امروزه برنج با توجه به سرانه مصرف در ایران از جایگاه مهمی در سبد تغذیه خانوار برخودار است که تامین آن تنها از طریق تولید داخل صورت نمی گیرد بلکه واردات سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۰۲۶۱۱۷
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
 
 
به گزارشخبرگزاری بسیج، امروزه برنج نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌ها از جایگاه مهمی در سبد تغذیه خانوار برخودار است به گونه‌ای که دومین محصول کشاورزی استراتژیک دنیا نام گرفته است.
 
برنج
 
در ایران علاوه بر خطه شمال کشور به تازگی در مناطق مختلف دیگر هم کشت برنج مشاهده می‌شود که به دلیل بحران آب مشکلات خاص خود را به همراه دارد، به همین خاطر کشت برنج در برخی مناطق ممنوع اعلام شده است.
 
برنج
 
با توجه به سرانه مصرف برنج در ایران، تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست که این مقدار از کشور‌های مختلف از جمله هند، پاکستان، تایلند، اروگوئه تامین می‌شود.
 
برنج
 
بنا بر آمار در سال ۹۶ یک میلیون ۳۰۰ هزار تن واردات صورت گرفته و در فروردین ماه امسال نیز ۶۶ هزارتن برنج به کشور وارد شده است.
 
برنج
 
عدم استفاده از مواد نگهدارنده در برنج داخلی بر خلاف مشابه خارجی باعث شده است که برنج‌های فروش نرفته دچار افت کیفیت و حشرات برنج شود.
 
برنج
 
این در حالی است که دست شالیکاران خالی است و بدهی گریبان این تولیدکنندگان را گرفته است و همین موضوع زمینه ورود واسطه‌ها و دلالان به بازار شده تا برنج را به قیمت پایین خریده و در بازار‌های مقصد با قیمت گزاف به فروش برسانند.
 
آفت واردات بلای جان برنج ایرانی
 
در کنار این مسائل موضوعاتی مانند پرداخت به کندی ارز ۴۲۰۰ به واردکنندگان وجود دارد.

گفتنی است به دلیل اینکه قیمت‌های برنج افزایش یافته برای اینکه برنج با قیمت کمتر به دست مصرف کننده برسد تعرفه ثابت مانده و تغییر نکرده است.
 
آفت واردات بلای جان برنج ایرانی
ارسال نظرات