خبرهای داغ:
نمایندگان تشکل‌های قانونی شهر شیراز در دیداری صمیمی با آیت الله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، به بیان دیدگاه‌ها و دغدغده‌های خود پرداختند.
کد خبر: ۹۰۲۶۲۳۹
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز به نقل از ایکنا، نمایندگان تشکل های قانونی شهر شیراز در دیداری صمیمی با آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی، به بیان دیدگاه ها و دغدغده های خود پرداختند.

آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۲ خردادماه در جمع تشكل‌های مختلف دانشگاه‌های شيراز با اشاره به آیه ۹۰ سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَینْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْی یعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ در حقیقت ‏خدا به دادگرى و نیكوكارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏‌دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى‌دارد به شما اندرز مى‏‌دهد باشد كه پند گیرید»، گفت: در این آیه خداوند انسان‌ها را به عدالت فرا می‌خواند اما باید مابقی آیه را هم به‌طور كامل خواند و آیه تنها به همین یك مورد متوقف نمی‌شود.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی گروه‌های مختلف دانشجویی اظهار كرد: برخی از مسائل مطرح شده مشترك بوده است و سخنان همه شما برای من قابل استفاده است.

مسائل جامعه خودمان را به خوبی درك كرده‌ایم

آیت‌الله دژكام در ادامه به تبیین نكاتی در این باره پرداخت و افزود: جامعه ما به نقطه‌ای رسیده است كه مسائل جامعه ایرانی و اسلامی خودمان را به حمد الهی خوب شناختیم و مسئله‌ها را بیان می‌كنیم و این در واقع یك نوع رشد است یعنی مسائل جامعه را درك كرده‌ایم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در حالی كه ممكن است اوایل این را نمی‌فهمیدیم اما صرف فهمیدن مسائل و آسیب‌شناسی كردن و تكرار آن، مسئله را حل نخواهد كرد بنابراین ما باید به قدم بعدی وارد شویم.

وی همچنین به مسئله عدالت‌خواهی اشاره كرد و گفت: اصل عدالت‌خواهی بسیار مطلوب است و ما باید همه عدالت‌خواهی كنیم اما پرسش‌هایی درباره آن‌ها مطرح هست كه هنوز پاسخ نداده‌ایم.

برای اجرای عدالت نیاز به تأسی به یكسری تئوری‌ها و نظریات داریم

آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه در زمینه اخلاق‌پزشكی بحث عدالت را تدریس می‌كرده است، گفت: عدالت باید در همه موارد اجرا شود و ما برای اجرای عدالت نیاز به تأسی به یكسری تئوری‌ها و نظریات داریم كه هنوز برای خود تبیین نكرده‌ایم و ما باید ابتدا تفاوت عدالت سوسیالیستی و لیبرالیستی را بفهمانیم و بعد عدالت اسلامی را طرح‌ریزی و كاربردی كنیم.

مسئله‌شناسی همیشه گام نخست است

وی با بیان اینكه مسئله‌شناسی همیشه گام نخست است، گفت: طراحی راه‌ حل‌های مخصوص جامعه ایرانی و اسلامی گام دوم است كه برای این كاری نكرده‌ایم و نه از تجربه‌های گذشته خود استفاده كرده‌ایم و نه حتی از تجربه‌های رقبای خود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینكه به اروپا و آمریكا دو دیدگاه دارد، گفت: یك دیدگاه این است كه آنان دشمنان هستند و در این شكی نیست و دیدگاه دوم این است كه آنان رقبای تمدنی ما هستند و ما باید از تجربه رقیب هم استفاده كنیم. نباید بگوییم هیچ كاری با این‌ها نداریم، این تصور غلطی است و حداقل با منطق علمی سازگار نیست و خود این تجربیات چند صد ساله می‌تواند برای ما درس باشد و كمك دهد.

وی در ادامه سخنان خود به مطالبه دیگر دانشجویان مبنی بر استمرار چنین جلساتی اشاره كرد و گفت: استمرار چنین جلسه‌ای مطلوب است اما باید یك مدل برای این ارتباطات مستمر داشته باشیم مدلی كه در سنت ما هم بوده است.

مسجد، مدل ارتباطات مستمر مردمی است

آیت‌الله دژكام، مسجد را مدل این مسئله عنوان كرد و گفت: در اسلام مسجد تعریف شده است تا ارتباط میان امام جماعت و معمومین مستمراً وجود داشته باشد و این یك مدل است كه می‌توان از آن استفاده كرد.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه درخواست‌های متعدد و فراوانی برای دیدار با وی وجود دارد، گفت: مدل كار در دفتر نهاد نماینده ولی فقیه در استان به طوری است كه فرصت ارتباط همگانی نمی‌دهد.

وی با بیان اینكه این مدل بومی خودمان راحت‌تر جواب می‌دهد، بر لزوم تقویت این مدل تأكید كرد و گفت: من ۸ سال پیش هم خدمت مرحوم آیت‌الله ایمانی عرض كردم كه آن مرحوم هم این كار را آغاز كردند اما فرصت عمر دیگر به ایشان اجازه نداد.

پرسش باید همراه باید با راهكار باشد

آیت‌الله دژكام گفت: همیشه یكسری پرسش‌ها باید پشت سر هم بیاید تا به حل مسئله برسد تا بتوانیم یك مسئله را حل كنیم اما برخی‌ها هنوز در طرح مسئله هستند، لذا پرسش خوب است اما باید همراه با راهكار باشد و من هم به اندازه بضاعت خودم در اختیار شما هستم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه من یك خدمتگزار برای مردم هستم، گفت: این خدمتگزار در چارچوب اختیاراتش می‌تواند خدمتگزاری كند و این‌طور نیست كه بتواند همه كاری كند اما من می‌توان پیگیری كننده باشم و تلاش و توان خودم را برای رسیدن به این هدف به كار می‌گیرم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها