کانون های فرهنگی مساجد پیش قراولان بهینه سازی اوقات فراغت

کانون های فرهنگی مساجد به عنوان پیش قراولان بهینه سازی اوقات فراغت، مکانی امن برای جبران محرومیت های آموزشی و هنری رایگان برای محلات سطح استان البرز محسوب می شوند.
کد خبر: ۹۰۲۷۳۷۲
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج  از کرج ، اینکه افراد جامعه بتوانند در مسیرهای معینی از حرکت و تعالی قرار بگیرند وابسته به برنامه ریزی های خرد و‌کلان فرهنگی است. در این راستا متناسب با پیشگیری از آسیب های اجتماعی همچون‌حاشیه نشینی و اعتیاد که یکی معضلات و مشکلات شهرهای بزرگ است، نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهت بهینه سازی رایگان اوقات فراغت دانش آموزان بیش از پیش نمود دارد.

 کانون های فرهنگی مساجد پیش قراولان بهینه سازی اوقات فراغت

با در نظر گرفتن عدم برنامه ریزی فرهنگی در سطح محلات که ناشی از کمبود ساختارهای موجود است، می توان این الزام را در نظر گرفت که آگاهان فرهنگی باید با علم به آینده پژوهی ظرفیت فکری نسل امروز را مورد تامل قرار دهند و‌ در راستای آن. برنامه ریزی کنند.

استان البرز با بهره مندی از قومیت های متعدد در هر محله پتانسیل فرهنگی منحصری دارد؛ آن چنان که بهره مندی از کانون های فرهنگی هنری در سطح مساجد استان یکی از ظرفیت های مناسب فرهنگی محسوب می گردد.

عمل آگاهی از بهینه سازی اوقات فراغت دانش آموزان فرصتی برای جامعه توسعه محور، نتیجه برد - برد برای مسئولان و دانش آموزان در جریان آموزش و تفریح رایگان در ایام اوقات فراغت است.

آموزش و تفریح رایگان برای نوجوانان و جوانان سرمایه ای برای آینده جامعه است

دغدغه همیشگی خانواده ها در ایام تابستان، فرصت زمانی اوقات فراغت است که به دلایل متعددی از جمله نداشتن هزینه و امکانات از دست می رود. این مهم مسئله ای است که برای کلانشهر کرج متناسب با رشد جمعیتی بالا و مهاجر پذیر بیش از پیش خودنمایی می کند.

حجت الاسلام ابوالفضل بنی احمدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز در این رابطه معتقد است: بهترین فصل برای یادگیری و آموزش کودکی است و این مطلب در روایات دینی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان البرز زمینه های فرصت سازنده برای نسل امروز فرصت و دستاوردی برای سال های آینده است و مسئولان نباید از این مهم غافل شوند.

بنابر این باور امر آموزش هزینه بر است و این هزینه اگر با همت مسئولان فرهنگی تامین شود دستاوردهای خوبی را به همراه خواهد داشت می توان نسبت به رایگان بودن این مهم در فضای مسجد و با همت کانون های فرهنگی هنری مساجد با افق دیگری نگاه کرد.

به واقع می توان گفت، در میان عناصر و نهادهای اجتماعی پایگاه های بسیج با ارائه امکانات آموزشی و هنری با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش ممتازی دارند، با این وجود بسیاری دیگر از مکان های آموزش همچون فرهنگسراها، آموزشگاه ها خواستار هزینه های کلانی هستند.

معمولا خانواده ها متناسب با ساختارهای مالی امروز جامعه و وجود مشکلات متعدد در حوزه های سلامت، تغذیه نسبت به امر آموزش و به ویژه تفریح محروم هستند.

این محرومیت آموزشی و تفریحی بسیاری از فرصت های آینده جامعه را با خلاء جدی مواجه کرده است و این امر موضوعی است که باید در برنامه ریزی های مسئولان مورد نظر و توجه قرار گیرد چرا که این مطلب بسیار جبران ناپذیر است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در قالب کانون های شهری و روستایی هر ساله به مناسبت ایام اوقات فراغت ویژه برنامه های متنوعی را برگزار می کنند که هر یک از این برنامه ها در امر بهینه سازی اوقات فراغت موثر است.

غنی سازی اوقات فراغت یکی از برنامه های اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

حجت الاسلام کاظم شکری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در این رابطه عنوان کرد: متناسب با تصویب اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد در شورای فرهنگی کشور انتظار می رود چارچوب های فرهنگی، آموزشی و هنری کانون های مساجد در بهبود و رشد فرهنگی جامعه پیاده شود.

وی با تأمل بر اهمیت سامانه بچه های مسجد در جهت ساماندهی فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد مطرح کرد: اطلاع رسانی و آگاهی از روند فعالیت کانون های فعال فرهنگی هنری در سطح استان، ثبت و ارائه گزارش عملکردها و ... در سامانه بچه های مسجد تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در قالب کانون های روستایی و شهری به مناسبت ایام اوقات فراغت ویژه برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی را در برنامه کاری خود قرار داده اند.

مسجد جامع رجایی شهر کرج، مسجد امام حسن مجتبی(ع) در دهقان ویلا، مسجد جامع حصارک و .... از مساجد محوری در سطح کلانشهر کرج هستند که با برگزاری کلاس های فرهنگی در بهینه سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان همواره گام های موثری را برداشته اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار