رئیس حفاظت محیط زیست بیجار از کشف هفت قطعه کبک از شکارچیان متخلف و غیر مجاز خبر داد و گفت: این پرندگان توسط محیطبانان و گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی رهاسازی و به آغوش طبیعت بازگشتند.
کد خبر: ۹۰۲۷۰۷۳
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، صادق شهنواز اظهار کرد: در روز‌های گذشته ۲ شکارچی متخلف با وجود ممنوعیت شکار، با استفاده از تور، اقدام به زنده گیری این تعداد کبک کرده بودند.

وی افزود: ساعتی پیش و به مناسب هفته محیط زیست کبک‌های صید شده در منطقه حفاظت شده بیجار با همیاری دوستداران طبیعت و گروه‌های مردم نهاد در طبیعت رها سازی شدند.

رئیس حفاظت محیط زیست بیجار تاکید کرد: این شهرستان یکی از مناطق زیبا با طبیعتی منحصربفرد است که در منطقه حفاظت شده آن گونه‌های مختلف جانوری از جمله پرندگان زیست می‌کنند.

شهنواز با بیان اینکه هر گونه نگهداری کبک و پرندگان شکاری در منزل جرم و تخلف از قانون محسوب می‌شود از عموم مردم خواست در صورت مشاهده نگهداری این گونه پرندگان در منزل مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند تا زمینه رها سازی شان در طبیعت فراهم شود.

وی همچنین از کشف یک بهله عقاب توسط دوستداران طبیعت و تحویل آن به محیطبانان شهرستان خبر داد و یادآور شد: به علت ناتوان بودن این پرنده، پس از نگهداری و مداوای کامل، در روز‌های آینده به آغوش طبیعت باز گردانده خواهد شد.

گروه‌های مردم نهاد لاله‌های نسار، پاکبانان گروس و مطالبات گروس در حوزه حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار فعالیت می‌کنند و برنامه‌های بسیاری در راستای فرهنگ سازی با همکاری محیط زیست اجرا می‌کنند.

عقاب پرنده شکاری و تا حدودی بزرگ با سینه‌ای پهن و پر و بالی قهوه‌ای رنگ است و از پستانداران کوچک مانند خرگوش ها، پرندگان و جوندگان و مردار‌های تازه تغذیه و در استپ‌های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، کوهپایه ها، نزدیک تالاب‌ها و حوالی شهر‌های بیابانی زندگی می‌کند.

منطقه حفاظت شده بیجار بخاطر تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگانی، چون کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره است و از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور محسوب می‌شود.

شهرستان بیجار با حدود ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شرق استان کردستان واقع است و سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام‌های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستا‌های قم چقای و چشمه سنگین واقع در شمال این شهرستان قرار دارند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات