غربی‌ها با امضای برجام در صدد رسیدن به رویا‌های خود در براندازی نظام و انقلاب اسلامی بودند و الان پس از خروج ترامپ از برجام هم با توجه به اشتراکات منافع اروپایی‌ها و غربی‌ها در پی رسیدن به این اهداف هستند.
کد خبر: ۹۰۲۷۷۸۱
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ دو فرضیه برای چرایی خروج آمریکا از برجام مطرح شده است:

۱. آمریکا مدعی است که ما در روند کارمان موفق بودیم الان تیر خلاص را شلیک کنیم و کار ایران را تمام کنیم.

۲. به ایران زمان دادیم و ایران تقویت شد پس باید خروج صورت گیرد.

در این نوشتار به راهبرد آمریکا و اروپا در پسابرجام اشاره می‌شود. چرایی خروج و پذیرش فرضیه خاص مجال دیگری می‌طلبد.

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها پس از ناکامی در تغییر نظام اسلامی اهداف زیر را در سر می‌پرورانند: ۱. ایران بپذیرد قدرت هسته‌ای نیست ۲. ایران قدرت اول منطقه نیست ۳. ایران نقشی در تغییر نقشه خاور میانه ندارد ۴. ایران دست از حمایت حزب الله و گروه مقاومت در منطقه بردارد ۵. برد موشک‌های ایران محدود و تحت مدیریت غرب باشد.

غربی‌ها با امضای برجام در صدد رسیدن به این رویا‌ها بودند و الان پس از خروج ترامپ از برجام هم با توجه به اشتراکات منافع اروپایی‌ها و غربی‌ها در پی رسیدن به این اهداف هستند.

با خروج ترامپ از برجام راهبرد‌های غرب برای رسیدن به این اهداف به قرار ذیل می‌باشد:

۱. آمریکا و رژیم صهیونیستی پلیس بد شدند و اروپا نقش پلیس خوب را بازی می‌کند و اروپا در صدد گرفتن امتیاز از ایران است.

۲. حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه نیز در داخل آمریکا نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند از سویی تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی را هر دو حزب با اکثریت آراء تصویب می‌کنند از سوی دیگر قانونی وضع می‌شود که دولت آمریکا اجازه حمله به ایران را بدون اجازه کنگره ندارد. از سوی حزب دموکرات دیگر پالسی را هم به ایران می‌فرستند اگر حزب دموکرات در انتخابات سال آینده پیروز انتخابات شود دولت را موظف به بازگشت به برجام خواهد کرد. این رفتار ایران را در وضعیت مبهم قرار داده و اقتصاد و سیاست ایران را شرطی و مشروط به آمدن دموکرات‌ها و رفتار آن‌ها خواهد که خروجی آن عقب ماندن اقتصاد ایران است و از اهداف دولتمردان آمریکا چه جمهوریخواه و چه دموکرات است.

۳. بر اساس منافع مشترک اروپایی‌ها و آمریکا و تراز مبادلات تجاری میان آنها، اروپایی‌ها در صدد امتیاز گرفتن از ایران هستند، ابتدا حل شدن مشکلات کوچک، بعد مذاکرات موشکی و بعد کاهش نفوذ ایران در منطقه از اهداف اروپایی‌ها به نمایندگی از آمریکا است.

۴. راهبرد آمریکا و غرب طبق مولفه‌های قبل ایجاد دوگانگی معیشت و موشک و معیشت و حضور در منطقه است. همانگونه که از این دوگانگی در انتخابات ۱۳۹۲ استفاده کردند و با شرطی کردن، مردم را به سمت جریان قائل به مذاکره با آمریکا و غرب کشاندند در حال حاضر نیز با طرح مذاکره اروپا با ایران به دنبال شرطی کردن اقتصاد و مردم ایران هستند. هدفشان برانگیختن اعتراضات نخبگان و مردم، تضعیف روحیه انقلابی مسئولان و پاسخگویی رهبر ایران به جای پاسخگویی دولتی که مذاکره کرده است می‌باشد.

وظیفه دولتمردان در پسابرجام

۱. آمریکا دنبال دوصدایی در داخل ایران است؛ و تشدید دوگانگی مذاکره با غرب و تن دادن به خاسته آن است. غرب در این مسیر از اصلاح طلبان، حلقه انحراف و خسته شدگان اصولگرا‌ها استفاده می‌کند. وظیفه جریانات سیاسی با تجربه اندوزی از گذشته، تک صدایی در مقابل خواسته غرب و ایجاد راهبرد واحد است.

۲. دولت در مقابل تنش‌های اقتصادی که غرب بیشترین امید را به آن بسته است بیشترین وظیفه را دارد، مدیریت بازار ارز و طلا، حرکت به سمت انقباضی و تامین کالا‌های اساسی و عدم افزایش قیمت‌ها جزء وظایف اساسی دولت است. امید نبستن به خارج و اهتمام به اقتصاد مقاومتی بهترین راهبرد در مدیریت تنش‌های اقتصادی است.
 
به قلم موسی سلیمانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها