رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: محققان بخش کشاورزی در این استان طی یکسال گذشته 6 جلد کتاب در زمینه های دام، منابع طبیعی و گیاهان دارویی تالیف کرند.
کد خبر: ۹۰۲۷۰۶۷
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمدحسین سدری اظهار داشت: این کتاب‌ها از سوی محققان این مرکز تهیه و تالیف شده است.
سدری تاکید کرد: کتاب‌های Sedimentation Engineering (مهندسی رسوب)، فصل چرا در مراتع نیمه استپی ایران و مجموعه آیات قرآنی از دیگر آثار تالیف شده از سوی این محققان کردستانی در این مدت است.

وی افزود: عنوان این کتاب‌ها شامل جلد اول رفتار چرایی دام در مراتع نیمه استپی و کوهستان‌های مرتفع ایران، جلد اول تعیین میزان علوفه قابل برداشت و نگارش فلور فارسی ایران تیره شب بو است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان یادآور شد: محمد فیاضی، مینا بیات، علی احسانی، عطا امینی، سیده فاطمه صابری از جمله محققانی هستند که این کتاب‌ها را تالیف کرده اند.

وی اضافه کرد: در این کتاب‌ها بیشتر به بررسی رویشگاه‌های مرتعی ایران، اهمیت مراتع در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش، جنبه تولید علوفه، بررسی و معرفی گونه گیاهی، اهمیت تقویم زمانی چرای دام در مراتع، گردآوری آیات قرآنی در مورد حیوانات پرداخته شده است.

سدری گفت: محققان این مرکز علاوه بر تالیف این کتاب ها، در دو کتاب دیگر نیز با محققان سایر نقاط کشور همکاری داشته اند که با احتساب این دو جلد تعداد تالیفی‌های این مرکز در یکسال گذشته به هشت کتاب می‌رسد.

نخستین واحد و هسته تحقیقاتی در بخش کشاورزی کردستان در سال ۱۳۴۳ با عنوان اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر تاسیس شد و این مرکز سال ۱۳۹۴ با عنوان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان کار خود را ادامه داد.

هم اکنون ۳۵ محقق و پژوهشگر در جمع نیروی انسانی این مرکز مشغول فعالیت هستند که ۲۱ تن از آنان عضو هیات علمی هستند.

اجرای بیش از ۶۳۰ طرح تحقیقاتی از جمله فعالیت‌های این مرکز در در ۱۲ سال گذشته است که در نتیجه این تلاش‌ها ۲۰۵ یافته و دستاورد تحقیقاتی کاربردی، ۸۵۰ مقاله علمی انگلیسی و فارسی ارائه و ۱۳ جلد کتاب نیز منتشر شده است.

این مرکز با بهره مندی از چهار بخش تحقیقاتی زراعی - باغی، منابع طبیعی، علوم دامی و آبخیزداری، سه واحد تحقیقات اقتصادی - اجتماعی، کنترل و گواهی بذور نهال و اطلاع رانی، سه ایستگاه تحقیقاتیی، ۲ پایگاه تحقیقاتی و سه آزمایشگاه تخصصی در امر تحقیقات و اموزش کشاوری فعالیت می‌کنند.


براساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، ۷۳ طرح با بیش از ۴۱۵ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال اعتبار در شهرستان‌های این استان طی هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات