بستل یا گیلاس وحشی به صورت ارگانیک در بشاگرد روییده که دارای خواص پزشکی بسیار از جمله درمان کم خونی است.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۴۷
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
 
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل خبرگزاری فارس از بشاگرد، شهرستان بشاگرد واقع در جنوب شرقی کشور در منطقه‌ای تقریباً خشک و با پوشش گیاهی کم یکی از اصلی‌ترین مناطق رشد گیاهان دارویی و میوه‌های وحشی است.

مردم این شهرستان در گذشته به دلیل نبود دارو و یا دسترسی سخت به پزشک از این گیاهان و میوه‌ها جهت درمان و یا خوراکی استفاده می‌کردند که تأثیرات چند برابری نسبت به مشابه‌های شیمیایی آنها داشته و دارد.

گیلاس وحشی یا گیلاس کوهی که در گویش محلی مردم شهرستان بشاگرد "بستل " نام دارد به صورت خودرو در کوه‌های بشاگرد رشد می‌کند.

گل‌های این میوه با رنگ سفید است و برداشت آن از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

میوه بستل شباهت بسیاری زیادی به گیلاس با مقیاسی کوچک‌تر دارد و مزه شیرین و رنگ سیاه آن، او را به گیلاس کوهی در میان مردم بشاگرد معرفی کرده است.
لازم به ذکر است این میوه به دلیل معرفی نشدن در حال حاضر توسط خود مردم بشاگرد برای مصارف شخصی استفاده می‌شود و با ایجاد بسترهای لازم برای فروش می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال برای روستاییان شود.
راضیه محب‌زاده بانوی آموزگار بشاگردی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بشاگرد، با اشاره به درخت میوه « بستل»، اظهار کرد: این درخت خودرو شباهت بسیاری به درخت صدر یا در زبان محلی « کنار» داشته و برگ‌های کوچک و پهنی دارد.

این آموزگار بشاگردی افزود: این درخت در ارتفاعات بالا و پایین رشد می‌کند و میوه‌های آن بسیار ظریف بوده که باید با دست برداشت شوند و با اعمال فشار یا ضربه آب خواهند شد.

محب‌زاده در ادامه به خواص این میوه پرداخت و گفت: بستل یا همان گیلاس کوهی همانند سایر گیاهان درمانی بشاگرد سرشار از فواید پزشکی بوده که مهم‌ترین آن می‌توان به درمان کم خونی اشاره کرد.

وی ادامه داد: ساخت ترشی یکی دیگر از کاربردهای بستل است که البته قیمت بالایی هم داشته و هر بطری دو لیتری آن بیش از 70 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این آموزگار بشاگردی با بیان این که بستل قابلیت مربا شدن هم دارد، خاطر نشان کرد: این میوه بیشتر برای مصارف ارگانیک استفاده می‌شود و در صورت فروش هم کیلویی حدود 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نوید شهدویی دیگر از شهروندان بشاگردی با بیان این که در سال جاری با توجه به کمبود بارندگی رشد این میوه هم کمتر شده است، اظهار کرد: بستل از خانواده گیلاس کوهی است و این میوه کاملاً ارگانیک و طبیعی بدون هیچ گونه سم و مواد شیمیایی است.
این شهروند بشاگردی افزود: اگر در فصل تابستان و زمستان بارندگی خوب باشد در بهار میوه دهی خوبی از این میوه شاهد هستیم.
شهدویی در ادامه تصریح کرد: درخت بستل بر خلاف گیلاس شکوفه نمی‌دهد و از همان اول میوه کال دارد و این درخت متفاوت و جالب در کنار آبراه‌ها، رودخانه‌ها و در ارتفاعات کوه‌ها سبز می‌شود.
وی با بیان این که چهل سال است از بستل استفاده می‌کنیم، گفت: بستل در سپیدکوه بشاگرد به دلیل هوای سردش مرغوب تر است و در این منطقه این میوه دیرتر می‌رسد که خوشمزه تر، شیرین تر، درشت تر و آبدار خواهد شد.
این شهروند بشاگردی با بیان این که برداشت بستل و زیره در سپیدکوه بشاگرد هم زمان است خاطر نشان کرد: خانواده‌هایی که بستل را به قصد فروش برداشت می‌کنند به صورت گروهی برای مدت چند روز به محل9های مورد نظر سفر کرده و تا پایان برداشت در همان منطقه خواهند ماند.

ارسال نظرات