مدیرعامل یک شرکت مشاوره‌ای در حوزه انرژی اعلام کرد چین می‌تواند در ادامه اقدامات تلافی‌جویانه علیه سیاست‌ اعمال تعرفه آمریکا محدودیت‌هایی را برای واردات از این کشور وضع کند که می‌تواند به نفع ایران تمام شود.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۹۰
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج ، بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه پکن علیه سیاست‌های آمریکا  در جنگ تجاری با این کشور واردات نفت از آمریکا را محدود کند. هر گونه کاهش خرید نفت چین از آمریکا می‌تواند به نفع ایران و افزایش واردات چین از این کشور منجر شود.

جان دریسکول مدیرعامل مؤسسه مشاوره‌ای GTD انرژی سرویسز معتقد است، این احتمال وجود دارد که چینی‌ها بخشی از خرید نفت خود را به جای آمریکا از ایران انجام دهد. چین از تهدیدهای آمریکا به اعمال تحریم ترسی ندارد و قبلا هم نمی‌ترسیدند. بنابراین در شرایط سیاسی کنونی آنها احتمالا بخشی از نیاز خود به نفت را به جای آمریکا از طریق افزایش واردات از ایران جبران خواهند کرد و این مسئله به طور حتم ترامپ را عصبانی خواهد کرد.

چین به طور متوسط ماهانه یک میلیارد دلار نفت از آمریکا خریداری می‌کند و  علیرغم افزایش تولید نفت آمریکا، چین واردات نفت از این کشور را افزایش نداده است.

پکن روز جمعه اعلام کرد: با اعلام تعرفه گمرکی برای واردات  چندین کالا از این کشور از جمله نفت، به اقدامات آمریکا در جنگ تجاری با این کشور پاسخ خواهد داد.

وی معتقد است اگر پکن با اعمال تعرفه وارداتی بر نفت به جنگ تجاری با آمریکا برود برای تامین نیاز خود به نفت به سمت روسیه و کشورهای عضو اوپک خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادی معتقد است سیاست‌های ترامپ باعث شده است که اتحاد بین کشورها شکل جدیدی به خود بگیرد.

چین قصد ندارد سیاست‌های آمریکا را بدون پاسخ بگذارد و این یک دیپلماسی پاسخگویی متوازن به اقدامات آمریکا خواهد بود.

وی معتقد است اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت بزرگترین برنده این دیپلماسی نفتی هستند چرا که این مسئله به بهبود اوضاع نفت و بالا رفتن قیمت آن در بازار جهانی منجر خواهد شد.

ارسال نظرات