محمدی گفت: دولت قاجار وابسته به بیگانه بودد و دوران پهلوی را هم می‌توان دوران وابستگی قلمداد کرد که رضاخان میرپنج توسط استعمارگران آورده شد و توسط آن‌ها از حکومت کنار گذاشته شد.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۶۱
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

 به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج دکتر منوچهر محمدی معاون سابق وزارت امور خارجه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران در هشتمین شنبه انقلاب با موضوع استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: استقلال مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی ایران است که این کلمه را در شعارهای مردم ایران می‌توان پیدا کرد.

وی با اشاره به ساختار سازمان ملل بيان داشت: ازنظر ظاهری و حقوقی 200 دولت از کشورهای جهان در سازمان ملل عضو هستند. هر کشور یک رأی دارد که ازنظر حقوقی یکسان است ولی ازنظر سیاسی در بین این دولت‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

دکترای مطالعات بین‌الملل ادامه داد: گروه اول دولت‌هایی هستند که تحت تاثیر دولت‌های فرامرزی هستند. گروه دوم دولت‌های تحت سلطه هستند که این دولت‌ها هیچ اختیاری از خود ندارند.

محمدی در ادامه سخنان خود سایر تقسیم‌بندی‌های جهان را این‌گونه عنوان کرد: گروه سوم دولت‌های به‌هم‌پیوسته هستند که برای تصمیم‌گیری باید باهم مشورت و شور کنند تا به یک تصمیم واحد برسند. مثال آن در اروپا گروهی به نام بنلوکس که شامل کشورهایی مانند بلژیک، لوکزامبورگ و هلند است که این کشورها به هم وابسته هستند و گروه‌های چهارم را هم دولت‌های مستقل می‌توان یادکرد.

اين ديپلمات كشورمان با اشاره به دودسته بودن دولت های مستقل در جهان، افزود: دسته اول، دولت مستقلی که قدرت دولت های بزرگ را پذیرفته است، کشورهایی مانند هند که در اوایل انقلاب خود به جهان این پیام را رساند که ما با قدرت‌های بزرگ کاری نداریم و آن‌ها هم به ما کاری نداشته باشند، دسته دوم دولت های مستقلی که قدرت دولت های سلطه گر را نمی پذیرند مانند انقلاب اسلامی که از زمانی که آمده است این را به جهان فهمانده است که جهان دیگر دوقطبی یا تک‌قطبی نیست.

وی با اشاره به شرايط حاكم برگذشته ایران تصريح كرد: دولت قاجار وابسته به بیگانه بود که در این خصوص ناصرالدین‌شاه جمله بسیار قابل‌تأملی دارد که می‌گوید، "اگر بخواهیم به جنوب کشور برویم باید از سفارت انگلستان اجازه بگیریم، اگر به شمال کشور بخواهیم برویم باید از سفارت روسیه کسب اجازه کنیم، ای مرد شور این سلطنت را ببرند."

محمدي گفت: دوران پهلوی را هم می‌توان دوران وابستگی قلمداد کرد که رضاخان میرپنج توسط استعمارگران آورده شد و توسط آن‌ها از حکومت کنار گذاشته شد یا پسرش محمدرضا را همین دولت‌های استعمارگر دو بار به قدرت رساندند؛ یکی در سال 20 هجری شمسی و دیگری هم در 28 مرداد.

معاون سابق وزارت امور خارجه با اشاره به وجود ایراداتی در کتاب‌های تاریخ، اظهار داشت: متأسفانه در کتاب‌های تاریخ این‌طور یاد می‌شود که محمدرضا پهلوی کارهای بسیار ارزنده‌ای کرده است اما این غلط است زیرا محمدرضا پهلوی هیچ اختیاری از خود نداشت و وابسته به بیگانه بود.

وی با اشاره به نامه کارتر و پاسخ امام (ره) به وی ادامه داد: زمانی که انقلاب اسلامی به ثمر نشست آقای کارتر به امام خمینی‌(ره) نامه نوشت و تأکید کرد که دولت بختیار باید ابقا شود و به کار خود ادامه دهد اما امام پاسخ این نامه را این‌طور داد، این فضولی‌ها به آقای کارتر نیامده است که به مردم ایران امرونهی کند و در ادامه آن امام فرمودند كه ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم و آن‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقدامات انقلاب اسلامی در به وجود آمدن اقتدار و استقلال ایران گفت: در سطح ملی یکی از دستاوردهای این انقلاب پایه‌گذاری یک نظام دینی و قدرتمند است، قبل از انقلاب اقتدار را از سلاح و قطر لوله توپ می‌دانستند که در آن زمان دو کشور قدرتمند زرادخانه‌هایی داشتند که طبق آمارهای جهانی آمریکا می‌توانست 12 بار جهان را با خاک یکسان کند.

وی ادامه داد: برخلاف ابزار قدرت‌های جهان یک قدرت به رهبری امام خمینی(ره) ظهور کرد که ایشان درباره این قدرت می‌فرماید، بزرگ‌تر از قدرت هسته‌ای قدرت مردم است.

محمدی گفت: امروز اقتدار بر دو مؤلفه متکی است یکی از آن قدرت الهی و دوم قدرت توده‌های مردمی است.

معاون سابق وزارت امور خارجه با اشاره به عملکرد دولت‌های پس از انقلاب درزمینهٔ استقلال، بیان داشت: متأسفانه در بعد از انقلاب دولت‌هایی بر سرکار آمدند که معتقد بودند باید سلطه نظام استکباری را بپذیریم مثال آن دولت موقت که عقیده داشت شیطان بزرگ شوروی است و باید ایران به سمت آمریکا برود، در دولت‌های آقایان خاتمي و هاشمی هم این تفکر دیده می‌شد که برای پیشرفت باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم.

وی ادامه داد: در دولت آقای روحانی هم این تفکر مشاهده می‌شود که به گفته مسئولان دولتی آمریکا را کدخدای جهان یا قدرت برتر دنیا می‌دانند.

این استاد دانشگاه با اشاره قراردادهای دولت فعلی با غرب و بیگانگان، افزود: قراردادهای که در این دولت بسته می‌شود شباهت زیادی به قراردادهای زمان پهلوی اول و دوم دارد و فقط این قراردادها تغییر اسم داده، مثال آن قراردادهای IPC و یا FATF است.

محمدی در پایان گفت: اما عليرغم همه اين مسائل و نگاه غرب‌گرای برخي مسئولان به امید خدا و با توجه به ساختار نظام، این انقلاب ثبات و استقلال خود را حفظ كرده و در آينده نيز حفظ خواهد کرد و عظمت این انقلاب به‌جایی خواهد رسید که نه‌تنها رژیم صهیونیستی بلکه آمریکا را هم به خاک سیاه می‌نشاند.

ارسال نظرات