سردار طهماسبی در گفت‌وگو با «بسیج»:

FATF مکمل برجام است و در صورت تصویب، برجام را معیوب‌تر می‌کند

معاون هماهنگ کننده نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت: FATF نه تنها تاثیری در معاملات ما ندارد بلکه در صورت تصویب، برجام معیوب را معیوب‌تر می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۶۲۲۰
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
سردار مهران طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ با اشاره به اینکه FATF یک سند بین المللی نیست، افزود: این سند بصورت بینابینی است و ۳۰ کشور هستند که به آن تعهد دارند. بند‌هایی که در این سند وجود دارد، برای هر کشوری در مقایسه با کشور‌های دیگر متفاوت است؛ مثلا ایران باید متناسب با شرایط خودش بند‌هایی را قبول کند و به آن پایبند باشد و این با سند مربوط به چین یکسان نیست.

طهماسبی افزود: طبق این سند ممکن است فردی تراکنشی انجام دهد که قطعا تحت نظارت آنهاست و درصورتی که پس از بررسی متوجه شوند به صلاحشان نیست، بگویند شما طبق تعهدتان نباید با این فرد ارتباط برقرار کنید و در صورت عدم توجه باید جریمه بپردازید.

وی یادآور شد: ممکن است سوال شود که چه اصراری بر تصویب این سند هست؟ در پاسخ باید گفت: کسانی که خواهان تصویب هستند قصد دارند ما را از گردونه‌ تجارت در سطح بین الملل خارج کنند. قابل توجه است که این سند چه تصویب شود و چه نشود، هیچ تاثیری در معاملات ما ندارد؛ بعد از خروج آمریکا از برجام، هر ایمیلی که به شرکت‌های اروپایی زده می‌شود پاسخگو نیستند و اخیرا هم برخی سرویس‌ها مانند گوگل مپ را از دسترسی ما خارج کرده اند.

سردار طهماسبی در ادامه با اشاره به اینکه کشوری مانند ترکیه که این سند را پذیرفته است، نه تنها سطح معاملات تجاری خود را نسبت به گذشته بیشتر نکرده بلکه با کاهش معاملات نیز مواجه شده است؛ و گا‌ها ممکن است به این دلیل باشد که کشور‌های عضو برای اینکه در سیطره نظارتی سند با مشکل جدی مواجه نشوند، خود معاملات را کاهش دهند.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به این سوال که در مسئله موشکی با مشکل مواجه می‌شویم یا خیر، افزود: در این مسئله به مشکلی برنمیخوریم هرچند محدودیت‌هایی خواهیم داشت. FATF مکمل برجام است و درصورت تصویب، برجام معیوب را معیوب‌تر می‌کند.

وی در پایان نیز خاطرنشان کرد: براساس این سند افرادی مانند سردار قاسم سلیمانی، محمدرضا نقدی و... که در لیست تحریم‌های آمریکا هستند، درصورتی که کسی با آن‌ها ارتباط برقرار کند و تراکنش مالی انجام دهد، هم فرد موردنظر باید دستگیر شود و هم اینکه ما باید نیرو‌های مومن و انقلابی خود را معرفی و تحویل دهیم. در هر حال تصویب این سند برای آینده‌ کشور خوب نیست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها