دکتر پورابراهیمی افزود: وزیر اقتصاد در امضای این قرارداد همه بندها را پذیرفته در حالی که خیلی از کشورهای عضو FATF خیلی از بندها را قبول ندارند اما وزیر اعلام کرد ما در یک بند قید کرده ایم که طبق قانون جمهوری اسلامی مفاد را اجرا می کنیم.
کد خبر: ۹۰۲۷۲۴۶
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، دکتر"محمدرضا پورابراهیمی"  در نشست  با رسانه های بسیج رسانه استان کرمان  درباره قرارداد FATF اظهار کرد: در آغاز کار مجلس دهم بود که متوجه شدیم وزیر اقتصاد بدون هماهنگی با مجلس قرارداد FATF را امضاء کرده، در حالی که به اعتقاد بنده دولت باید اجازه مجلس را در امضای معاهدات بین المللی داشته باشد.

 

وی افزود: همچنین وزیر در امضای این قرارداد همه بندها را پذیرفته در حالی که خیلی از کشورهای عضو FATF خیلی از بندها را قبول ندارند اما وزیر اعلام کرد ما در یک بند قید کرده ایم که طبق قانون جمهوری اسلامی مفاد را اجرا می کنیم.
 
FATF، عدول دولت از قانون بود

پورابراهیمی تصریح کرد: ما کمیته تخصصی تشکیل داده و پیگیری کردیم و نخستین گزارش در مهرماه ۹۵ در مجلس ارائه دادیم و از نظر ما چند اشکال اساسی بود، نخست اینکه به نظر بنده عدول دولت از قانون بود و اینکه تمام تعهدات را پذیرفته بود و برای فراهم کردن مسیر حرکت باید کارهای زیادی انجام می شد.

وی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرد و قرار شد طرح دو فوریتی به صحن علنی مجلس ارایه و دولت الزام شود براساس قانون روند کار را دنبال کند که پرونده به کمیسیون قضایی و بعد به کمیسیون امنیت ارجاع شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه که مهم است، نحوه رفتار آنها با جمهوری اسلامی است و اگرچه ظاهرا درباره شفافیت اقتصادی است، اما استفاده از این ابزار برای فشار بر جمهوری اسلامی است و دنبال شفافیت نیستند و ما این قضیه را سیاسی می دانیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی در منطقه است و ده ها قانون در این زمینه داریم.
 
آمریکایی ها از روز بعد از امضاء برجام کارشکنی آغاز کردند
 
پورابراهیمی گفت: از سوی دیگر با توجه به تجربه تلخی که از معاهدات بین المللی داریم، حتی اگر ما همه تعهدات را انجام دهیم، طرف های دیگر به تعهدات خود عمل نمی کنند و حتی به فرض اینکه همه را انجام دهیم، باز هم از لیست سیاه خارج نمی شویم و برجام نمونه واضحی در رفتار ما و دیگران در عمل به تعهدات بین المللی است و آمریکایی ها از روز بعد از امضاء برجام کارشکنی را حتی در دولت اوباما آغاز کردند.

وی تصریح کرد: در راستای احکام FATF دارد چیزهایی به ایران تحمیل می شود و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یکی از این موارد است که در مجلس مطرح شد و باید این معاهدات با دقت ویژه پیگیری و در این خصوص تصمیم گیری شود.

پورابراهیمی بیان کرد: دولت می گوید در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم شروطی گذاشتیم که تامین کننده منافع ماست. در حالی که اگر دیگر اعضا اعتراض کنند، این شروط باطل می شود.

وی با بیان اینکه ما با اصل آن مخالف هستیم زیرا به هیچ عنوان به صلاح کشور ما نیست، ابراز کرد: اما برای پذیرفتن تعهدات کنوانسیون که آنها شروط را نمی پذیرند، بنده پیشنهاد دادم در صورت هر گونه اقدام از سوی هریک اعضا که منجر به بلااثر شدن شروط تعیین شده در متن قانون الحاق به این کنوانسیون توسط جمهوری گردد دولت ما موظف است طبق ماده ۲۷ عضویت ایران را ملغی اعلام کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عدم ورود به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هزینه کمتری دارد نسبت به اینکه وارد و بعد و خارج شویم.

وی افزود: شفافیت اطلاعات اقتصادی موجب تصمیم گیری درست می شود و ما در متون دینیمان تاکید بر شفافیت و مال حلال داریم و قانون نیز همین را می گوید.
 
6 هزار خیریه در کشور وجود دارد که صورت مالی ندارند

پورابراهیمی درباره اجرای قانون شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: دنبال این هستیم به کارآمدی اقتصادی، عدالت اجتماعی و ... برسیم اما مقاومت هایی در زمینه شفافیت اقتصادی در کشور صورت می گیرد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برآورد ما این است که ۶ هزار خیریه در کشور وجود دارد که صورت مالی ندارند.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در بخش دیگری از سخنانش درباره مشکلات صندوق بازنشستگان فولاد افزود: دولت طلب صندوق را نداده و همچنین سوء مدیریت مشکلاتی را برای بازنشستگان ایجاد کرده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان فولاد در بودجه دیده شده، گفت: اخیرا مطلع شدیم سهام صندوق به شکل غیرقانونی به صورت مزایده به ثمن بخس توسط بانک رفاه فروخته شده که پیگیر این تخلف هستیم و به زودی دستگاه قضایی استان به این پرونده ورود خواهد کرد.

وی درباره مشکلات زغالسنگ بیان کرد: یکی از علت ها این است که خریدار انحصاری است و ذوب آهن به دلیل عدم ایفای به موقع تعهدات، موجب مشکلاتی برای این حوزه شده که البته قرار است به زودی صادرات زغال داشته باشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره روابط بانکی با کشورهای دیگر تصریح کرد: باید در روش های نوین به دنبال ارتقاء روابط بانکی باشیم و مناطق آزاد می تواند ظرفیت باشد.
 
ارز دیجیتال به معنی جدا شدن دلار از سیطره بر اقتصاد کشور

وی افزود: ارز دیجیتال نیز یکی از راه هاست که بانک مرکزی به شدت از این مسئله غفلت کرده در حالی که ارز دیجیتال به معنی جدا شدن دلار از سیطره بر اقتصاد ماست.

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه سیاست های دولت در به رسمیت نشناختن بازار غیررسمی ارز را قبول نداریم و نمی دانیم چرا ورود و مدیریت نمی کند؟ تصریح کرد: اعلام ارز تک نرخی و عدم به رسمیت شناختن بازار آزاد، موجب شده حجم واردات ماه های گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش یابد.
 
کتمان بازار غیررسمی ارز مشکلی از دولت و اقتصاد کشور حل نمی کند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد این است که ارز تک نرخی برای کالاهای اساسی و دارو باشد تاکید کرد: کتمان بازار غیررسمی ارز مشکلی از دولت و اقتصاد کشور حل نمی کند و به جز زیان برای اقتصاد کشور ندارد و افزایش واردات خیانت به کشور است و با ادامه این وضعیت سیاست ارزی، صادرات کشور متوقف می شود.

پورابراهیمی افزود: بازار ارز لنگر تصمیمات اقتصادی است و تمام بازار به واسطه ارز تاثیر قیمت می گیرد.

وی خاطر نشاان کرد : ما هزینه کاهش ارزش پول ملی را می پردازیم و از سوی دیگر استفاده صادراتی نداریم و این حماقت دو طرفه است.

 
ارسال نظرات