خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تب کریمه کنگو در صورت انتشار با کنه، با کوچکترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می ‌شود به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی ‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۴۱
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
تب کریمه کنگو با کوچکترین گزش کنه منتقل می شود/دامداران افراد مستعد ابتلا 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج، تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیوانات اهلی علامت خاصی ندارد اما می تواند به انسان منتقل شده و گاهی باعث مرگ بیمار شود.

در همین ارتباط به سراغ مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان رفتیم تا توضیحاتی را در این ارتباط ارائه دهد.

وی در گفت و گو با سرویس خبری بسیج علمی اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یا از طریق کنه و یا از طریق کشتار در فضایی خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می ‌شود.

انتقال بیماری از طریق ترشحات و خون بدن حیوان آلوده

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در صورت انتشار با کنه، با کوچکترین گزشی، این خون آلوده از کنه به انسان منتقل می ‌شود به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی ‌ها هستند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در نوع دوم، اگر کشتار دام در کشتارگاه صورت گیرد جای نگرانی نیست، هشدار زمانی است که دام در کوچه و خیابان کشتار شود زیرا این مسئله موجب آلودگی افراد تحت تماس می‌ شود.

کنارکوهی ادامه داد: برخی فکر می‌ کنند که خوردن گوشت آلوده می ‌تواند منجر به انتشار این بیماری شود، تنها عامل ابتلا به این بیماری تماس با لاشه و خون تازه حیوان بیمار است لذا گوشت پخته هیچ بیماری را منتقل نمی ‌کند.

وی با تاکید بر این نکته که مردم نباید با ترشحات گوشت‌ها تماس داشته باشند، خاطرنشان کرد: این موضوع به خاطر این است که طریقه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به واسطه ترشحاتی است که روی پوست می ‌نشیند و اگر پوست خراش داشته باشد ویروس از آن طریق می ‌تواند عبور کند و وارد بدن شود.

خطر ابتلا به تب کریمه با ذبح در منازل

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد: زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می ‌کند، بیماری به صورت مستقیم منتقل می ‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در روش غیر مستقیم، کنه‌ ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می ‌کند و آلوده می ‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می ‌تواند آلودگی را منتقل کند.

کنارکوهی تاکید کرد: تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده اند می ‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند.

وی گفت: بیشترین نگرانی در شیوع تب کریمه کنگو مربوط به افرادی است که ذبح دام‌ ها را در منازل یا دامداری ‌ها انجام می ‌دهند و به هشدار‌های بهداشتی توجه نمی‌ کنند.

سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت در درجه یخچال

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه سخنان خود مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را برشمرد و در همین ارتباط توضیح داد: مبارزه با انگل های خارجی  مانند کنه ها از طریق سمپاشی، آموزش دامداران و کارکنان در معرض خطر، استفاده از پوشش های مناسب و بالا بردن امنیت فردی از جمله این راهکارها است.

وی سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت در درجه یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، عدم عرضه کشتار غیر مجاز در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه را از دیگر راههای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد.

کنارکوهی اضافه کرد: همچنین تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر و لیبل دامپزشکی و همچنین افزایش مراقبت های قرنطینه ای در مبادی ورودی دام به کشور از دیگر مواردی است که باید برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو رعایت شوند.

علائم تب کریمه کنگو

وی تاکید کرد: توصیه می شود شهروندان گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید حتما به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه نمایند. همچنین بهتر است گوشت خریداری شده را به مدت 24 ساعت در یخچال منزل نگهداری کنند و سپس مصرف شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به علائم تب کریمه کنگو خاطرنشان کرد: این بیماری با علائم تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی و استخوانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ در بدن بروز می‌ کند و بیماران غافل از خطر جدی، آن را با بیماری ‌های دیگر اشتباه می‌ گیرند.

وی عنوان کرد: خونریزی در دهان، لثه، دستگاه تناسلی و وجود خون در ادرار، نشان دهنده ابتلا به بیماری است که متأسفانه بعد از علائم اولیه در بیمار، مشهود می ‌شود.

کنارکوهی بیان کرد: افراد بیمار با مراجعه به بیمارستان ها، مورد آزمایش قرار می گیرند و در صورت تائید بیماری، در شرایط و اتاق‌ های خاص نگهداری و درمان می‌ شوند.

ارسال نظرات