خبرهای داغ:
' گزارش/

دامداری استان روی پله های ترقی

به علت تنوع آب‌وهوا، وجود مراتع وسیع و دارا بودن شرایط مساعد منطقه، برای دامداری و دامپروری شرایط مناسبی دارد.
کد خبر: ۹۰۲۸۱۵۱
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷

دامداری استان روی پله های ترقی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از خراسان شمالی استان خراسان شمالی بر اساس بررسی‌ها شیوه دامداری در استان بیشتر سنتی است و مجتمع‌های دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی نیز گسترش‌یافته و فعالیت‌های دامداری شامل نگهداری و پرورش انواع گاو و گوساله، گوسفند، بز و بزغاله، پرورش انواع مرغ گوشتی،مرغ تخم‌گذار و بومی است.
امروزه مجموعه مشکلات دامداران با افزایش قیمت خوراک و کمبود اخیر آن تکمیل شد اقتصاد استان تا حد زیادی بر پایه دامپروری و کشاورزی است که نیاز است تا اقدامات حمایتی از دامداران  و سایر حمایت ها در دستور کار قرار گیرد.
خشکسالی وتبعات ناشی از آن مانند کمبود وگرانی علوفه وآب، افزایش قیمت نهاده ها و در مقابل آن رشد کند تولید فرآورده های دامی از جمله مهمترین  مشکلاتی است که عرصه را بر دامداران تنگ کرده است.
یکی از دامداران با اشاره به مشکلات فراوانی که پیش روی دامداران است،می گوید:افزایش نهاده های دامی در حالی که قیمت شیر از چند سال قبل همچنان ثابت مانده و هیچ تغییری نمی کند.
وی می افزاید: تمام سرمایه یک روستایی دام و  شغل او دامداری است و اغلب روستاییان درآمدی جزء دامداری و کشاورزی ندارند که این دو منبع درآمد نیز امروزه با مشکلات فراوانی روبه رو است به طوری که روز به روز دامداری در حال کاهش است.
محمد مشمول یکی دیگر از دامداران می‌گوید: خوراکی که به دام خورانده می‌شود با شیری که از آن استحصال می‌شود همخوانی ندارد درنتیجه برای دامدار نمی‌صرفد که با این قیمت‌های کنونی شیر تولیدی‌اش را بفروشد  دراین‌بین مسئولان باید چاره کنند.
یکی دیگر از دامداران با بیان اینکه قیمت شیر از دو سال پیش ثابت مانده و هیچ تغییری نمی کند، می گوید:در حالی قیمت شیر ثابت مانده که هزینه نهاده های دامی رو به افزایش است.
مرادی می افزاید: افزایش قیمت شیر کند است طوری که هر کیلو شیر فقط ۹۵۰ تا ۱۱۰۰تومان از دامدار خریداری می شود اما نهاده های مورد نیاز دام از جمله کنسانتره مورد نیاز دام هر کیلویی ۱۴۳۰ تومان، کاه را هر کیلو ۵۰۰ و جو را هر کیلویی ۱۲۰۰
تومان خریداری می کنیم.

 

افزایش قیمت نهاده ها دامی مهمترین دغدغه دامداران

رئیس اتحادیه دامداران استان  با توجه به اینکه اقتصاد و پایه استان بر دامداری و کشاورزی است نیاز است تا به این مشکلات توجه بیشتری انجام شود، می گوید: یکی از دغدغه های اصلی دامداران در استان این است که در حالی که طی سال های اخیر قیمت خوراک دام افزایش بسیاری داشته است اما قیمت شیر خام همچنان ثابت مانده است. 
علی اصغر نیک فرجام با بیان اینکه با این شرایط که دامدار هر کیلو از نهاده های دامی را برای  در میزان ارائه نهاده های دامی مشکلی نیست اما با توجه به حذف یارانه، قیمت نهاده ها افزایش یافته است، می افزاید :توزیع نهاده دامی بین تعاونی های دامداران استان با هدف حمایت از این قشر انجام می شود و اگر دولت در توزیع نهاده ها کمک کند می توان محصولات دامی را در اختیار دامداران قرار می دهیم.

اغلب دامداری های استان سنتی هستند

نیک فرجام با بیان اینکه نیاز است تا دامداری های سنتی در استان به صنعتی تبدیل شود، می افزاید: متاسفانه بیشترین دامداری هایی که در استان فعالیت می کنند به صورت سنتی هستند که در دامداری های سنتی معمولا بار میکربی در شیر خام بیشتر می شود و با قیمت کمتر از دامداران خریداری می شود.
وی می گوید : اما هم اکنون با کاهش قیمت شیر و به صرفه نبودن آن رغبتی در دامداران برای تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر درصد زیادی از شیر خام برای فرآوری از استان خارج می شود که این به ضرر دامداران است که به صورت فرآورده های لبنی به داخل بر می گردد،تاکید می کند: متاسفانه کارخانه فرآوری شیر در استان که توان رقابت با کارخانه های خارج استان را داشته باشد نداریم و چنانچه توان فرآوری شیر در استان وجود داشته باشد شیر مازادی برای فروش به دیگر نقاط نخواهیم داشت.
نیک فرجام با بیان اینکه افزایش دلار در افزایش قیمت نهاده های دامی تاثیر بسیاری داشته است، خاطرنشان می کند : تعادل بین شیر خام تولیدی و نهاده های مورد نیاز وجود ندارد و افزایش لبنیات که طی یک ماه اخیر اتفاق افتاد نیز هیچ تاثیری در افزایش و یا رونق دامداری نداشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون شیر خام از درب منزل از دامدار از هر کیلو ۹۵۰ تا یک هزار و ۵۰ تومان خریداری می شود اما در بازار با قیمت ۱۴۰۰ تومان به دست مشتری می رسد، می افزاید:نقش واسطه ها در این میان وجود دارد که بر این روند تاثیرگذار است.
نیک فرجام با توصیه به اینکه دامداران بیشتر با اتحادیه در ارتباط باشند تا از قیمت به روز نهاده ها هاو قیمت شیر آگاه باشند، خاطرنشان میکند: دامداران می توانند به طور مستقیم محصولات و نهاده های مورد نیاز خود را با قیمت پایین تر از اتحادیه تامین کنند و بسیاری از سوء استفاده های واسطه ها به دلیل عدم آگاهی دامداران انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار تن شیر سنتی، صنعتی و شیر حاصل از پرورش گوسفند و بز در استان تولید می شود، می گوید:  به طور تقریبی روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن شیر در استان تولید می شود.
مبارکی با بیان اینکه هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۲۰ راس گاو و گوساله،دو میلیون و ۵۵ هزار و ۴۳۳ راس گوسفند و بز پرورشی در استان وجود دارد، می افزاید:  ۱۱۰ واحد صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت ۵ هزار و ۲۴۷ راس و ۵۳۰ واحد روستایی پرورش گاو با ظرفیت ۶ هزارو ۳۰۰ راس در استان وجود دارد. 
وی می گوید: افزایش نهاده های دامی دلایل مختلفی همچون چون خشکسالی،کمبود علوفه از عوامل افزایش نهاده های دامی است و همچنین به دلیل اینکه بسیاری از نهاده های دامی وارداتی هستند، افزایش دلار بر افزایش قیمت نهاده ها تاثیرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه تولید شیر در استان به دو صورت سنتی و صنعتی انجام می شود، می افزاید : متاسفانه حدود ۸۰ درصد از شیرخام تولیدی در استان به صورت سنتی انجام می شود که به دلیل بالا بودن بار میکروبی، با قیمت پایین تر و با قیمت هر کیلو حدود ۱۱۰۰ تومان و شیر از واحدهای صنعتی با قیمت هر کیلو ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان  از دامدار خریداری می شود.

ارسال نظرات