خبرهای داغ:
آیا کشورهای دارای منابع طبیعی و زیرزمینی صرفا با تکیه بر خام فروشی می توانند در مسیر اقتصاد راه موفقیت را طی کنند؟ اگر درآمد ۴۰ سال نفت ایران پس انداز گردد،کشور ایران قادر به خرید شرکت اپل نخواهد بود.راه موفقیت کشور در مقوله اقتصاد چیست؟
کد خبر: ۹۰۲۸۱۳۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
علم و فناوری منابع نامحدود تولید ثروت/ارزش کمپانی کوکاکولا برابر با درآمد ۱۳ سال نفت ایران است! 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از قم، وقتی که انسان  زندگی خود را روی کره زمین آغار کرد تا کنون اقتصاد شکل های مختلفی را به خود گرفته و تحولات مختلفی در زمینه تولید ثروت به وجود آمده است.

تلاش کشورها و مردمان سرزمین ها در بحث اقتصاد با حضور و نقش آفرینی سیاست مداران و کشورهای استعمارگر شکل یک جنگ به خود گرفته و به تازگی ادبیات جنگ اقتصادی توسط کارشناسان مطرح گردیده است که این نکته نشان از این موضوع است که در حال حاضر موضوع اقتصاد از حساسیت بیشتر برخور دار است .موفقیت یا شکست یک کشور در جنگ اقتصادی پیشرو قطعا به مدل اقتصادی  کشورها وابسته است.

قبل از اختراع پول انسان نیازهای خود را از طریق مبادله کالا به کالا تامین می کرد. پس از گذشت سالیان با اختراع پول کشورهای صاحب معادن و منابع طبیعی خدادادی از طریق فروش منابع خود به راحتی صاحب ثروت های زیادی می شدند .

 

 

با گذشت زمان کشورهایی که دارای منابع نبودند راهی جز تمرکز بر نیروی انسانی و قدرت تفکر خود برای حفظ و بقای خود در چنین شرایطی نیافتند و رفته رفته اختراعات و تامین مایحتاج کشورهای دارای ثروت در دستور کار کشورهای فاقد منابع طبیعی به عنوان یک استراتژی مطرح شد.

با انجام اختراعات و تکیه بر سرمایه انسانی خلاق و مبتکر اقتصاد سنتی جای خود را تغییر داد و قدرت فناوری بر قدرت منابع طبیعی چیره گشت، اقتصاد مبتنی بر قدرت دانش و فناوری شکل گرفت که مواد اولیه را به خدمت می گیرد و ثروت های چند صد هزار برابر بیشتر از کشورهای صاحب منابع را به دست می آورد.

در ادامه این گزارش برخی از  شرکت هایی که بدون وابستگی به منابع طبیعی همچون نفت و ...با تکیه بر علم و دانش مسیر موفقیت را طی کردند را بررسی می کنیم. تعدادی از این شرکت ها به عنوان غول های اقتصادی دنیا مطرح هستند که می توان به عنوان مدل های موفق اقتصادی به عنوان الگو برای موفقیت کشور عزیزمان در بحث اقتصاد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وب سایت statista  شرکت های مختلف در سطح دنیا را برسی و ارزش ریالی شرکت ها را اعلام می کند.برخی از شرکت های که توسط این سایت ارزش گذاری شده است را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

گران ترین شرکت دنیا با ارزش 724/723 میلیارد دلار شرکت اپل بوده است، کار و کسب شرکت اپل در حوزه ساخت گوشی های هوشمند است.

در بین کسب و کارهای اینترنتی ، گوگل به عنوان بزرگ ترین شرکت اینترنتی دنیا ارزشی معادل 849/345 میلیارد دلار به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از شرکت های بزرگ دنیا شرکت مایکروسافت است. این شرکت که در حوزه نرم افزار و سخت افزار کامپیوترهای خانگی و لب تاب فعال است ارزشی معادل 524/333 میلیارد دلار دارد که نام بیل گیتس با این شرکت عجین است.

 

شرکت سامسونگ به عنوان بزرگ ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان و یکی از برندهای معروف تولید کننده لوازم خانگی با ارزشی معادل 039/214 میلیارد دلار از دیگر شرکت های ثروت آفرین است.

فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی در سال 2015 جایگاه 29 امین کمپانی باارزش دنیا را به خود اختصاص داد که ارزش آن معادل 860/183میلیارد دلار بوده است.

براساس گزارش وب سایت statista  اینتل به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده پردازنده در سطح دنیا که اکنون رقبایی نیز دارد و قدرت گذشته را ندارد، با ارزش 094/148 میلیارد دلار هنوز حرف برای گفتن دارد.

دیگر شرکت مطرح دنیا والت دیزنی است که از شرکت های باسابقه در صنعت انیمیشن محسوب می شود.که 267/178 میلیارد دلار ارزش دارد.

کوکاکولا تولید کننده نوشیدنی با ارزش 142/177 میلیارد دلار یکی دیگر از بزرگ ترین شرکت های دنیا محسوب می گردد.

در صنعت خودروسازی شرکت ژاپنی تویوتا از فعال ترین شرکت های خودروسازی جهان محسوب می گردد که  معادل 924/238 میلیارد دلارارزش دارد.

در ادامه این گزارش قصد داریم درآمد حاصل از فروش نفت سالانه  کشورمان را بررسی کنیم و درآمد نفت ایران با درآمد شرکت های ذکر شده مقایسه کنیم.

اگر تولید نفت کشور به طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه در نظر بگیریم،که قیمت فروش هر بشکه نیز 40 دلار باشد،درآمد سالانه نفت ایران به طور میانگین سالانه 14 میلیارد دلار است.

با متوسط درآمد سالانه نفت ایران 52 سال یعنی بیش از نیم قرن لازم است تا بتوان شرکت اپل را خریداری کرد، با این درآمد نفت 25 سال یعنی ربع قرن زمان نیاز است تا بتوان شرکت گوگل را صاحب شد.

برای خریداری شرکت مایکروسافت 24 سال و ده ماه درآمد نفت را باید پس انداز کنیم ، اگر درآمد نفتی کشور در طی  15 سال جمع آوری شود آن وقت قادر خواهیم بود شرکت سامسونگ را خریداری کنیم.

بر اساس گزارش وب سایت statista  ارزش فیس بوک با درآمد 13 سال نفت کشور برابری می کند، برای خرید اینتل باید 11 سال درآمد نفت کشور پس انداز شود.

برای خرید شرکت والت دیزنی 12 سال درآمد نفتی ایران لازم است، ارزش کمپانی کوکاکولا برابر با درآمد 13 سال نفت ایران است.

برای خرید شرکت تویوتا ژاپن باید درآمد نفت ایران در طول 17 سال پس انداز شود.

محاسبه های انجام شده در مورد درآمد سالانه نفت کشور و مقایسه با ارزش کمپانی بزرگ دنیا معانی بسیار مهمی دارد،تقریبا قریب به چهل سال از عمر انقلاب می گذرد،اگر درآمد این 40 سال نفت کشور با قیمت هر بشکه 40 دلار و تولید روزانه یک میلیون بشکه در نظر بگیریم و درآمد این 40 سال پس انداز شود ، قادر نخواهیم بود شرکت اپل را خریداری کنیم.

ارزش کمپانی های ذکر شده به خلاقیت ، ابتکار ، نوآوری و فناوری های این شرکت ها که حاصل تفکر و کار علمی است بر می گردد، و این اعداد و ارقامی که ذکر شد در واقع قدرت فناوری و دانش را در برابر منابع و معادن زیر زمینی می رساند که اگر با فناوری همراه نشود به خودی خودی چندان هم ثروت زا نخواهد بود.

شرکت های همچون اپل ، والت دیزنی، تویوتا نماد اقتصاد دانش بنیان است  و اقتصاد کشور ما در حال حاضر نماد یک  اقتصاد سنتی برپایه نفت و خام فروشی است.

نکته جالب اینجاست که  در یک دوره 50 ساله از عمر یک ملت که در منابع خام نفت و گاز قدرت اول دنیا محسوب می شود قدرت رقابت با اقتصاد دانش بنیان را ندارد و درآمد 50 سال نفت ایران توان خریداری شرکت اپل را ندارد.

تاکیدات مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) بر اقتصاد مبتنی بر دانش و جدایی اقتصاد کشور از خام فروشی و نفت از همان اوایل آغاز رهبری ایشان دال بر همین موضوع است.

با توجه به جمعیت تحصیل کرده کشور که خود یک غنیمت و فرصت مهمی برای ایجاد زیر ساخت های اقتصاد دانش بنیان است توجه و همت بیشتر مسئولین برای توجه به این نیروهای تحصیل کرده و تبدیل تهدید بیکاری این نیروها به یک فرصت برای اجرایی شدن اقتصاد دانش بنیان یک امر ضروری است.

وقتی که آمار صادرات محصولات دانش بنیان را بررسی می کنیم به امارهای قابل توجهی می رسیم که نشان از ظرفیت و قدرت بالای اقتصاد دانش بنیان در کشوراست.

 به عنوان مثال گفت و گوی سرویس خبری بسیج علمی با مدیریت شرکت فناور فن تدبیر نسل آفتاب حاکی  از صاردات بیش از 6 میلیون دلار در سه ماهه نخست سال 2018 بود. 

در دیگر موفقیت جوانان فعال در عرصه دانش بنیان می توان به صحبت های دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استناد کرد. وی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به موفقیت شرکت های دانش بنیان در حوزه صادرات بیان داشته : یک شرکت دانش بنیان که چهارسال پیش کار خود را در زیر پله آغاز کرده بود سال گذشته موفق به صادرات 6 هزار میلیارد تومان محصولات پیشرفته علمی شد.
وی اظهارداشته:این موفقیت در حالی است که برخی از شرکت های ما آرزوی صادرات 200 تا 300 میلیارد تومان محصولات خود را به خارج از کشور داشتند و بسیاری از نسل جدید کارآفرینان از بین جوانان کمتر از 30 سال هستند.

موفقیت شرکت های دانش بنیان در صادرات حاکی از ظرفیت های کشور برای موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش است،که همت هر چه بیشتر مسئولین برای ایجاد زیر ساخت ها و حمایت های لازم برای موفقیت هر چه بیشتر اقتصاد کشور و جدا شدن اقتصاد کشور از خام فروشی منابع نفت بوده و استفاده از این ذخایر خدادادی به عنوان پشتوانه اقتصادی کشور و نه به عنوان بودجه اداره کشور امری ضروری است.

ارسال نظرات