کارشناس مسائل سیاسی:

عربستان می‌خواهد در آینده یمن دست بالا را داشته باشد/ حقوق بشر ابزاری برای منافع آمریکا

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تلاش آل‌سعود این است که در آینده یمن دست بالا را داشته باشد و حمله جدید آن‌ها به الحدیده ناظر به همین هدف صورت گرفت.
کد خبر: ۹۰۲۷۹۵۷
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با جنایت‌های اخیر عربستان در یمن گفت: در بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چهار مرحله وجود دارد. در یک مرحله بحران شروع می‌شود، در یک مرحله بحران گسترش پیدا می‌کند و در مرحله دیگر بحران تشدید می‌شود و در نهایت هم بحران به پایان می‌رسد.

ابراهیم طاهری افزود: در رابطه با بحران یمن باید گفت: برداشت عربستان این است که بحران وارد مرحله تشدید شده و در حال ورود به مرحله پایانی است؛ لذا تلاش آل‌سعود این است که در آینده یمن دست بالا را داشته باشد و حمله جدید آن‌ها به الحدیده ناظر به همین هدف صورت گرفت.

وی اضافه کرد: آن‌ها در واقع با حمله به الحدیده به دنبال این هستند تا راه ارتباط انصارالله با بندر الحدیده که مقر ارتباط انصارالله با جهان بیرون است را قطع کنند، که از این طریق می‌توانند ارتباط انصارالله با صنعا را هم قطع کنند و در آینده ساخت و توسعه یمن دست بالا را داشته باشند.

استاد دانشگاه یزد در رابطه با بی‌تفاوتی نهاد‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل نسبت به جنایت‌های آل‌سعود اظهار داشت: واقعیت این است که نظم موجود در نظام بین‌الملل یک نظم لیبرال است که در راستای منافع قدرت‌های بزرگ در نظام بین‌الملل طراحی شده است، لذا عجیب نیست که سازمان ملل نسبت به مخالفان وضع موجود موضع‌گیری شدید و محکمی داشته باشد.

طاهری ادامه داد: مثلا اگر در جمهوری اسلامی کوچکترین حادثه‌ای رخ دهد آن را به یک جنگ بزرگ رسانه‌ای تبدیل می‌کنند و تلاش می‌کنند از این طریق، جمهوری اسلامی را مورد هجمه وسیع قرار بدهند، اما کشور‌هایی مانند عربستان جنایت‌های بزرگ‌شان هم نادیده گرفته می‌شود؛ چرا که در راستای وضعیت حاکم بر نظام بین‌الملل حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: موضوعی که در یمن اتفاق افتاده در واقع نظم بین‌الملل لیبرال که مورد توافق قدرت‌های بزرگ است را به چالش کشیده، لذا طبیعی است که سازمان‌های بین‌المللی در این مسئله سکوت رسانه‌ای کنند و این خیلی چیز پیچیده‌ای نیست.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: به طور کلی مشکل حاکمان نظم لیبرال این است که اصلا مخالفان خودشان را تحمل نمی‌کنند حتی اگر مخالفانشان مثل جمهوری اسلامی ایران بهترین دموکراسی‌های دنیا را هم داشته باشند آن‌ها به این واقعیت توجهی ندارند. این در حالی است که بر اقدامات کشور‌های قرون وسطایی مثل عربستان در یمن سرپوش رسانه‌ای می‌گذارند و سکوت می‌کنند.

طاهری با اشاره به ادعای حقوق بشری سازمان‌های بین‌المللی، خاطرنشان کرد: حقوق بشر هدف آن‌ها نیست بلکه ابزاری است در دست سیاست خارجی آمریکا برای پیشبرد منافع این کشور در خاورمیانه و همچنین بهانه‌ای برای منکوب کردن مخالفان آن‌ها است.

وی گفت: وضعیت حقوق بشر در داخل عربستان و همچنین اوضاعی که در حال حاضر برای یمن ایجاد کرده‌اند، جایگاه واقعی حقوق بشر در سازمان‌های مدعی را نشان می‌دهد.
ارسال نظرات