رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی:

افزایش ۶ برابری تولید محصولات کشاورزی طی چهار دهه

محمدرضا جهانسوز گفت: گندم ناموس زراعت ایران است و اینهایی که می‌گویند تولید گندم را قطع کنیم، براساس خبث طینت دنبال این مسئله هستند طی چهار دهه تولید محصولات زراعی از ۱۳.۳ میلیون تن به ۸۳ میلیون تن رسیده است.
کد خبر: ۹۰۲۷۱۵۱
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا جهانسوز امروز در آئین پاسداشت چهل سال خدمات انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی تحت عنوان شنبه‌های انقلاب که همزمان با سال روز جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی برگزار شد،‌ گفت: براساس آماری که داریم، میزان کل تولید بخش زراعی ما در سال 57، 13.3 میلیون تن بوده که این رقم در سال 95 به 83 میلیون تن می‌رسد و ضریب تغییرات حدود 523 درصد افزایش دارد. 

وی در مورد افزایش یا کاهش سطح زیرکشت در حوزه محصولات زراعی هم گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام شده، قبل از انقلاب 9.4 میلیون هکتار زمین زراعی داشته‌ایم که اکنون این رقم به 11.7 میلیون هکتار رسیده است؛ یعنی تنها سطح زیر کشت 24 درصد افزایش یافته که نشانگر افزایش عملکرد در هکتار است. 

جهانسوز همچنین اصلاح بذر و توزیع آن بین کشاورزان را یکی از عوامل مؤثر در افزایش تولید کشور دانست و افزود: در چهل سال گذشته میزان تولید بذر اصلاح‌شده 20 برابر افزایش یافته است و محصولاتی که تحت پوشش گواهی بذر قرار گرفته‌اند سه برابر بیشتر شده‌اند، تا جایی که در حوزه کلزا،‌ سوربن و چغندرقندمتخصصان کشور ما به موقعیت‌های ویژه‌ای دست پیدا کرده‌اند. 

جهانسوز با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تعداد ارقام اصلاح شده بذر در کشور بسیار محدود بود، افزود:‌ اکنون 350 رقم بذر زراعی به میزان مورد نیاز کشاورزان اضافه شده و امروزه استانداردهای ملی زیادی برای تولید بومی بذر داریم. 

وی همچنین استفاده از فناوری‌های نوین روز را در بهبود وضعیت کشاورزی به ویژه بخش زراعی مؤثر دانست و افزود: بارها گفته‌ام که گندم گیاه ساده‌ای نیست، بلکه ناموس زراعت ایران است و اینهایی که می‌گویند تولید گندم را قطع کنیم یا براساس قصور است که من شک دارم یا خبث طینت است. 

وی همچنین گفت: میانگین تولید گندم آبی در کشور از 1.7 تن در هکتار به 4 تن رسیده است و با آنکه ضریب خودکفایی ما نسبت به اول انقلاب بسیار بالاتر رفته ولی هنوز وابستگی و واردات زیادی داریم. 

به گفته رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، اکنون میزان متوسط تولید برنج در ارقام پرمحصول حدود 3.6 تا 4 تن در هکتار است که کشاورز نمونه ما 12 تن تولید می‌کند. 

وی همچنین در مورد ذرت هم گفت: میانگین خیلی خوبی در این زمینه داریم که تولید 7.6 تن در هر هکتار است، ولی کشاورز نمونه ما 19 تن در هکتار تولید داشته است. 

وی در پایان تصریح کرد:‌ امروز به فضل خداوند حدود 50 محصول کشاورزی دارای استاندارد تولید در کشور است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار