خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید با اشاره به عاقبت مفسدان اقتصادی گفت: کسانی که موجب سخت شدن معیشت برای زندگی مردم می‌شوند، مشمول وعده قرآن در خصوص عذاب در آخرت خواهند شد.
کد خبر: ۹۰۲۵۸۵۷
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
عاملان سخت شدن معیشت برای مردم مشمول عذاب الهی می‌شوند/کسبه از احتکار کالا بپرهیزند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به ویژگی‌های علمای یهود و مسیح اظهار کرد: براساس آیات قرآن بسیاری از علمای این ادیان سه صفت بد دارند، نخست این که اموال مردم را با اسباب باطل می‌خوردند، مثل این که از مردم پول می‌گرفتند تا خداوند آن‌ها را بیامرزد یا این که رشوه می‌گرفتند تا احکام دین را تغییر بدهند.

وی ادامه داد: مطالب بیان شده توسط قرآن کریم در خصوص علمای یهود و مسیح، نشان دهنده واقع بینی این کتاب آسمانی است، البته همه علمای این ادیان ویژگی‌های بدی نداشتند، اما برخی از علمای مسیح و یهود مانع از راه خدا می‌شدند، چون درآمد آن‌ها قطع می‌شد و جایگاه خودشان را در بین مردم از دست می‌دادند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: برخی از علمای مسیح و یهود انسان‌های خوبی بودند و مردم را به نیکی‌ها دعوت می‌کردند، بسیاری از آن‌ها بعد‌ها به رسول اکرم (ص) ایمان آوردند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به عاقبت جمع آوری اموال در دنیا اظهار کرد: کسانی که طلا و نقره را جمع آوری می‌کنند، اما زکات آن را نمی‌پردازند، مشمول عذاب الهی می‌شوند، این مساله تنها برای مسیحیان و یهودیان نیست و همه افراد مخاطب این سخن قرآن هستند.

وی ادامه داد: آتش دنیا مهم نیست، آتش آخرت مهم است و ذره‌ای از آتش آخرت، یک شهر را در دنیا می‌سوزاند، کسانی که زکات را نمی‌پردازند عذاب شدیدی در آخرت در انتظار آن‌هاست و به وسیله درهم و دینار پیشانی، پهلو و پشت آن افراد داغ می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عذاب آخرت در واقع تجسم اعمال انسان در دنیا است، یعنی طلا، نقره و اسکناس‌های انسان در دنیا در عالم برزخ و عالم آخرت به صورت‌های مختلفی ظاهر می‌شوند. هیچ مانعی ندارد که یک شی دارای چند ظهور باشد، ممکن است نمازی که هر روز در دنیا می‌خوانیم، در برزخ و قیامت به اشکال دیگر ظاهر شود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به عاقبت مفسدان اقتصادی اظهار کرد: کسانی که موجب سخت شدن معیشت برای زندگی مردم می‌شوند، مشمول وعده قرآن در خصوص عذاب در آخرت خواهند شد، احتکار موجب گرسنگی و بدبختی مردم می‌شود و مشکلات زیادی را برای جامعه اسلامی به همراه دارد و به همین دلیل خداوند عذاب شدیدی برای محتکران در نظرگرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاسبان باید از احتکار بپردازند تا برای مردم مشکل به وجود نیاید، گرچه که شاید احتکار یک سود مقطعی داشته باشد، اما عاقبت چنین کاری، عاقبت خوبی نخواهد بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها