سود تضمین شده بازار انحصاری، مانع رشد تولیدات داخلی و اقتصاد است

خودرو ساز های داخلی از بروز رسانی و اجرای طرح ها و ایده های جدید عاجزند

خبرگزاری بسیج: قیمت پراید در زمان دولت یازدهم حدود 6 میلیون تومان بود؛ اما این خودرو که در سالهای اخیر به ارابه مرگ شهرت یافته است بدون اینکه تغییراتی در کیفیت آن ایجاد شود، ضمن حذف برخی از قطعات آن اکنون تا 23 میلیون تومان به فروش می رسد و مدیر عامل آن بر سر مردم منت می گذارد که این خودرو ما را بدنام کرده است.
کد خبر: ۹۰۲۶۵۳۶
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷

مدیر عامل شرکت خودرو سازی سایپا چند روز پیش در حالی به اعتراضات مردم نسبت به حذف بسیاری از آپشن ها واکنش نشان داده و گفته است که این شرکت محصولات دیگری با کیفیت های بالا تولید می کند اما پراید سایپا را بدنام کرده است و ما به همین خاطر تولید این خودرو را متوقف می کنیم. این در حالی است که سایپا در طول مدتی که اقدام به تولید پراید کرده است، حتی کوچکترین تغییرات را در اساسی ترین اشکالات این ارابه مرگ که بنا بر گزارشهای پلیس، آمار بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده اعمال نکرده است؛ یکی از دلایل بالا بودن تصادفات پراید که شاید ساده به نظر برسد، قرار داشتن کلید فلاشر پشت فرمان و مقابل صفحه کیلومتر است و راننده برای روشن کردن دکمه فلاشر باید دست خود را از وسط فرمان عبور دهد تا فلاشر را روشن کند که این موضوع باعث می شود دست راننده در فرمان گیر کند و یک حرکت اضافه مخصوصا در سرعت های بالا کافی است تا خودرو از مسیر خود خارج شده و واژگون شود یا با دیگر خودروهای عبوری تصادف کند؛ ایراد اساسی دیگر این خودرو قرار داشتن بوق در وسط فرمان است که سفت و خشک است و برای بوق زدن باید فشار زیادی بر روی فرمان وارد کنید تا بوق ماشین به صدا درآید و این وسیله اخباری در جایی که باید به موقع عابران یا رانندگان دیگر را از خطر آگاه کند و جلوی بروز تصادف گرفته شود، خود باعث کاهش تمرکز راننده شده و موجب تصادف می شود. بنا براین چگونه می توان مطمئن بود که سایر محصولات این شرکت شرایطی مثل پراید نداشته باشند.   

اما باید گفت که هیچ ماشینی بیشتر از پراید برای این شرکت سودآوری ندارد. قیمت این خودرو در اواخر دولت یازدهم حدود 6 میلیون تومان بوده است اما اکنون این خودرو با قیمت 23 میلیون تومان به فروش می رسد و آقایان مدیران بر سر مردم منت می گذارند که قیمت خودرو در ایران در مقایسه با دیگر کشور ها خیلی پایین تر است. این در حالی است که حتی پاکستان اولین محموله پراید صادراتی را به دلیل کیفیت پایین آن پس فرستاد.

در شرایطی که فیتیله بازار و قیمت فروش در دست تولید کننده است و هر گونه که می خواهند از قطعات و کیفیت می زنند و بر قیمت می افزایند و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هم همسو با آنها هستند، دیگر ضرورتی به حمایت مصرف کننده از تولیدات داخلی و کالای ایرانی نیست؛ وقتی که خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت خارجی با گمرکی که به آن می بندند با قیمت نجومی وارد بازار داخلی می شود و به غیر از ما بهتران نمی توانند از آن استفاده کنند،  دیگر حمایت از کالای ایرانی مفهومی ندارد چون ایرانی مجبور است ایرانی بخرد و راه دیگری غیر از این ندارد.

علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار