خبرهای داغ:
کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم مطرح کرد
کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم گفت: اگر افزایش دما به صورت ناگهانی روی دهد می‌تواند تعادل مایعات و آب بدن را دچار مشکل کند و تنظیم مواد معدنی داخل خون به هم می‌خورد که کاهش اشتها و مرگ دام را به همراه دارد.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۵۱
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۸
خطر مرگ دام‌ها در پی افزایش ناگهانی دمای هوا
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حسین بختیارزاده با بیان اینکه آب و هوای بهاری امسال نسبت به سال‌های گذشته مقداری طولانی‌تر شد و بارش‌های بیشتری را شاهد بودیم اظهار کرد: این امر سبب شد جمعیت کنه و پشه افزایش پیدا کند و این حشرات نیز ابتلای بیماری‌های مختلف برای دام و انسان را به همراه دارند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کنه در دام، ابتلا به بیماری تب خونریزی کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک با انسان را رقم می‌زند و همچنین پشه می‌تواند سبب بیماری لمپی اسکین در دام شود که آن را منتقل می‌کند.

کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه به این دلیل دامداران برای جلوگیری از این بیماری‌ها می‌توانند کار‌های مدیریتی انجام دهند و بهداشت را رعایت کنند گفت: رعایت بهداشت سبب می‌شود پرورش و تولید مثل این دو بندپا کاهش پیدا کند و از بروز مشکلات خاص جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بدون شک سود حاصل از سرمایه‌گذاری در صنعت دام وابسته به میزان تولید است گفت: یکی از موانعی که سبب می‌شود تولید به ویژه در مناطق گرمسیر کاهش پیدا کند استرس گرمایی است که مشکلات زیادی برای دامداری به وجود می‌آورد.

بختیارزاده خاطرنشان کرد: اگر افزایش دما به مرور زمان باشد بدن دام سازش پیدا می‌کند و می‌تواند مقداری از استرس دمایی را کاهش دهد، ولی مشکل زمانی است که افزایش دما به صورت ناگهانی باشد و فرصتی به دام ندهد که این امر می‌تواند مشکلات را افزایش دهد.

وی استرس‌های دمایی را از موارد مهم در صنعت دامداری ذکر کرد و افزود: اگر این افزایش دما به صورت ناگهانی روی دهد می‌تواند تعادل مایعات و آب بدن دام را دچار مشکل کند و در نتیجه تنظیم مواد معدنی داخل خون به هم می‌خورد که کاهش اشتها و مرگ دام را به همراه دارد.

کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم با اشاره به علایم استرس دمایی در دام گفت: مصرف بالای آب، افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس و ترشح بزاق از دهان از جمله این علایم است بنابراین دامدار باید راهکاری برای این پدیده اتخاذ کند.

وی به دامداران توصیه کرد که پیش‌بینی وضعیت هوا را دنبال و با در نظر گیری این پیش‌بینی خود را برای مقابله با استرس گرمایی آماده کنند. استفاده از آب پاش دستی، آب پاشی صنعتی و پنکه از دیگر راهکار‌ها محسوب می‌شود.

بختیارزاده عنوان کرد: برخی از دامداران در مواقعی برای صرفه‌جویی پنکه‌ها را خاموش می‌کنند در حالی که در روز‌های گرم سال پیشنهاد می‌شود که فن‌ها را خاموش نکنند تا میزان دما و حرارت کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: استفاده از سایه‌بان بالای آبخوری‌ها از دیگر راهکار‌ها است که از تابش آفتاب جلوگیری می‌کند و دام می‌تواند با آسودگی از منبع آب خنک استفاده کند.

کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم با تأکید بر جلوگیری از مواردی که سبب افزایش فعالیت دام می‌شود گفت: نباید استرس ناگهانی به هیچ عنوانی به دام وارد شود، زیرا این استرس‌ها سبب افزایش فعالیت و ایجاد گرما می‌شود که می‌تواند صدمات زیادی برای دام داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استرس دمایی می‌تواند اسیدوز را به همراه داشته باشد و اگر به درستی تشخیص داده نشود می‌تواند روی تولید شیر و گوشت اثرگذار باشد و دام به سمت مرگ هدایت شود.

بختیارزاده عنوان کرد: باید مکانی وجود داشته باشد و دمای آن به ۱۵ تا ۳۰ درجه برسد تا دام بتواند با آسایش در این جایگاه زایمان داشته باشد.

وی با بیان اینکه به طور معمول گوساله‌ها در سالن‌های بسته هستند گفت: در مواقع افزایش دما باید توجه داشته باشیم تا دما مدیریت شود و تهویه مناسب صورت گیرد. در پرورش گوساله باید دما بین ۱۳ تا ۱۶ درجه نگهداری شود تا محیط مناسبی برای پرورش گوساله‌ها باشد.

کارشناس مسؤول اپیدمیولوژی اداره‌کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در مواقع استرس گرمایی از کیفیت برخوردار نیست، زیرا سیستم بدن حیوان به خوبی کار نمی‌کند بنابراین باید زمانی واکسیناسیون انجام شود که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند تا دام از واکسیناسیون استفاده لازم را ببرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها