خبرهای داغ:
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قم:

سرریز مشکلات تهران در قم نمود پیدا کرد

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قم استان قم را دارای ویژگی‌های خاصی دانست و تصریح کرد: سرریز مشکلات تهران همچون صنایع آلاینده در استان قم نمود پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۵۸۶۴
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
سرریز مشکلات تهران در قم نمود پیدا کرد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید رضا موسوی ظهر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان با اشاره به خطرات بی توجهی به محیط زیست اظهار کرد: زنگ خطر برای محیط زیست زده شده است و همه خطرات را در حوزه محیط زیست احساس می‌کنند.

وی ادامه داد: همگرایی در کل کشور و دنیا در خصوص اهمیت محیط زیست به وجود آمده و زمینه برای اقدامات زیست محیطی در ایران مهیا است، اما گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که باید اقداماتی برای فراهم آوردن مسائل زیرساختی برای محیط زیست صورت بگیرد.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قم افزود: افراط‌هایی در زمینه توسعه در کشور داشیم، به عنوان مثال در بسیاری از استان‌ها سند آمایش نداریم، البته خوشبختانه این سند در استان قم وجود دارد که باید در توسعه استان مورد لحاظ قرار بگیرد، یکی از پایه‌های توسعه پایدار محیط زیست است، اگر به بحث محیط زیست بی توجهی کنیم، در توسعه پایدار به مشکل خواهیم خورد.

موسوی، توجه به محیط زیست در توسعه پایدار استان قم را ضروری دانست و تصریح کرد: بحث حفاظت محیط زیست باید در دستور کار مدیران استان باشد، در این زمینه ظرفیت‌های قانونی زیادی وجود دارد و محیط زیست جزو معدود حوزه‌هایی است که قوانین متعددی دارد.

وی ادامه داد: در گذشته نگاه به محیط زیست نگاه مقطعی و سطحی بود و این مساله شاهد به وجود آمدن بحران‌های زیست محیطی در کشور شده است که باید با یک همگرایی این مشکلات را برطرف کنیم. یکی از بحث‌های مغفول، بحث مشارکت است و اگر به تجربه‌های موفق حفاظت محیط زیست در جهان و منطقه توجه کنیم، می‌بینیم که موضوع مشارکت چقدر اهمیت دارد.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قم افزود: دولت می‌تواند در زمینه حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی و سیاستگذاری کند، اما در هر کجا که نخبگان و عموم مردم در این مساله ورود داشتند، شاهد موفقیت‌هایی بودیم، به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مختلف در زمینه حفاظت محیط زیست هستیم تا میزان مشارکت را در لایه‌های مختلف جامعه بالا ببریم.

موسوی استان قم را دارای ویژگی‌های خاصی دانست و تصریح کرد: در این استان یک کلانشهر بزرگ قرار دارد که در منطقه مرکزی کشور واقع است، به همین دلیل سرریز مشکلات تهران همچون صنایع آلاینده در استان قم نمود پیدا می‌کند. در کنار توسعه این استان باید به بحث‌های محیط زیستی هم توجه داشته باشیم تا توسعه قم همراه با تخریب محیط زیست نباشد که روزی این استان به یک منطقه غیرقابل سکونت تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصول توسعه باید در استان قم مدنظر قرار بگیرد و سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست هم در این راستا است، نهاد‌هایی همچون آموزش و پرورش و بسیج می‌توانند به این سازمان کمک کنند، همچنین باید به دنبال استفاده از سرمایه‌های اجتماعی در بحث حفاظت محیط زیست در کشور و استان قم باشیم.
ارسال نظرات