منبر‌های یک دقیقه‌ای؛

چرا سعی می‌کنیم گناهمان را گردن شیطان بیندازیم؟

چون انسان نمی‌خواهد مسئولیت پذیر باشد، نمی‌خواهد مسئولیت خطا‌های خود را به عهده بگیرد و مسئولیت‌گریز است سعی می‌کند گناهانش را گردن شیطان بیندازد؛ لذا اگر می‌خواهیم طهارت نفس داشته باشیم یکی از راه‌های آن، این است که زمینه‌های وسوسه شیطانی را از بین ببریم.
کد خبر: ۹۰۲۷۲۲۵
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ برای دوری از وسوسه‌های شیطانی باید زمینه‌های گناه را از بین برد. با وجود زمینه‌ها فایده‌ای ندارد، مقدس اردبیلی باشی، حضرت موسی باشی، امام علی(ع) باشی شیطان از وسوسه‌هایش نا امید نمی‌شود.

در آیه ۲۲ سوره ابراهیم آمده است: «وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَکُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَا أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ».

شیطان می‌گوید: خدا به شما یک وعده داد، من هم به شما یک وعده دادم، خدا به شما وعده حق داد من وعده باطل دادم، دروغ گفتم. اجباری در کار من نبود، من فقط شما را صدا زدم، شما هم جواب دادید. من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید، من نمی‌توانم شما را نجات دهم، شما هم نمی‌توانید من را نجات دهید؛ پناه بر خدا که شیطان از ما اعلام برائت کند.

چرا ما سعی می‌کنیم گناهمان را گردن شیطان بیندازیم؟ چون انسان نمی‌خواهد مسئولیت پذیر باشد، نمی‌خواهد مسئولیت خطا‌های خود را به عهده بگیرد. انسان مسئولیت‌گریز است. اگر بگوییم مسئولیت گناه ما با شیطان است، شیطان طبق آیه بالا از خودش دفاع می‌کند و مسولیتی نمی‌پذیرد.

اگر می‌خواهیم طهارت نفس داشته باشیم یکی از راه‌های آن، این است که زمینه‌های وسوسه شیطانی را از بین ببریم. شیطان قوی است. یکی از راه‌هایی که بزرگان انجام می‌دادند در این راه نذر کردن بود. فضائل اخلاقی را با نذر در زندگیشان آوردند و رذائل اخلاقی را با نذر از زندگیشان دور می‌کردند. اگر انسان نمی‌تواند در وسوسه با شیطان مبارزه کند نذر کند.

شیطان به دلیل اینکه ما از محدوده شیاطین و گناهی که وارد آن شده ایم بیرون نیاییم، به ما القا می‌کند که تو دیگر آلوده شدی در حالی که اینطور نیست. امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: ذره‌ای تقوا داشته باش، بین خودت و خدا یک پرده نگه‌دار، حتی اگر پرده‌ای نازک باشد. چطور می‌گویند ذره‌ای؟ این برای آن‌هایی است که تازه اول راه هستند، یعنی حتی اگر وسوسه هم شدی، گناه هم کردی، نا امید نباش، ذره‌ای تقوا داشته باش.

به رسول خدا (ص) گفتند، شخصی هر گناهی انجام می‌دهد، نمازش را هم می‌خواند این چه فایده‌ای دارد؟ حضرت فرمودند: بگذاريد بخواند، همین نماز روزی او را باز می‌گرداند. انسان وقتی با نماز، هیئت، مهر و سجاده و امثال آن ارتباط داشته باشد بالاخره روزی باز می‌گردد، سیدالشهدا روزی دست ما را می‌گیرد.

«بخشی از سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی- خرداد ۹۷»
منبع: شبستان

ارسال نظرات
آخرین اخبار