رئیس مرکز پژوهشهای تاریخ معاصر در هشتمین برنامه شنبه های انقلاب:

واگذاري آرارات، بحرين، اروند و ميدان هاي نفتي نمونه بارز وابستگي پهلوي است

حقانی گفت: سلسله قاجار و رژیم پهلوی هردو تحت نفوذ و وابستگی بودند و همواره جریان نفوذ مانع استقلال کشور می شد.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۶۴
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج دکتر موسی حقانی رئیس مرکز پژوهش‌های تاریخ معاصر در هشتمین شنبه انقلاب با موضوع استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت:  مهم‌ترین دغدغه مردم در 200 سال گذشته بحث استقلال بوده است، بیشترین صدمه‌ای که کشور در این 200 سال به خود دیده به خاطر عدم وجود استقلال بوده است.
 
وی ادامه داد: ریشه این دغدغه دینی بوده که از قاعده نفی سبیل بر گفته‌شده است که قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید: «همانان که مترصد شمایند پس اگر از جانب خدا به شما فتحی برسد می‏گویند مگر ما با شما نبودیم و اگر برای کافران نصیبی باشد می‏گویند مگر ما بر شما تسلط نداشتیم و شمارا از (ورود در جمع) مؤمنان بازنمی‌داشتیم پس خداوند روز قیامت میان شما داوری می‏کند و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راه (تسلطی) قرار نداده است».

حقانی افزود: این آیه قرآن ریشه و مبنای استقلال‌طلبی است و منظور از استقلال تمام ابعاد آن ازنظر سیاسی، نظامی، اقتصادی، اقشار، جامعه ، فرهنگی، استان‌ها و... است.

رئیس مرکز پژوهش‌های تاریخ معاصر تصریح کرد: البته سابقه تمدن ایران هم بر روحیه استقلال‌طلبی تأثیرگذار بوده است چراکه کشورداری شناسنامه محکمی است و این شناسنامه این قابلیت را به ما داده است که استقلال‌خواه باشیم.

این پژوهشگر تاریخی اظهار داشت: در تمام دوره‌های تاریخی ایران مستعمره هیچ کشوری نشده است. چون زیر بار استعمار نرفته‌ایم با تکیه‌بر هویت ایرانی-اسلامی همچنان روحیه مقاومت در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) بر لزوم استقلال یافتن ایران و سخنان استقلال‌خواهانِ امام در قبل از انقلاب، گفت: استقلال برای مرجعیت شیعه و مردم خیلی مهم بوده و هست، حفظ استقلال ایران منجر به حفظ تشیع شد و حفظ تشیع باعث انسجام کشور شده است.

حقانی گفت: متأسفانه در ابتدای دوران قاجار با هجوم کشورهای استبدادگر مواجه شدیم چراکه در آن دوران ایران واسط اقتصاد سه قاره جهان به هم بود و این موضوع همواره موجب طمع کشورهای غربی و اروپایی بود.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: سلسله قاجار و رژیم پهلوی هردو تحت نفوذ و وابستگی بودند و در دوران قاجار تنها روحانیت و مراجع شیعه خواهان استقلال نبودند بلکه شاهان قاجار نیز با تمام اشتباهاتی که کردند دوست نداشتند قسمتی از کشور جدا شود.

وی ادامه داد: در آن دوران کشور برای حفظ افغانستان و هرات چهار بار جنگید که حتی به مقابله مستقیم با انگلستان هم انجامید و در مقابل 3 بار انگلستان حاکمیت ایران بر هرات و افغانستان تأیید کرد اما در عمل تعهدهای خود را نقض و رو درروی ایران جنگ کرد.

این رئیس مرکز پژوهش‌های تاریخ معاصر در ادامه سخنان خود گفت: هدف دفاع از دولت قاجار نیست بلکه تحلیل مکانیسم از دست رفتن استقلال در دوران قاجار است، با تجزیه‌وتحلیل این مکانیسم به این نتیجه می‌رسیم که جرات ایستادگی، مقاومت و اراده در رأس حکومت و بدنه اجتماع وجود داشته اما جریان نفوذ مانع این خواست بود.

وی افزود: در جریان نفوذ بخشی غرب باور هستند و قسمتی مهره نفوذی‌اند، خطای بزرگ قاجار دل بستن به جریان نفوذی و غرب باور و دوری از مرجعت شیعه بود.

حقانی گفت: عده‌ای معتقد هستند که جنگ و درگیری باید پایان یابد و اختلافات با مذاکره باید حل‌وفصل شود اما تاریخ در این مورد شهادت می‌دهد که هر زمان ایران وارد مذاکره شده ضرر کرده است مثال ان را می‌توان در قراردادهای هرات، ترکمانچای و دیگر قراردادها مشاهده کرد.

استاد دانشگاه با اشاره به وابستگی شاهان پهلوی به بیگانگان گفت: عمق وابستگی در زمان پهلوی اول را می‌توان در واگذاری کوه‌های آرارات به ترکیه یا سپردن اروند به عراق یا واگذاری میدان‌ها نفت به انگلستان مشاهده کرد.

وی با اشاره به سخن محمدرضا پهلوی درباره وابسته نبودن خود به بیگانگان ادامه داد: در دورانی محمدرضا پهلوی می‌گفت که در قبل از من بیگانگان برای ایران تعیین تکلیف می‌کردند و در زمان من این اتفاق روی نمی‌دهد، اما همین فرد در قضیه امینی می‌گوید که امینی را کندی(رئیس‌جمهور آمریکا) به من تحمیل کرده است. همین سخن نقضی بر سخن شاه مخلوع ایران است.

پژوهشگر تاریخی در ادامه اظهار داشت: در دوره محمدرضا پهلوی بحرین را از دست دادیم که شاه در خاطرات خود می‌گوید، کاری که ما بر سربحرین آوردیم قتعا آیندگان به خاطر این خیانت ما را لعنت خواهند کرد. جالب است بدانید که بحرین را بدون جنگ و با تقلب از ایران جدا کردند.

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان گفت: اقتدار قبل از انقلاب بازمان حال حاضر قابل‌مقایسه نیست. بعد از انقلاب درزمینه اقتدار و استقلال به یک خودکفایی بزرگ رسیدیم که این اقتدار و استقلال در زمان پهلوی وجود نداشت.

حقانی با تأکید به اقدامات انجام‌شده جریان غرب‌گرا جهت وابسته کردن کشور ادامه داد: متأسفانه عده‌ای با ایجاد جریان‌های غرب‌گرا، دانسته یا ندانسته قصد وابسته کردن کشور رادارند اما این جریان نمی‌داند که غرب مبنا را بر نابودی ایران گذاشته است و نه انقلاب اسلامی یا نظام جمهوری اسلامی.

وی در پایان سخنان خود بابیان خاطره‌ای از سفیر انگلستان گفت: سفیر انگلستان در خاطرات خود می‌گوید که ما به سرمایه‌گذاران این مورد را یادآور شدیم که در ایران سرمایه‌گذاری نکنید بلکه تا می‌توانید اجناس خود را به این کشور بفروشید پس می‌توان نتیجه گرفت که نمی‌شود به غرب اعتماد کرد.

 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار