کتاب به عنوان موثرترین محصول در پیشبرد اهداف توسعه‌ای در تمامی جهات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عملا بدون متولی یا بدون انگیزه در سطح استان اداره می‌شود
کد خبر: ۹۰۲۵۹۵۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

تار عنکبوت در پود کتابخانه‌های استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، مسعود لاهوت در یادداشتی با عنوان تار عنکبوت در پود کتابخانه‌های استان اردبیل آورده است: کتاب اولین وسیله نظام‌مند آموزشی و اولین ابزار منسجم برای انتقال مفاهیم در تاریخ زندگی بشر است.

کتاب زبانیست عام فهم و عالم‌گیر که حتی خداوند نیز برای ارتباط با نوع بشر از این زبان گویا، تاریخی، مقدس و ارزشمند استفاده کرده است.

کتاب جزء معدود اشیایی در جهان است که تمامی ملت‌ها با هر دین و مسلکی احترام ویژه‌ای بدان قائل‌اند و این دروازه خرد و اندیشه در طول تاریخ محل تلاقی و تفاهم در بسیاری از جنگ‌ها، اکتشافات و تغییرات بزرگ در زندگی انسان‌ها بوده است که همه ما با آن آشنا هستیم.

کتاب با عنوان نوستالژیک یار مهربان برای همه آنهایی اکنون در سنین میانسالی و جوانی به سر می‌برند واژه‌ای ملموس برای بازگشت به دوران درس و مدرسه است که اوقات بیشتری را با این یار مهربان به سر می‌بردند و هر روز مفاهیم جدیدی را از آن یاد می‌گرفتند.

این یار مهربان جایگاه ویژه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته دارد به گونه‌ای که بالا بودن سرانه مطالعه در کشورها ارتباط بسیار نزدیکی با میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه در جهات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و هنری دارد و این تنها مبین این مطلب بسیار مهم است که متولیان کتاب در این جوامع به خوبی به وظیفه خود آشنا هستند و مانند متولیان عرصه کتابخوانی در کشور ما گرفتار روزمرگی و بیهودگی نیستند.

اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به عنوان اصلی‌ترین متولی کتاب وظیفه سنگینی در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی و تزریق اندیشه‌ها و ارزش‌های اسلامی را در جامعه برعهده دارد اما ظاهر امر نشان می‌دهد که این مجموعه نه‌تنها خواب خوش را به عمل به این وظیفه سنگین ترجیح داده بلکه در انجام امورات زیربنایی و مدیریتی درون سازمانی نیز گرفتار بروکراسی و سوء‌مدیریت شده است.

عدم توجه به فعالیت‌های عمرانی از جمله تکمیل ساختمان کتابخانه‌های عمومی خلخال، پارس‌آباد، گرمی و بیله‌سوار عدم حمایت از نویسندگان داخلی استان اردبیل، عدم فضاسازی مناسب برای جذب اعضاء بیشتر برای عضویت در کتابخانه‌های استان و گردش بسیار ناچیز کتاب‌های امانت داده‌ شده همه و همه موید ضعف در ساختار مدیریتی ارشد این مجموعه است.

یکی از فنون تاثیرگذار و موثر در مدیریت مجموعه‌های فرهنگی که اکثر مدیران فرهنگی در استان اردبیل از آن بی‌نصیب هستند، داشتن قدرت چانه‌زنی بالا برای جذب بودجه و امکانات بیشتر به منظور خدمات‌رسانی بیشتر به شهروندان استان اردبیل است که مجموعه کتابخانه‌های استان از این نظر در اوج قله‌های ناکارآمدی به سر می‌برد.

کتاب به عنوان موثرترین محصول در پیشبرد اهداف توسعه‌ای در تمامی جهات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عملا بدون متولی یا بدون انگیزه در سطح استان اداره می‌شود و گاها حتی حیاط خلوتی برای احزاب و گروه‌ها است تا اندک زمانی را به خوبی و خوشی سپری کنند.

آنچه در یک نگاه در اذهان افراد فرهیخته در سطح استان اردبیل با شنیدن نام مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان مجسم می‌شود کالبدی شکیل اما بی‌روح است که تار عنکبوت در پود آن تنیده است و توان اصلاح رویه در آن نیست.

مسؤولان ارشد استانی اگر تمایلی برای انجام اقدامات زیربنایی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی در استان دارند یا باید موانع انجام فعالیت‌های مفید و خلاقانه را از سر راه مدیران اینگونه مجموعه‌ها بردارند یا مدیران بی‌انگیزه را از سر راه ایده‌ها و اندیشه‌های تاثیرگذار کنار بگذارند تا بتوانیم شاهد شکوفایی این گونه مجموعه‌ها در استان باشیم.

 مسعود لاهوت

ارسال نظرات
آخرین اخبار