اولین فرمانده سپاه پاسداران در هشتمین برنامه شنبه های انقلاب:
جواد منصوری گفت: مردم و رهبری در ابتدای انقلاب به این جمع‌بندی رسیدند که یکی از اساسی‌ترین مشکلات این کشور سلطه است و وجود استقلال ضرورت کشور است
کد خبر: ۹۰۲۶۴۵۷
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
 

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج دکتر جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران و استاد دانشگاه تهران در هشتمین شنبه انقلاب با موضوع استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با طرح این سؤال که «چرا مهم‌ترین شعار انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ‌شد؟»، گفت: در تاریخ 200 ساله گذشته ایران استقلال حلقه مفقوده مردم ایران بود.
وی ادامه داد: مردم و رهبری در ابتدای انقلاب در تجزیه‌وتحلیل گذشته به این جمع‌بندی رسیدند که یکی از اساسی‌ترین مشکلات این کشور سلطه است و تا زمانی که سلطه برداشته نشود هیچ‌کدام از مشکلات کشور حل نمی‌شود و وجود استقلال ضرورت کشور است.
منصوری بيان كرد: استقلال نفی سلطه و آزادی نفی استبداد است؛ معنی جمهوری اسلامی هم كه مشخص است و اين تركيب معني و مفهوم شعار انقلاب اسلامي را مشخص می‌کند.
اولین فرمانده سپاه تصریح کرد: اوایل انقلاب جنبش‌های چپ و راست به‌صراحت می‌گفتند مگر می‌شود بدون آمریکا و شوروی زندگی کرد و اعتقادی به آزادی و استقلال نداشتند؛ انقلاب که پیروز شد این سؤال مطرح بود که آیا استقلال کشور شدنی است؟ 
وی ادامه داد: دولت اول جمهوری اسلامی و خیلی از گروه‌های سیاسی اول انقلاب هم اعتقادی به استقلال نداشتند و این نظر مطرح می‌شد که باید به زیر پرچم یکی از ابرقدرت‌های دنیا رفت اما انقلابیون اصیل روی شعار استقلال ایستادگی کردند.
استاد دانشگاه بابیان اینکه به دلایل متعدد استقلال ایران نسبت به سایر کشورهای استقلال‌خواه مهم‌تر است، گفت: در تاریخ هر کشوری که خواستار قدرت‌نمایی در دنیا بود ایران را تصرف کرد و این نشان‌دهنده اهمیت همه‌جانبه ایران است.
وی با اشاره به‌دشواری و پرهزینه بودن حفظ استقلال، یادآور شد: کشور در استقلال سیاسی موفق عمل کرد و محافل قدرت در دنیا این موضوع را متوجه شده‌اند اما به دلایلی در همه ابعاد استقلال موفق نشد.
تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود به یکی از استقلال‌هایی که کشور از آن غافل شده اشاره کرد و ادامه داد: معضل خیلی جدی در کشور که امام و رهبری بارها و بارها بر آن تأکید کردند وابستگی به نفت است. ما هنوز بعد از انقلاب نتوانستیم وابستگی به نفت را قطع کنیم و دولت امروز ماتم گرفته است که اگر تحریم نفتی شدیم چه کنیم.
منصوری اظهار داشت: مردم به هر قیمتی پای استقلال و انقلاب کشور ایستاده‌اند اما دستگاه‌های اداری ما به هر دلیلی نتوانسته‌اند پای این موضوع ایستادگی کنند؛ ازاین‌رو برای استقلال همه‌جانبه نیازمند یک تحول همه‌جانبه در بحث فرهنگ داریم.
اولین فرمانده سپاه گفت: اگر قرار است مستقل باشیم باید تولید ملی برابر مصرف ملی باشد به‌عبارت‌دیگر اگر تولید کمتر از مصرف شد باید دست نیاز به سمت سایر کشورها دراز کنیم و ای‌کاش رفع نیاز فقط با دلار بود، اکثر کشورها برای رفع نیاز دیگر کشورها هم طلب امتیاز و هم طلب دلار می‌کنند.
منصوری در ادامه سخنان خود افزود: استقلال لوازمی دارد که باید آن را تأمین کنیم در غیر این صورت در حد یک شعار است. برای این کار تولید ملی باید پاسخگوی نیاز ملی باشد و منظور از تولید فقط مادی نیست، تولید فنّاوری، علم، مطالب فرهنگی و اقناع جامعه و... جزء تولیدات و ابزارهای استقلال است.در کشور هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ عمومی جامعه را حل کنیم.
وی در پایان گفت: با عنایت الهی در ابتدای انقلاب نهادهای انقلابی به وجود آوردیم و حضرت امام(ره) از این نهادها بسیار پشتیبانی کردند و در پاره‌ای از موارد خود ورود کردند و به‌جرئت می‌توان گفت این نهادها در حفظ استقلال و امنیت کشور بسیار خوب عمل کردند اما در مقابل دستگاه‌های اجرایی کشور درزمینه استقلال کار مهمی انجام ندادند.

ارسال نظرات