خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: اهدای هر واحد خون حداقل جان سه نفر را نجات می‌دهد چراکه خون به سه قسمت پلاسما، گلبول‌های قرمز و پلاکت تقسیم می‌شود و با توجه به عمر محدودی که هر کدام از این سه قسمت دارد، اهدای خون به صورت مستمر و همیشگی ضروری است.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۸۰
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱
اهدای خون به صورت مستمر ضروری است / هر واحد خون حداقل جان سه نفر را نجات می‌دهد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مرتضی نوریان دوشنبه شبدر مراسم تجلیل از برترین اهداکنندگان خون استان قم که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با اشاره روز جهانی اهدای خون اظهار کرد: اهدای خون از جمله کار‌هایی است همه ملت‌ها با هر زبانی انجام می‌دهند و محدود نیست.

وی افزود: اهمیت اهدای خون بر هیچکس پوشیده نیست چراکه خون تنها عضوی است که جایگزین مصنوعی ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه در حال حاضر تنها منبع خون، انسان‌ها هستند خاطرنشان کرد: سابقه اهدای خون به سال‌های دور و جنگ جهانی دوم و پس از تشخیص گروه‌های خونی باز‌می‌گردد که موجب تحولی عظیم در ادامه زندگی انسان‌ها شد.

وی با اشاره به اهمیت اهدای خون ادامه داد: اهدای هر واحد خون حداقل جان سه نفر را نجات می‌دهد چراکه خون به سه قسمت پلاسما، گلبول‌های قرمز و پلاکت تقسیم می‌شود و با توجه به عمر محدودی که هر کدام از این سه قسمت دارد، اهدای خون به صورت مستمر و همیشگی ضروری است.

نوریان گفت: گلبول‌های قرمز حداکثر ٦ روز، پلاکت پنج روز و پلاسمای فریز شده حداکثر تا دو سال در دمای منفی ۳۵ درجه سالم می‌ماند و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت اهدای خون مستمر است.

وی با اشاره به حداکثر دفعات اهدای خون در سال گفت: مردان ۴ بار در سال و زنان نیز ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه در سال حدود ٦٠٠ هزار نفر به دلیل کمبود خون فوت می‌کنند گفت: البته در حال حاضر در کشور ما چنین مشکلی وجود ندارد، اما مردم باید به صورت مستمر خون اهدا کنند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشویم.

وی با اشاره به برخی از بیماری‌هایی که نیاز شدیدی به دریافت خون دارند گفت: تالاسمی از بیماری‌هایی است که افراد مبتلا به آن باید به صورت مستمر خون دریافت کنند و در حال حاضر حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در استان وجود دارد که هفته‌ای سه بار به دریافت خون نیاز دارند.

نوریان ادامه داد: در حال حاضر ۹۶ درصد از اهداکنندگان خون در کشور از آقایان هستند و زنان کشور در اهدای خون تنها ۴ درصد سهم دارند در حالی که در بسیاری از کشور‌ها از جمله فرانسه زنان ۵۰ درصد در اهدای خون سهم دارند و امیدواریم که در کشور ما نیز این مسئله محقق شود.

وی با بیان اینکه براساس آمار رسمی هرچند ثانیه یک نفر به دریافت خون نیاز پیدا می‌کند گفت: براساس آمار، خون اهداکنندگان ایرانی از جمله خون‌های بسیار با کیفیت است البته در سال جاری میزان اهدای خون کاهش پیدا کرده است که امیدواریم با همت دوباره مردم شاهد افزایش اهدای خون در استان باشیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها