگرم است.
وی تصریح کرد:روستاهای یارود ، عباسک ، کلمین ، سنبل آباد ، ازگنین علیا و سفلی در منطقه الموت غربی از روستاهای مهم کشت این محصول در استان به شمار می رود.
کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به مزایای کشت گل گاوزبان خاطرنشان کرد : گل گاوزبان گیاهی علفی است که 40 الی 70 سانتی متر طول دارد و از دانه آن در تهیه روغن استفاده می شود .
نوروزیان با بیان اهمیت طبی و دارویی گاوزبان گفت: این گیاه دارای مواد موسیلاژ قند ، تانن ، ترکیبات فنلی ، مقدار کمی الکالوئید و مواد آرام بخش و همچنین مواد غنی از اسیدهای چرب می باشد.
وی اضافه کرد : گاوزبان دارای ویتامین C است و طبیعت گرم و اثر آرامش بخش و مقوی تمام بدن و بالا برنده فشار خون دارد و خاصیت معرق و مدر ( ادار آور ) جهت جوش های چرکین دهان اطفال ،برفک ، بازکننده کیسه صفرا و ازبین برنده اخلاط سوخته ، امراض سودا آوری ، درمان سرخک و مخملک موثر است.
کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت : این گیاه در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای باران متناوب هستند و در استانهای مازندران و گیلان در مناطق کوهستانی و نیمه مرطوب وجود دارد .
به گفته نوروزیان ؛ بذر گل گاوزبان طی 5 الی 21 روز در دمای 21 درجه سانتیگراد جوانه می زند و می توان اواخر اسفند ماه درمزارع کشاورزی کشت کرد .
وی یادآور شد : با توجه به اینکه در تولید این محصول از کود و سموم کشاورزی استفاده نمی شود می توان در صورت تامین اعتبار لازم ، مناطق مستعد استان را برای تولید گل گاو زبان شناسایی تا بتوانند گواهینامه ارگانیک این محصول را دریافت کنند .
1009/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها