عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهید چمران، اسوه‌ی علم و جهاد بود.
کد خبر: ۹۰۲۷۵۶۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان،حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز  در همایش بسیج اساتید لرستان  که در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان توسط سازمان بسیج اساتید استان لرستان برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور باید در حل مسائل و مشکلات کشور پیشگام بوده گفت: ایجاد اندیشکده‌های استانی بسیج اساتید برای ارائه طریق در جهت رفع مشکلات و معضلات استان‌ها یک گام مثبت است.
وی با بیان این‌که متأسفانه در کشور ما علوم انسانی کم‌اهمیت تلقی می‌شود در حالی‌که باید زیربنا باشد، عنوان کرد: ما نباید مصرف‌کننده‌ اندیشه‌های دیگران باشیم بلکه کشور ما براساس جهت‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی باید تولیدکننده‌ اندیشه باشد.
مصباحی‌مقدم اظهارکرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «دانشگاه، قوه عاقله کشور است» و معنی این سخن آن است که دانشگاه باید نقش حل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد.
وی در این همایش که به‌مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت مصطفی چمران برگزار شد، با بیان این‌که موضوع تحول در علوم انسانی یک موضوع بسیار مهم است، تصریح کرد: شهید چمران، اسوه‌ی علم و جهاد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: براساس الگوی حرکت شهید چمران، ما باید به‌دنبال متفکرسازی و تقویت فلسفه علم در دانشگاه‌های کشور باشیم؛ برای مثال اگر رشته اقتصاد در دانشگاه تدریس می‌شود باید همراهش فلسفه علم اقتصاد هم تدریس شود و این نوعی نگاه عمیق به علوم انسانی در کشور است.
مصباحی‌مقدم افزود: یکی‌از مشکلات کشور ما در حوزه کارآمدی، این است که ساختار انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس به‌گونه‌ای است که نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست و این نوعی پیش‌بینی‌ناپذیری است که خودش یک نقص در ساختار انتخاباتی کشور ماست.
وی بیان کرد: یکی‌از دلایل این نقص، آن است که ما در کشورمان احزاب قوی به‌معنی واقعی کلمه نداریم؛ زیرا کار حزب کادرسازی و تربیت مدیر برای نظام مدیریتی است و وقتی‌که احزاب قوی وجود نداشته باشد خود به خود، ساختار انتخاباتی، نیز به‌صورت تصادفی می‌شود که یک نقص و ایراد جدی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برای رفع مشکلات باید از دستاوردهای دیگر جوامع هم استفاده کنیم اما به این معنی نیست که مثل دوران قبل از انقلاب به دیگران وابسته بشویم بلکه باید خودمان متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورمان، راه‌حل‌های کاربردی برای حل مشکلات ارائه دهیم و این، یکی‌از رسالت‌های مهم دانشگاه‌های کشور و ظرفیت‌های انسانی کشور است.
مصباحی‌مقدم ادامه داد: ما نباید در حوزه اندیشه‌ورزی، مصرف‌گرا باشیم و فقط در دانشگاه‌های کشور به ترجمه اندیشه‌های دیگران رو بیاوریم و صرفاً ترجمه‌های اندیشه‌های دیگران را به دانشجو ارائه کنیم؛ بلکه باید خودمان به تولید اندیشه بپردازیم و رفع مسائل و مشکلات جامعه براساس راه‌حل‌های کاربردی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات