خبرهای داغ:
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: مسجدی که امکانات و متولیانش به روز نباشند، از دنیای امروز عقب می‌ماند و یکی از مشکلات ما در مساجد همین است.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۲۲
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

حجت‌الاسلام علی رمضانی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اظهار کرد: متأسفانه خیلی از کسانی که باید حرف‌های ما را بشنوند، نمی‌شنوند؛ چون توان بهره‌برداری از فضای مجازی و استفاده از این صحبت‌ها و گفتمان‌ها را ندارند و طبیعتاً در ساختار فکری خودشان غور می‌کنند و این یکی از آسیب‌ها و مشکلات جدی است.
رمضانی تاکید کرد: مسجدی که امکانات و متولیانش به روز نباشند، از دنیای امروز عقب می‌ماند و یکی از مشکلات ما در مساجد همین است. مسجدی موفق و پویا است و جوانان در آن رفت‌و‌آمد می‌کنند که امکانات و متولیانش به‌روز هستند، یعنی از اطلاعات و ساختارهای علمی و به‌روز و از تمامی ظرفیت‌های مسجد، استفاده حداکثری می‌کنند.
مسئولان مساجد گوش شنوا برای جوانان باشند
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، بیان کرد: جوان باید حرفش را بزند و حرف و نظرش در امور مسجد شنیده شود، اما متأسفانه در بسیاری از مساجد کسانی که باید این حرف‌ها را بشنوند، از جوان امروزی چندین قدم عقب‌تر هستند و شنیدن کلام و نظرات یک جوان هم برایشان سخت است.
رمضانی با تأکید بر اینکه مساجد در جامعه باید محور قرار گیرند، تصریح کرد: در سده‌های قبل که شهری بنا می‌شد و یا بازاری در شهر می‌ساختند، ابتدا فکر ساخت مسجد بودند و مسجد محور قرار داشت، چه اتفاقی افتاده که امروز این نگاه تغییر کرده و لازم است که این نگرش تغییر کند.
وی ادامه داد: مسجد باید احساسات و خاطره‌های به‌یاد ماندنی را برای جوانان تداعی کند، اما آیا اصلاً در برخی مساجد اتفاقی می‌افتد تا خاطره‌ای شکل بگیرد. برای این کار باید روی الگوسازی برای جوان کار کرد و الگوپذیری جوان از چهره‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل است.
رمضانی افزود: چرا برخی دختران جامعه ما، با وجود اینکه در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده‌اند، پایبندی به حجاب و مسائل مذهبی ندارند. یکی از دلایل می‌تواند الگوگیری از چهره‌های موجود در جامعه باشد. امروز باید در مسجد از شخصیت‌های موفقی که نگاه دینی دارند، الگوسازی شود. در بحث چهره‌های سیاسی خیلی کار شده اما شاید خیلی از جوانان علاقه به این نداشته باشند که رفتارشان با یک چهره سیاسی مطابقت داشته باشد.
لزوم الگوسازی از چهره‌های مذهبی و مسجدی برای جوانان
وی مطرح کرد: باید در الگوسازی از چهره‌های ورزشی، سینمایی و هنری که پایبندی به امور دینی دارند و با توجه به اینکه جوانان علاقه‌مند به این رشته‌ها نیز هستند، کار شود و برای این کار لازم نیست یک شخصی که مثلاً در یک تیم برجسته ورزشی عضویت دارد را مطرح کنیم، بلکه در مدارس و ساکنین اطراف مسجد، جوانانی که در ورزش و کارهای هنری استعداد دارند، پیدا کنیم و در مساجد معرفی کنیم و نوجوان و جوان در مسجد می‌بیند که یک ورزشکار یا هنرمند، فرد دینداری هم می‌تواند باشد.
این مسئول تصریح کرد: برای جذب جوان به مسجد باید سه شاخص مهمِ منزل، مدرسه و مسجد را در نظر داشت. مدارس در نظام اسلامی، بخش‌های توسعه یافته مساجد هستند و باید نسبت به هم نقشی مکمل داشته باشند.
وی با اشاره به آیه «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَه» اظهار کرد: یک امام جماعت موفق باید با مدارس اطراف مسجد ارتباط داشته باشد و یک مدیر و معاون پرورشی موفق نیز باید با مسجد و امام جماعت آن ارتباط و تعامل داشته باشد و طبق آیه قرآن باید تزکیه و پرورش نسبت به آموزش در اولویت باشد.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین بیان کرد: در خانواده هم رفتار فرزندان بر اساس یادگیری از والدین استوار است، فرزندان نگاه می‌کنند به رفتار پدر و مادر و تا حد زیادی از آنها ثأثیرپذیر هستند و رفتار و گفتار والدین باید با هم، هم‌خوانی داشته باشد و در این میان رفتار چندگانه برخی از والدین در شخصیت و رفتار فرزندان‌شان تزلزل ایجاد می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: خانواده‌ها می‌توانند برای جذب فرزندان‌شان به مسجد، آنها را در محیط مسجد تشویق کنند. مثلاً برای جشن تکلیف فرزندشان هدیه‌ای آماده کنند و توسط امام جماعت مسجد و در جمع دوستانش به او اهدا کنند و از این طریق برای حضور در مسجد جاذبه ایجاد کنند.
1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها