این کارشناس اقتصادی معتقد است که اروپا بزرگترین بازنده تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و حتی ممکن است بیشتر از خود ایران ضرر کند.
کد خبر: ۹۰۲۶۱۱۸
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، چند کارشناس اقتصادی در اظهارنظرهای جداگانه اعلام کردند:‌ اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران که ورود شرکت‌های آمریکایی به ایران را ممنوع کرده و از طرفی شرکت‌های اروپایی را نیز ترسانده است باعث شده تا چین بزرگترین برنده این بازی باشد.

پتر پوشکارف کارشناس ارشد مؤسسه تله ترید معتقد است چین فرصت آن را دارد تا در سایه تحریم‌های غرب سهم خود در بازار ایران را افزایش دهد.چین هم اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب شده و حجم مبادلات تجاری دو کشور به 60 میلیارد دلار در سال رسیده است.

پوشکارف ادامه داد:‌ چین می‌تواند سهم خود از میدان گازی پارس جنوبی را افزایش داده و قراردادهای بیشتری را در حوزه‌های راه‌آهن و دیگر پروژه‌های زیرساختی با ایران امضا کند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است که اروپا بزرگترین بازنده تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و حتی ممکن است بیشتر از خود ایران ضرر کند.

وی تاکید کرد:‌شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و دیگر شرکت‌های اروپایی خواستار مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند تا خیالشان نسبت به جریمه احتمالی آمریکا در این زمینه راحت شود اما این مسئله با توجه به نتیجه مناقشه آمریکا با اروپا بر سر اعمال تعرفه وارداتی فولاد و آلومینیوم از اروپا به آمریکا بعید به نظر می‌رسد البته شاید آمریکا پس از گرفتن امتیازات گوناگون کمی با اروپا راه بیاید.

پوشکارف می‌گوید: با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشورهای بیشتری به سمت استفاده از شرکت‌های واسطه آسیایی برای تعامل با ایران روی می‌آورد و این شرکت‌ها از یوآن و یورو به جای دلار استفاده می‌کنند.

وی معتقد است که ترامپ در حال سوق دادن جامعه تجارت جهانی به سمت دیگر مراکز مالی و سیاسی در جهان است و از این طریق قدرت نظام پرداخت دلار در بلندمدت کاهش می‌یابد.

ولادیمیر روچانکوفسکی کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه گلوبال FX نیز می‌گوید: اگر اروپا و آمریکا نتوانند در زمینه جنگ تجاری مصالحه کند سپس نه تنها شاهد تحریم‌های تلافی‌جویانه علیه آمریکا خواهیم بود بلکه به احتمال زیاد اروپایی‌ها چشم خود را بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسته و با ارزهای دیگری در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

به طور کلی میخائیل ماشچنکو، کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه ایتورو معتقد است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند نقطه بحرانی روابط آمریکا و اروپا باشد.

وی می‌گوید:‌ اول آنکه بیانیه مقامات اروپایی نشاندهنده عدم تمایل آنها در اطاعت از سیاست‌های آمریکا بر مبنای منافع اقتصادی آنها و ثانیا پس از توافق هسته‌ای اروپایی‌ها به طور فعالی در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

توتال به تنهایی قصد داشت 8.4 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند اما در شرایط کنونی تنها 40 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

ارسال نظرات