پدافندغیرعامل(دفاع غیرعامل) به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات وتاسیسات حیاتی نظامی و غیر نظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده ویا میزان تلفات یا خسارات را به حداقل کاهش دهد.
کد خبر: ۹۰۲۷۲۲۲
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، هر نشانه یا رویداد یا اتفاق زیستی است که به صورت طبیعی و غیر طبیعی منجر به تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی یا اقتصادی کشور از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی (گیاهان، دام و حیوانات) محیط زیست و منابع طبیعی بگردد و ثبات و امنیت جامعه را به خطر می اندازد.
بر خلاف حملات شیمیایی و انفجاری، تشخیص یک حمله بیولوژیک به دلیل فقدان بو و رنگ و مشخصه های فیزیکی دیگر، بسیار سخت است و در صورت عدم آشنایی و احتمال تهدید زیستی، ممکن است تا چند روز و حتی هفته به طول انجامد و فاجعه ای رخ دهد و اکثرا پس از بروز علائم بیماری، احتمال وقوع حمله زیستی حدس زده می شود و این بسیار دیر است. علایم زیر می تواند در شناخت وقوع حمله زیستی کمک نماید:
– مشاهده انفجار بمبی که بخارهایی از آن خارج می گردد.
– مشاهده ابر و بخار بدون بو و رنگ مشخص.
– بروز بیماری های شبه سرماخوردگی در غیر فصل خود.
– افزایش ناگهانی میزان حشرات و ناقلین.
– ابتلا به طور غیر مستقیم به بیماری هایی که اغلب در حالت طبیعی از طریق ناقل منتقل می شوند.
– همه گیری های متعدد و هم زمان از بیماری های عفونی مختلف.
– مشاهده همه گیری بیماری های گوارشی پس از مصرف آب و غذا از یک منشاء مشترک.

وظایف پدافند زیستی
سياست‌گذاري، برنامه‌ریزی، راهبری، نظارت، فرماندهي و مديريت يكپارچه دستگاه‌ هاي اجرايي كشور و نيروهاي مسلح در برابر تهديدات زيستي.
استفاده از توانمندي‌ هاي موجود و ارتقاء ظرفيت و توانمندي ‌هاي تخصصي‌ در محورهاي پايش، آشکارسازی، هشدار، تشخيص، کنترل، حفاظت، پيشگيري، درمان، بازيابي منابع، محدودسازي و رفع آلودگي ‌هاي زيستي و نيز صيانت از منافع ملي، ارتقاء آگاهي و آرامش بخشی روانی به جامعه در مواجهه با تهديدات زيستي.
افزایش توانمندی اجرای عملیات و مدیریت صحنه بحران های زیستی در حوزه های مرتبط.
آموزش، جزء حیاتی ترين بخش برنامه پدافند غیرعامل هر كشور و سازمانی است. آموزش مديران اصلی، میانی، رده هاي تخصصی و نیروهاي بخش های مختلف نظام سلامت يك كشور جهت آشنايی با اصول پدافند غیرعامل، تهديدشناسی، شناخت آسیب پذيري و روش هاي ايمنی فردي و جمعی، نقش مهمی در فرهنگ سازي ملی و اجرايی شدن برنامه هاي ارتقاي ايمنی و پايداري ملی دارد. اين آموزش بايد مستمر و همراه با اجراي مانورهاي دوره اي در سطوح مختلف باشد. توسعه اين آموزش به دانشجويان و دانش آموختگان رشته هاي مختلف پزشكی و پیراپزشكی می تواند در تربیت نسل آينده مديران و كاركنان نظام سلامت، نقش مهمی ايفا نماید. در اين برنامه، با تربیت متخصصین فوريت هاي پزشكی آشنا به موضوعات پدافند غیرعامل در بحران هاي طبیعی می توان آن ها را آماده خدمت رسانی در اين شرايط نمود. در پایان مجددا تاکید می کنم که تنها راه مقابله با تهدیداتی از قبیل تهدیدات زیستی، اهمیت دادن به اصل آموزش و فرهنگ سازی در حوزه پدافند غیرعامل و سپس انجام اقدامات اجرایی مناسب در این حوزه می باشد.

ابولفضل قلی‌زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها